• Drake M

Få tänder tidigt, tappa dem tidigt?

Jag har en dotter som är 13 månader. Hon fick sina första framtänder (där nere) vid 6 månader och sen kom tänderna där upp inom 2 veckor. När hon var 10 månader hade hon 8 tänder (Central och Lateral Incisor uppe och nere och på båda sidor) Nu har hon fått tre av sina kindtänder (first molar) och idag när jag kollade hennes mun så såg jag att även hörntänderna (canine) är på väg ner i överkäken på båda sidor Förvånad

Nu vet jag att man absolut inte kan göra något åt tandsprickningen, den är ju genetiskt betingad, men betyder detta att hon kommer tappa tänderna tidigare? De ska ju hålla tills hon är 6-10 år eller så, men om hon får dem tidigare, kommer de då att ramla ut tidigare? Och om de gör det, börjar de permanenta tänderna att börja växa eller få hon gå med ett mellanrum där?

Dumma frågor kanske, men någon kanske har svar?

• Svar på tråden Få tänder tidigt, tappa dem tidigt?
  • Scruffy

Min dotter fick sin första tand när hon var 13 månader.
    Hon tappade den förra veckan. Drygt 6 år och 11 månader gammal. 

• SysterBus

Undrar också om det finns ett samband.

Min dotter fick sin första tand när hon var 3,5 ¨månader och när hon var 1 år hade hon 12 tänder. Nu är hon drygt 4 år, men har inte tappat någon än.

Lillebror har precis fått sina första två tänder och han är 4 månader.     

• Kjellgren

Frågan har gnagt i mig - jag hittar ingen forskning som handlar om ett samband mellan att få tänder tidigt och att tappa dem tidigt. Kanske för att det saknar all klinisk betydelse om inget syndrom föreligger.

Detta hittar jag i min gamla lärobok i pedodonti (min snabböversättning): det synes finnas ett litet samband mellan normal  eruptionstid för primära tänder och faktorer såsom skelettal mognad, kroppslängd eller psykomotorisk mognad hos barnet. _ En genetisk influens har visat sig när det gäller en familjär trend med tidig eller sen eruption (dvs tandframbrott).

Det konstateras också att caucasians får sina mjölktänder senare än andra men att trenden går mot tidigare tandframbrott även för dessa. 

Alltså - kankse föreligger ett samband och kanske gör det det inte. Och det blev man ju inte klokare av... 

• hotten

orkar inte läsa utan tänkte bara berätta att vår dotter (som är extremt tidigt född) fick sin första tand (längst fram) när hon var i v 28 och andra tanden runt v 30 (alltså då hon inte hade vart född ännu egentligen). Dessa blev väldigt lösa när hon var ca 4 månader gammal så läkaren drog bort de för att förhindra att hon ev svalde dem.
    Resten av tänderna kom normal tid och hon fick gå med en stor glugg tills de riktiga tänderna kom, i normal tid.. 

• Kryztina
    Kryztina skrev 2012-07-02 22:05:11 följande:
    Min son fick sina första tänder sent. Tror han var 11 månader. Han har nu vid 6 år och 10 månader inte tappat en enda mjölktand...
    Vill bara meddela att min son nu har tappat sin första mjölktand! Han fyller sju år om tre veckor.
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • 3 barns mamma84

1:a hade alla tänder när hon var 1 år gammal tappade alla tänder vid 6 års ålder
    nu e hon 7 år och har nya tänder

2:a hade alla tänder innan 1 års ålder fick första 2 tänder vid 2 månader redan .
    Han hadde alla tänder redan vid 3års ålder
    men inte tappat ännu.

3:a är 1½år har ca 11-12 tänder nu .       

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Foresta

Mina två yngsta pojkar fick sina första tänder vid 10-12 veckors ålder. Nu har yngste sonen tappat sin första tand i nederkäken och en tand är lös, han är 4 år och 7 månader. Mellanpojken är 6,5 år och hans tänder sitter fortfarande stenhårt. Äldste pojken var ca 7 månader när han fick fina första tänder, och han tappade sina första mjölktänder i 7-åtdåldern, så det har varit lite olika variationer.

• Edvina

Mina barn har fått tänder sent. De första kom mellan 10-12mån på bägge stora killarna. Nu har min stora kille på 7,5år tappar de två nedersta framtänderna. En framtand i överkäken är pyttelite lös nu också. Så fick sent - och tappar sent stämmer här :)

• UmmAminah

Min dotter började få sina tänder i full fart vid 4månader och nu fyller hon 5 om en vecka o 1a tanden sitter löst. Min syrras ungar fick tänder vid 10-11månader o började inte tappa tänder förens 7 o 8 år. Ena barnets permanenta tänder började sticka upp bakom mjölktänderna..

• Senjapia

Min son fick sina första tänder vid 4-5 mån ålder och tappade första tanden innan han hade fyllt 5 år.

• Boulder

Min son fick första tanden vid tolv veckor. Nu är han 4,5 år och har redan fyra permanenta tänder och två lösa framtänder (det är dubbel tandrad där de sitter).

Svar på tråden Få tänder tidigt, tappa dem tidigt?