• Anonym (Orolig)

Många ägg = överstimulerad?

Vi gjorde äggplock idag och de fick ut 30 äggFörvånad. Hade ännu fler äggblåsor.

Betyder det här att jag har blivit överstimulerad? Ligger hemma och vilar nu och tankarna snurrar. Jag har varit lite svullen sista dagarna men inte haft ont. Östradiolvärdet hade tydligen stigit ganska högt.

Ska man räkna med att bli sjuk nu och inte kunna få tillbaka något färskt embryo (om det blir några, är vårt första IVF så man vet ju inte om äggen kan befruktas).

Läkaren sa att vi skulle kolla hur det går på lördag när jag förhoppningsvis får komma för återföring.

Någon som vet om många ägg alltid innebär överstimulering?

• Svar på tråden Många ägg = överstimulerad?
  • Anonym (Orolig)

*Puffar!*

• Lillstoran

Kan man bli överstimulerad även med få ägg?

• Anonym (Orolig)
    Lillstoran skrev 2012-06-08 12:11:31 följande:
    Kan man bli överstimulerad även med få ägg?
    Bra fråga!

Hoppas någon kan svara, jag har ringt kliniken men de verkar vilja hoppas på det bästa och inte skrämma upp mig för mycket...
  • Hjärtefröjd

Jag har alltid fått ut många ägg, men aldrig blivit överstimulerad. Min kompis som bara fick ut fem ägg blev det däremot.

Så nej, många ägg betyder inte alltid överstimulering(även om risken ökar). Och ja, man kan bli överstimuleras trots få ägg.

Hoppas du klarar dig! 

• Anonym (Orolig)
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-21 23:18:45 följande:
    Jag har alltid fått ut många ägg, men aldrig blivit överstimulerad. Min kompis som bara fick ut fem ägg blev det däremot.

Så nej, många ägg betyder inte alltid överstimulering(även om risken ökar). Och ja, man kan bli överstimuleras trots få ägg.

Hoppas du klarar dig! 
    Tack! Jag blev överstimulerad och fick inte göra återförande. Mådde skit i en vecka men sedan vände det och gick över snabbt. Fick fem till frysen, övriga 10 befruktade gick inte att frysa. Så nu blir det FET i höst.
  • pinglan2012

De fick ut 44 st ägg ur mig och jag blev inte överstimulerad. Så det behöver inte hänga ihop.

• Anonym (Orolig)
    pinglan2012 skrev 2012-06-22 11:23:09 följande:
    De fick ut 44 st ägg ur mig och jag blev inte överstimulerad. Så det behöver inte hänga ihop.
    Nej det har ju tydligen med östradiolvärdet att göra också, mitt låg på 10 000 tre dagar innan ÄP och steg till 23 000 när jag var som sämst efteråt. Men antalet äggblåsor är tydligen väldigt viktigt också, verkade så på läkaren i a f.
  • Lillstoran

Oj, 44 ägg. Har bara läst om en till som fått så många! Mitt Östraradiol värde på sprutdag 5 låg på ca 2 350 och det var högt så jag fick sänkt dos. Före ÄP vet jag dock ej.

Svar på tråden Många ägg = överstimulerad?