• Charlotte1987

Har ej vaccinerats mot Hepatit..

Vi ska resa bort nästa vecka i 2 veckor till turkiet. Vi har en snart 2 åring som ska med.
    Jag trodde att jag hade tänkt på allt men förra veckan såg jag twinrix reklam och kom på att jag hade missat det!
    I panik ringer jag till bvc för att få råd och hon sa att jag inte skulle oroa mig. Jag skulle bara undvika att ge dottern frukt och grönsaker (vi föräldrar är heller inte vaccinerade så vi ska väl också undvika) som skulle kunna sköljts med deras kranvatten.

Just då hade jag fått svar på mina frågor men nu efter åt undrar jag ju lite på saker som andra nämnt vi ska undvika, som glass tex. Vi ska på ett hotell där det är all inclusive så där får barnen även gratis glass när de vill. Så är det någon här som vet om det är nån fara att ge glass?
    Min vän som var utomlands och hon åt glass och blev magsjuk. Men det kanske inte ens är relaterat till hepatit?
    Sen om jag sköljer frukten i flaskvatten kan vi då äta den då?
    Vad mer bör vi undvika?
    Nån fler som åkt till turkiet utan att vara vaccinerade mot hepatit och klarat sig fint?

• Svar på tråden Har ej vaccinerats mot Hepatit..
  • pigglet

Vi har aldrig vaccinerat mot hepatit. Visste inte ens att man "borde" göra det.
    Och så tänkte jag skriva att vi klarat oss fint, men blev just fundersam. Får man alltså typ magsjuka av hepatit? Det fick ett av barnen, låg inlagd. Fast hon blir väldigt ofta magsjuk, så det var liksom inget vi tänkte på. 

Jag kan lugna dig med att de hade fantastisk sjukvård.

Den glass de varnar för är kul-glass. "Pinn-glass" är ingen fara.
    Frukten sköljer vi i kranen och låter den sedan torka ordentligt. Tror det är ok då?    

• Charlotte1987

Jo det kan väl te sig på det viset, magsjuka. Men det behöver inte göra det. Har också läst att barn oftast inte visar några symptom utan de kan bli smittade men verkar helt friska. Så det din dotter fick kan ha varit matförgiftning kanske.
    Okej men om glassen är sån mjuk glass då? Från maskin liksom, bör man undvika det också?

Hmm jadu, dör bakterien när det torkar tro, jag blir tveksam. Bvc sköterskan sa inget om det utan att vi skulle undvika sånt som blivit sköljt av deras kranvatten.

• evaoregon
    pigglet skrev 2012-06-07 20:46:27 följande:
    Får man alltså typ magsjuka av hepatit? Det fick ett av barnen, låg inlagd. Fast hon blir väldigt ofta magsjuk, så det var liksom inget vi tänkte på. 
    Ja, av hepatit A.
  • Charlotte1987
    evaoregon skrev 2012-06-07 22:13:30 följande:
    Det är ju försent att vaccinera nu, men gör det inför nästa utlandsresa.  Twinrix skyddar mot hepatit A och hepatit B.  Hepatit A smittar via maten.  Även vuxna bör vaccineras.

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../

Jo det där vet jag redan. Har som sagt pratat med bvc sköterskan om detta. Inte riktigt vad jag frågade.
  • evaoregon
    Charlotte1987 skrev 2012-06-07 22:15:24 följande:
    Jo det där vet jag redan. Har som sagt pratat med bvc sköterskan om detta. Inte riktigt vad jag frågade.
    Du fick en länk där med info om hur de olika hepatits mm smittar och så var det info till pigglet som inte visste att man borde vaccinera.  Flört
  • Charlotte1987

Tycker det är så synd att dottern inte kan få äta glass när de andra barnen förmodligen kommer att äta den..  om man ändå kunde bli informerade detta när man bokar resan.

• pigglet

Nu har jag läst länken - det var inte hepatit barnen hade utan vanlig magsjuka (av en ovanligare sort visserligen).

Det där med att man inte ska äta glass har jag inte alls trott att det skulle ha något med hepatit A att göra. Det är väl helt enkelt en vanlig smittkälla, eftersom hygienen kan vara lite si så där vid tillverkning och förvaring. Därför borde man undvika glass i vilket fall, vare sig man är vaccinerad eller ej, om man vill undvika matförgiftning. 

• Mosaik

Men glass borde hon väl kunna äta, välj glass i papper istället för kulglass och mjukglass, sluch....

Ta med desinfektionsservetter och svabba av händer på henne ofta när vi är ute och leker/går i affärer. 

• pigglet

Vad vi däremot gör, efter den där resan med magsjuka, är att ladda med goda bakterier. Vi vuxna äter några tabletter från apoteket, som ska hjälpa mot turistmage osv. Till barnen släpar vi med hälsofil/proviva som vi ger några skedar så fort vi vistas i hotellrummet. Och då har vi klarat oss helt utan magproblem.

• Anne69

Tråkigt med semester utan glass All inclusive-glassen brukar ju dessutom vara skopglass.
    Börja vaccinera er så snart ni kan, hela familjen.  Vi är klara med våra sprutor nu (det tar en evig tid) men det känns skönt. Hepatit A är ju inget nytt direkt, jag minns att vi tog gammaglobulinsprutor inför varenda utlandsresa på både 70- oich 80-tal.   

• pussgurkan86

men hepatit A smittar via maten, det kan ju vara kött, pizza ja all mat. det är en väldigt liten risk att få hepatit a. min son fick precis sin spruta och vi åker om 3 veckor.

• Mosaik

men om hon får en vaccination typ på måndag om ni inte åkt redan då så hjälper väl den till viss del?

• Malawi
    Hepatit A (epidemisk gulsot)
    orsakas av ett virus som överförs framför allt via förorenad mat eller dryck och leder till inflammation i levern. Sjukdomen är vanlig i tropiska länder.
    En injektion med ett hepatit A-vaccin ger ett mycket bra skydd under åtminstone ett år. Upprepar Du injektionen efter ett år, kan Du räkna med ett minst 30 årigt skydd mot sjukdomen.

Barn upp till förskoleåldern blir sällan svårt sjuka. De kan däremot föra smittan vidare efter hemkomsten och av den anledningen kan man ändå överväga skydd framför allt till dagisbarn.

Enligt http://www.vaccinationsguiden.se/vaccinationsguiden/oversikt.asp
  • Anne69

Barnen tog nu Twinrix och vi vuxna Engerix (Hep B, hade gamla Havrix sen tidigare) och vi tog tre sprutor. Månad 0, Månad 1 och månad 6. Ska ge 30 års skydd!

Svar på tråden Har ej vaccinerats mot Hepatit..