• Anonym

Angående faderskap och vårdnaden

Hur går det till när man ska skriva under gemensam vårdnad? Står det på samma papper som när man ska skriva under faderskapet, eller vad?
    Blir jag eller han kallad till familjerätten först för att skriva under faderskapet?
    Vad händer om jag inte skriver på gemensam vårdnad när barnet är fött?
    Hur länge tar det isåfall om pappan stämmer mig på vårdnaden? 

Pappan bor i en annan stad 4 timmar bort ska tilläggas.

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-07 19:04
    Just det, glömde skriva en till fråga efter att jag skrev att pappan bor i en annan stad.

Blir han kallad till samma familjerätt i min stad som mig eller en i sin stad? Hur blir det isåfall, skickar de över pappret?

• Svar på tråden Angående faderskap och vårdnaden
  • Anonym (20 års avbetaln?)

Medn, hur ser du på det hela? Handlar det om att du bara vill att fadern ska skriva på en tjugoårig avbetalningsplan a 1273 Kr per månad?

• Anonym
    Anonym (20 års avbetaln?) skrev 2012-06-07 19:09:24 följande:
    Medn, hur ser du på det hela? Handlar det om att du bara vill att fadern ska skriva på en tjugoårig avbetalningsplan a 1273 Kr per månad?
    Jag vill inte skriva ut anledningen till varför jag vill ha enskild vårdnad, jag vill bara ha svar på mina frågor.
    Pappan kommer ändå att få träffa barnet hur mycket han än känner för det, men jag vet inte vad han vill just nu, det är inte säkert att han vill ens det.
    Har inte med pengar att göra. Skiter i pengar. Tänker bara inte skriva på gemensam vårdnad och det är det jag vill ha svar på, inget annat. Orkar inte börja tjafsa om varför. Vill bara ha sakliga svar på mina frågor, punkt slut. 
  • Barbamamah

Fastställande av faderskap och vårdnad är inte samma sak. Du kommer att bli kallad till familjerätten för faderskapsutredning och skriva på papper. Du kommer i samband med detta tillfrågas om hur du vill göra med vårdnaden. Det är inte samma papper. Du har ingen skyldighet att skriva på för gemensam vårdnad och så länge du inte gör det kommer du att ha enskild vårdnad. Om pappan är missnöjd med detta och vill ha gemensam vårdnad kan han stämma dig i tingsrätten. Vårdnad och boende/umgänge är också två separata ting. Oavsett vem som är boendeförälder har barnet rätt till umgänge med den andra föräldern. Om ni är oense om vårdnad och umgänge kan ni försöka lösa detta genom samarbetssamtal på familjerätten.

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-06-07 19:13:56 följande:
    Fastställande av faderskap och vårdnad är inte samma sak. Du kommer att bli kallad till familjerätten för faderskapsutredning och skriva på papper. Du kommer i samband med detta tillfrågas om hur du vill göra med vårdnaden. Det är inte samma papper. Du har ingen skyldighet att skriva på för gemensam vårdnad och så länge du inte gör det kommer du att ha enskild vårdnad. Om pappan är missnöjd med detta och vill ha gemensam vårdnad kan han stämma dig i tingsrätten. Vårdnad och boende/umgänge är också två separata ting. Oavsett vem som är boendeförälder har barnet rätt till umgänge med den andra föräldern. Om ni är oense om vårdnad och umgänge kan ni försöka lösa detta genom samarbetssamtal på familjerätten.
    Tack för ditt svar. Vi är inte oense just nu och jag vill ha att han ska ha umgänge med barnet, men som sagt, jag vill trots det ha enskild vårdnad pga diverse anledningar som jag inte vill skriva ut här. Men tack så mycket för svaret. En fråga till bara, kommer pappan att bli tillfrågad samma sak, hur han vill göra med vårdnaden? 
Svar på tråden Angående faderskap och vårdnaden