• Niinis

måste små barn ha pass eller id-kort vid flygresor inom norden??

jag och mina barn ska åka till finland på semester, vi ska flyga med blue1 nästa fredag. Vi är alla nordiska medborgare (finska) men boende i sverige. Det har aldrig tidigare vart problem att flyga med mina barn utan pass eller id-kort (gjorde det senast 2010) såg nu på deras hemsida att det står att alla passagerare ska ha pass eller id-kort. Men när jag ringer blue1, sas (som de hänvisar till vid frågor) och arlanda airport säger dom bergsäkert att om jag som målsman har sis märkt id-kort och barnen har personbevis med sig behövs inget mer. Så hur är det egentligen? har ni nordiska medborgare behövt pass, id-kort till barnen vid resor inom norden?

• Svar på tråden måste små barn ha pass eller id-kort vid flygresor inom norden??
  • Keeya

Vi har skaffat pass till barnen för flyg till finland. Har för mig att man måste ha något bevis på vem man är när man flyger. Det gäller ju bara i flyg och färjor men inte att korsa gränsen.

• Anne69

Finland är väl med i Schengen? I så fall behövs det inte.

Jag har hittills varit i Danmark tre ggr med barnen utan pass och då var det ingen som frågade. Inte heller i Tyskland.  

• LeoNo4AleXo6

Vi ska flyga hem från Köpenhamn (till Stockholm), och enligt flygbolaget behöver inte barnen pass...
    Så jag hoppas att det stämmer.

• Niinis

tack för alla svar! har ni flygit då? och var det ganska nyligen, typ iår, förra året? behövde ni inte ens id-kort med foto till barnen? jag har person bevis med till dom, allt står på dom, medborgarskap, vårdnadshavare osv.

• Konralina

Sant att man inte behöver pass inom Schengen, men du måste kunna legitimera dig ändå (inkl dina barn om de inte står med i ditt pass).

• Niinis
    Konralina skrev 2012-06-10 14:35:29 följande:
    Sant att man inte behöver pass inom Schengen, men du måste kunna legitimera dig ändå (inkl dina barn om de inte står med i ditt pass).
    men flygbolagen i sverige sa att det inte behövdes för nordiska medborgare som ska resa inom norden, därimot flygbolaget i finland sa att det behövdes.
  • LeoNo4AleXo6

Vi pratade med flygbolaget idag igen (för säkerthets skull..) och våra barn behöver inte pass när vi flyger... 
    Kan uppdatera om två veckor när vi (förhoppningsvis ;) har kommit hem!

Detta står även på polisens hemsida;

Resa inom Norden

Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.

• Konralina
    Niinis skrev 2012-06-10 14:42:11 följande:
    men flygbolagen i sverige sa att det inte behövdes för nordiska medborgare som ska resa inom norden, därimot flygbolaget i finland sa att det behövdes.
    Problemet är att, även om du inte behöver pass så måste du kunna legitimera dig (och barnen), så i praktiken måste du ha leg eller pass ändå.
  • Niinis
    LeoNo4AleXo6 skrev 2012-06-10 15:04:46 följande:
    Vi pratade med flygbolaget idag igen (för säkerthets skull..) och våra barn behöver inte pass när vi flyger... 
    Kan uppdatera om två veckor när vi (förhoppningsvis ;) har kommit hem!

Detta står även på polisens hemsida;

Resa inom Norden

Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.

har också läst det där, men hur legitimerar man barn? om man inte har pass eller id-kort? räcker personbevis?
Svar på tråden måste små barn ha pass eller id-kort vid flygresor inom norden??