• Anonym

Har jag blivit granskad (skatten)?

När jag loggar in på mitt skattekonto finns ingen information om någon utbetalning. Inga planerade transaktioner, inga genomförda transaktioner etc.

145000 som jag satte in tidigare i år för reavinst är kvar på kontot. Jag har inte blivit kontaktad av Skatteverket på något sätt.

De avdrag jag gjort var avdrag för resor till arbetet och de vanliga för mäklare och förbättringsutgifter före försäljningen.

Jag deklarerade tidigt (första dagen det var möjligt), har anmält konto och på den preliminära uträkningen skulle jag få tillbaka ca 33.000.

Vad tror ni? Ska jag vänta mig ett samtal från skatteverket snart?

• Svar på tråden Har jag blivit granskad (skatten)?
  • aj 378

Funderar jag också på. Fick hälften av vad jag skulle få. Tänkte försöka ringa imorgon igen.

• Indianica

Tycker du borde fått besked? Men det kanske kommer? Jag fick besked om att det jag försökt göra avdrag för inte var godkänt och att jag skulle överklaga om jag ville...det beskedet fick jag typ i torsdags.

• Anonym
    Indianica skrev 2012-06-07 21:28:04 följande:
    Tycker du borde fått besked? Men det kanske kommer? Jag fick besked om att det jag försökt göra avdrag för inte var godkänt och att jag skulle överklaga om jag ville...det beskedet fick jag typ i torsdags.
    Nej, jag har inte fått något vad jag vet. Märkligt.
  • Konvaljen

Fast om det sitter pengar på ditt konto så kvittas ju din utbetalning mot det. Det innebär att du ska betala in mindre än 145000 kronor i november, det borde stå på ditt slutskattebesked.

• Anonym
    Konvaljen skrev 2012-06-07 21:50:41 följande:
    Fast om det sitter pengar på ditt konto så kvittas ju din utbetalning mot det. Det innebär att du ska betala in mindre än 145000 kronor i november, det borde stå på ditt slutskattebesked.
    Jag har ju inte fått slutskattebeskedet än. Det kommer ju inte förrän om två veckor (för dem som fick pengarna nu).

Jag har fått en prelimiär uträkning och sen gjort avdrag i vanlig ordning och då ska jag få tillbaka 33000. Men i vilket fall som helst så borde ju skatteverket ta det dom ska ha av de inbetalade pengarna (112000) och skicka tillbaka resten till mig.
  • Anonym
    Konvaljen skrev 2012-06-07 21:59:22 följande:
    Men de försvinner inte förrän i november, då tar Skatteverket pengarna.
    I November? Varför får man då betala massor med ränta om man betalar in dem efter 13 februari? Det låter onödigt lång tid för pengarna att sitta på deras konto...
  • MrC

Ring Skatteverket och fråga.
    Den som tar emot samtalet kan se detta direkt om du har en GK eller UK (GrundKontroll eller UtökadKontroll).
    Sen kan de också se vem som är din handläggare, din akt har en kod på fyra bokstäver, som är kopplad till din handläggare. Den du pratar med kan skriva koden i Skatteverkets personaldatabas och på så sätt få fram namnet. Det är inte alla på Skatteverket som känner till detta dock.

Jag vet, för jag har jobbat som skattehandläggare på Skatteverket.

• Anonym (NN)
    MrC skrev 2012-06-08 02:19:15 följande:
    Den som tar emot samtalet kan se detta direkt om du har en GK eller UK (GrundKontroll eller UtökadKontroll).
    I år är det ändrat till LÄ (Löpande ärendehantering och KO (kontroll)  Flört

Som MrC skrev ring och fråga om det finns någon handläggare kopplad till ditt ärende. Be att få deras direktnummer så slipper du sitta i Skatteupplysningens kö. De kan ju koppla dig,men är personen urkopplad för tillfället har du ju inte nummret.  Du kan ju alltid lämna ett meddelande så ringer handläggaren upp. Finns det ingen handläggare fråga om den är A-markerad eller varför inget hänt ännu då du e-deklarerat.
  • Konvaljen

Det är iallafall i november pengarna ska betalas in, vill du veta varför är det bäst att ringa lagstiftaren och fråga...

• MsM84
    Konvaljen skrev 2012-06-07 21:59:22 följande:
    Men de försvinner inte förrän i november, då tar Skatteverket pengarna.

Hur vet du det?

Jag har också sålt bostad, gjort en tilläggsbetalning för vinsten och enligt mitt skattekonto har överskottet blivit utbetalt till mig 2 juni (ett par hundralappar som jag hade betalt för mycket bara). Detta förvånade mig då jag var tvungen att lämna in en blankett i pappersformat (resten e-deklarerades).  
  • MrC
    Anonym (NN) skrev 2012-06-08 08:16:53 följande:
    Haha det var några år sedan jag jobbade på SKV.
    Är det LT fortfarande? Drömmer
  • Konvaljen

Hur jag vet? Det är allmän information. Dessutom är jag gift med en skattejurist som jobbat flera år på just Skatteverket...

• Anonym
    MrC skrev 2012-06-08 02:19:15 följande:
    Sen kan de också se vem som är din handläggare, din akt har en kod på fyra bokstäver, som är kopplad till din handläggare. Den du pratar med kan skriva koden i Skatteverkets personaldatabas och på så sätt få fram namnet. Det är inte alla på Skatteverket som känner till detta dock.

Jag vet, för jag har jobbat som skattehandläggare på Skatteverket.
    Anonym (NN) skrev 2012-06-08 08:16:53 följande:

Som MrC skrev ring och fråga om det finns någon handläggare kopplad till ditt ärende. Be att få deras direktnummer så slipper du sitta i Skatteupplysningens kö. De kan ju koppla dig,men är personen urkopplad för tillfället har du ju inte nummret.  Du kan ju alltid lämna ett meddelande så ringer handläggaren upp. Finns det ingen handläggare fråga om den är A-markerad eller varför inget hänt ännu då du e-deklarerat.
    Jag har ringt och fick plats 350 i kön. Så jag mailade i stället och väntar på svar. Ringer på måndag om jag inte hört något. Alla hetsar väl över sina skatteåterbäringar nu. Jag vill mest komplettera så att det inte blir något strul om det är så att de granskar mig.
    Konvaljen skrev 2012-06-08 09:13:47 följande:
    Det är iallafall i november pengarna ska betalas in, vill du veta varför är det bäst att ringa lagstiftaren och fråga...
    Det där är en sanning med modifikation. Om du inte har betalat in beloppet före 13 februari så får du betala ränta. Så jag skulle inte säga att det är i november de vill ha pengarna, utan just före 13 februari.
  • Skogsnorpan

Har du lämnat in en pappersdeklaration med avdrag kommer nog inte dina pengar till dig förens augusti. Har jag för mig i alla fall.

• Anonym (Anonym 12345)

Jag har inte heller fått mitt slutskattebesked eller blivit kontaktad på något sätt. Vet ni hur länge man kan få vänta på att bli kontaktad för ev frågor? Jag deklarerade digitalt i mars.

Svar på tråden Har jag blivit granskad (skatten)?