• avil

Ixia eller Alanya? (Rhodos el Turkiet typ i juli...)

Nå,tipsa.som denna skitsommar har börjar  med 5 grader i snitt o bara regn,så känner jag att utlandet lockar...
    Från vår avreseort Luleå,går det inte välja så mycket,o nu finns inte så mycket kvar heller.Men ser massa resor till Ixia Rhodos,samt Alanya .
    Vad rekomenderas? vart är billigast att äta tex?
    har varit i turkiet,o det gillade jag-bra mat o så...fast aldrig i ixia,Rhodos,verkar blåsa rätt bra där.....
    Barnen är 15år,samt 8år,6½ år.
    Tips tack!! 

• Svar på tråden Ixia eller Alanya? (Rhodos el Turkiet typ i juli...)
  • Mosaik

Hej!
    Jag har aldrig varit i Alanya men i Ixia och ag kan skriva lite du kan tänka på i valet :)

Fördelarna med ixia är ju att det är väldigt kort transfer från flygplatsen, typ 20 min med buss, det är också nära in till Rhodos stad(bra bit att gå men går snabbt med taxi eller buss) där den mysiga gammla staden ligger.
    Att det blåser mycket i Ixia gör egentligen inte så mycket när man är där under högsommaren, det är ju inga kalla vindar och det kan vara skönt med lite fläkt när det är stekhett ute.
    Stranden i Ixia är rätt stenig, men helt okej, tyckte vi. Sten längst upp och smågrus/sand ner i vattnet, där vi var iaf.

För våra barn var det svårt att bada om man inte höll dem i handen eftersom vågorna var rätt kraftiga, de för ju omkull :)       

Kan varmt rekomendera Dionysos hotel med fritidsresor om ni väljer Rhodos och Ixia, underbart poolområde och mat. 

De gånger vi varit i grekland, rhodos så har vi tyckte maten varit bra, inga konstigheter, men det smakar inte lika mycket som här hemma :)

Alanya har ju lång transfer (1,40 minst om jag inte hört fel?) men era barn e ju inte så små så det kanske inte gör något...

Trevlig resa! Själva åker vi till Kreta den 29/6 

• mia maria

Då slår jag ett slag för Alanya då; två stränder att välja mellan där Kleopatrabeach sägs vara den finaste (jag har endast varit vid den så jag kan ej uttala mig om den östra).
    Stranden är jättefin, dock är det höga vågor där också, men era barn är ju så pass stora så jag tror inte att det gör något.
    Min son hoppade i vågorna förra året (då var han 7 år) samt åkte på magen på en luftmadrass alldeles vid strandkanten.

Shoppingen är billig i Alanya - beroende på hur mkt du prutar förstås!
    Billigast att äta skulle jag tippa är Turkiet (har dock aldrig varit på just Rhodos men kan jämföra med Kreta), men det beror ju också på var ni äter någonstans, det rä ju alltid lite dyrare nere vid hamnen tex.
    Dock finns det ju olika priser även där

Transfern är ju ca 1½ timme, men jag har åkt den både med 1½-årigt, 3-årigt samt 7-årigt barn o det har aldrig varit några problem, vare sig vi har åkt dagtid eller nattetid.
    Nattetid är ju dock enklast, för då sover ju oftast barnen på transfern.

Hur som helst så tror jag att ni får en underbar semester vad ni än väljer!
    Väljer ni Rhodos så går det ju alltid att åka över till Turkiet (Marmaris) över dagen om ni så vill

Svar på tråden Ixia eller Alanya? (Rhodos el Turkiet typ i juli...)