• Anonym (måste jag?)

Måste jag gå med på det här?

Nu är det så att mitt barn har umgänge med sin pappa, nu säger han att han kommer jobba natt, sen dagen efter då han ska sova ska han ha barnet och så ett par pass jobbar han från förmiddag till natt, morgon till eftermiddag och vill då att barnets farmor ska ta hand om barnet tills han kommer hem, är inte poängen att han ska ha umgänge??? Är ingen annan än vi som skött nattningen för barnet heller.
    Måste jag gå med på det här? 

• Svar på tråden Måste jag gå med på det här?
  • Anonym (måste jag?)
    Anonym skrev 2012-06-08 10:12:30 följande:
    Jag förstår men vem ändrade umgänget? Hur reagerade barnet?

Vi ändrade det tillsammans enligt hans dåvarande arbetstider, barnet blev oroligt och arg, vela inte ha hjälp av oss och slöt sig in i sig själv.
  • Anonym (måste jag?)
    Anonym skrev 2012-06-08 10:11:40 följande:
    Men hur ser ditt ex nya arbetstider ut? Även den som jobbar skift har ju lediga dagar.

Han skulle vara ledig på mina helger och när barnet just kommit hem.
    Jag kan inte skicka barnet tillbaka efter en dag och vara där, vet jag av gammal erfarenhet och barnet behöver få umgås med mig på helgerna med då det går förskola på veckorna och jag jobbar.
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:14:55 följande:
    Vi ändrade det tillsammans enligt hans dåvarande arbetstider, barnet blev oroligt och arg, vela inte ha hjälp av oss och slöt sig in i sig själv.
    Pappan tog frivilligt bort umgänge och ville inte heller bli kompenserad med mer tid alltså?

Pappan måste väl vara ledig ibland? Hur ser ett par typiska veckor ut?

Hur jobbar du själv förresten?
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:16:46 följande:
    Jag kan inte skicka barnet tillbaka efter en dag och vara där, vet jag av gammal erfarenhet och barnet behöver få umgås med mig på helgerna med då det går förskola på veckorna och jag jobbar.
    Ja, han skulle vara det. Men hur ser det ut NU.

Nu är det dags att börja prioritera. Antingen så får du skicka barnet till pappan på helger när han jobbar och han tar hjälp från farmor. Eller så försöker ni hitta en lösning som funkar där ni båda kan träffa barnet.

Barnet är 2 år, går inte i skolan. Om han är ledig på veckodagarna kan han ha barnet hemma från dagis de dagarna.
  • Anonym

Ett sådant litet barn kan man inte ha umgänge med bara. Det går för lång tid emellan. Självklart blir barnet stressat. Bättre är att ha 2-3 dagar och sen byta igen.

• Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:16:46 följande:
    Hur långa dagisdagar har barnet och hur många gånger per vecka är barnet där?

Så du anser att barnet har behov av umgänge hela helger med dig, men knappt något behov av sin pappa alls?
  • Anonym (måste jag?)
    Anonym skrev 2012-06-08 10:26:45 följande:
    Hur långa dagisdagar har barnet och hur många gånger per vecka är barnet där?

Så du anser att barnet har behov av umgänge hela helger med dig, men knappt något behov av sin pappa alls?

Nej, att barnet har helg hos båda, är veckodagarna som inte går ihop, då är det nattningen och dagen som blir bara farmors, under hans helg är farmor med barnet halva dagarna men pappan är mest hemma och har umgänge.
    Han kan inte ta mina helger och byta för då jobbar han så han inte alls har barnet, så någonstans vill han vara med barnet, självklart.

8 timmar, ledig torsdag och fredag, sen helgerna.   

• Anonym (måste jag?)
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:43:59 följande:

Nej, att barnet har helg hos båda, är veckodagarna som inte går ihop, då är det nattningen och dagen som blir bara farmors, under hans helg är farmor med barnet halva dagarna men pappan är mest hemma och har umgänge.
    Han kan inte ta mina helger och byta för då jobbar han så han inte alls har barnet, så någonstans vill han vara med barnet, självklart.

8 timmar, ledig torsdag och fredag, sen helgerna.   

Han är ledig på en av dagarna jag ska ha helg, fredag, därför jag skriver han jobbar hela helgerna, dvs lördag eftermiddag till måndag morgon
  • Anonym (måste jag?)
    Anonym skrev 2012-06-08 10:17:12 följande:
    Pappan tog frivilligt bort umgänge och ville inte heller bli kompenserad med mer tid alltså?

Pappan måste väl vara ledig ibland? Hur ser ett par typiska veckor ut?

Hur jobbar du själv förresten?

Ville, ja, men det gick inte för att barnet mådde inte bra.
    Jag jobbar 8 timmars dagar, ledig helger.
    Han jobbar i skift, 9 timmars pass eller nätter och ett par timmar.      
  • Anonym (måste jag?)
    Anonym skrev 2012-06-08 10:24:18 följande:
    Ett sådant litet barn kan man inte ha umgänge med bara. Det går för lång tid emellan. Självklart blir barnet stressat. Bättre är att ha 2-3 dagar och sen byta igen.

Jo, det är ungefär så vi haft det, men nu har han tänkt blanda in farmor att ta en hel dag, nattning, och så fortsätta morgonen därpå tills efter lunch, då barnet ska tillbaka till mig.
    Hur ska barnet vara tryggt och få en bra relation till sin pappa då det ser han varannan helg, två halva dagar? Är farmor barnet får en relation med och tanken är inte att farmor är förskola eller barnvakt, hon ska vara bara farmor.
    De gångerna farmor inte kan ställa upp då? Blir bara problem! 
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:51:29 följande:
    Jo, det är ungefär så vi haft det, men nu har han tänkt blanda in farmor att ta en hel dag, nattning, och så fortsätta morgonen därpå tills efter lunch, då barnet ska tillbaka till mig.
    Hur ska barnet vara tryggt och få en bra relation till sin pappa då det ser han varannan helg, två halva dagar? Är farmor barnet får en relation med och tanken är inte att farmor är förskola eller barnvakt, hon ska vara bara farmor.
    De gångerna farmor inte kan ställa upp då? Blir bara problem! 
    Kan du ta tiderna iställer för farmor? Det vore det bästa med ett sådant litet barn. När barnet är i 4-årsåldern blir det lättare att vara hos farmor. 

Du har helt rätt och jag missuppfattade dig tidigare men barnet är för litet för att ha 3 olika övernattningar. 
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:45:39 följande:
    Han är ledig på en av dagarna jag ska ha helg, fredag, därför jag skriver han jobbar hela helgerna, dvs lördag eftermiddag till måndag morgon
    Han slutar väl arbetet någon gång på torsdagen? Varför kan han inte ha umgänge torsdag till lördag?
  • Anonym (måste jag?)
    Anonym skrev 2012-06-08 10:53:34 följande:
    Kan du ta tiderna iställer för farmor? Det vore det bästa med ett sådant litet barn. När barnet är i 4-årsåldern blir det lättare att vara hos farmor. 

Du har helt rätt och jag missuppfattade dig tidigare men barnet är för litet för att ha 3 olika övernattningar. 

Ja, det kan jag, men jag vet inte hur jag ska få han att förstå det, därör jag undrar om jag kan säga nej utan att få problem. Jag har absolut inget emot att han har barnet, jag vill de ska ha en god kontakt, men jag tycker att ska han ha umgänge så är det han, inte farmor, inte för att det är fel på henne, men ja, ni förstår kanske hur galet det blir.
  • Anonym

Vilken typ av anställning har pappan? Tillsvidare, prov, projekt?

• Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:59:07 följande:
    Ja, det kan jag, men jag vet inte hur jag ska få han att förstå det, därör jag undrar om jag kan säga nej utan att få problem. Jag har absolut inget emot att han har barnet, jag vill de ska ha en god kontakt, men jag tycker att ska han ha umgänge så är det han, inte farmor, inte för att det är fel på henne, men ja, ni förstår kanske hur galet det blir.
    Ja, jag tror att barnet är för litet för att ha så många att bo hos. När barnet är äldre är det ok men inte nu.

Lägg fram det lite snyggt. Att du märkt att barnet blivit stressat och aggressivt som du skrev tidigare. Att det är bättre att du har barnet de nätterna han arbetar. 
Svar på tråden Måste jag gå med på det här?