• Anonym (frugan)

    Funderar på skiljsmässa

    Hej,

    Det är så att jag funderar på att skilja mig från min man. Vi har de senaste åren grälat mycket och det känns som kärleken sakta tynat bort mellan oss. På ett sätt älskar jag min man men på ett annat sätt inte. Vi båda känner oss inte respekterade och uppskattade i förhållandet och vi har på egen hand försökt prata igenom våra problem och lösa dem gemensamt men gång på gång grälar vi om samma saker. Nämligen att vi båda inte känner oss respekterade och älskade längre.Vi har heller inte längre sex och har så inte haft på lång tid. 

    Nu funderar jag på om det inte skulle vara bättre för mig och kanske även för honom att gå skilda vägar. Men beslutet skrämmer mig något fruktansvärt. Jag är rädd att skada våra två barn, att förstöra en familj som kanske kunde ha räddats och att fatta fel beslut. Jag är fruktansvärt rädd att ångra mitt beslut för jag VET inte om det är rätt beslut att ta. Igentligen vill jag ju få det att fungera men det känns hopplöst.

    Hur vet man när det är dags att gå skilda vägar? Hur ska jag kunna fatta ett sådant svårt beslut? Och kan man rädda kärleken när det känns som den är bortom räddning?

    Snälla ge mig lite kloka råd!

  • Svar på tråden Funderar på skiljsmässa
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det är ofta en lång och svår process när man börjat tänka på att bryta upp. Då finns det ju tydliga indikationer på att något inte fungerar i relationen. Gräl och konflikter tär på kärleken, speciellt om man ständigt hamnar i negativa mönster som upprepas. När sex och intimitet upphör blir också avståndet större. Det ena ger det andra och det blir värre och värre. En parrelation skall ju präglas av närhet, gemenskap och glädje och när den inte gör det blir man frustrerad och besviken. Om det pågått länge kan det vara svårt att komma tillbaka till varandra och det man hade tidigare. Ett sätt kan vara att gå i samtal hos familjerådgivning för att få hjälp att undersöka problemen och möjligheterna att reparera relationen. Även om det är en omställning för barn vid en separation kan det ändå bli bra. Det viktiga är att samarbeta som föräldrar och låta barnen ha en bra kontakt med båda.

    Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden Funderar på skiljsmässa