• Anonym (beroende)

Fler än jag som äter sina sårskorpor?

Vet inte varför jag gör det, men vad jag kan minnas så har jag alltid gjort det.
    Tycker väl inte att det är så gott men kan ändå inte låta bli :(

Så fort jag har en ruva på ett sår så river jag av skorpan och äter upp den.

Skulle vilja sluta men jag gör det av ren vana. Så helt plötsligt sitter jag där med ett sår som återigen blöder för att jag utan att ha tänkt efter rivit av ruvan för att äta den.

Har även ett beroende av att riva av andras ruvor så fort jag ser att dem har.Dock så känner jag inget behov av att äte deras sårskorpor.  

• Svar på tråden Fler än jag som äter sina sårskorpor?
  • Anonym (miau)

Så klart finns det fler som har samma sjukdom som du :)
    Men av någon anledning är det mer pinsamt att ha den här sjukdomen än t ex bulimi ( vilken är äckligast?)

Jag har exakt samma problem som du och kämpar sedan många år, men utan resultat. Jag känner minst två till som också har samma problem.

Hos mig är det nog uttryck över ångest, allmän dålig mående och brist på kontroll. Jag har också hört att KBT är bra mot det problemet, men jag bor på landet och det är inte så himla enkelt att komma iväg till en psykolog. Dessutom skulle jag vilja att den här personnen har lite kunskaper om just detta åkomma.

Det värsta är att jag har aldrig hört att någon har lyckats "bli av" med detta problem.

Hur ska man göra, var kan man hitta hjälp???        

• Anonym (jag med)

Jag gör det med. Biter även av mina nagelband och "köttet" runt om naglarna och äter. Vet inte varför, har alltid gjort det.

• Pippilångstrump
    EmeliF skrev 2012-06-09 00:54:02 följande:
    Jag tycker iofs att inget är "normalt" eftersom alla är olika men på vilket sätt skulle detta vara vettigt beteende? det finns massor av människor som äter snorkråkor också men det är ju inte heller speciellt vettigt. Än fast det kanske är vanligt.
    Fast vad säger att det är onormalt? att det inte hör till hur vår ras fungerade från början? Det ska vara nyttigt att äta sitt snor tex, att man förbättrar sitt immunförsvar. Så vad är mest normalt eller rätt? Att bygga upp sitt immunförsvar eller för att någon bestämde att det är äckligt att äta sitt snor så då gör man det inte?

Vad vi som vuxna tycker är äckligt är inget vi föds med utan som vi fostras till, vad är mest normalt, så som vi föds och beter oss eller ett beteende som är skapat?

TS: Jag är rätt bra på att riva av sårskorpor jag också och när jag avr yngre hade jag väldigt svårt att motstå det. Dock har jag aldrig fått för mig att äta upp dem. 
  • Anonym (Jo)

Jag med. Fast jag tycker att det är gott med knaprig sårskorpa (en sårskorpa är bara god första gången, sen blir den seg) eller krispig torkad talg/var. Jag äter även snor.

Ja, kräks på ni. Det hade jag också gjort om jag inte var jag...

• Anonym (miau)
    Anonym (Jo) skrev 2012-06-14 21:31:52 följande:

Ja, kräks på ni. Det hade jag också gjort om jag inte var jag...
    Tack för den värdefulla åsikten.

Du var väldigt hjälpsam ;)

Är det någon som har fått hjälp med detta sjukdom eller vet var kan man få det?    
  • Anonym

Jag biter extremt på naglarna, pillar och biter på nagelbanden så blodvite uppstår, även huden runt om naglarna och gärna så översta hudlagret på fingeravtrycken tills det försvinner.

Jag äter även snorkråkor, jag ÄLSKAR snorkråkor.

Biter på tånaglarna (inga problem, jag är vig) och jag kan klippa bort de lite hårdare delarna på fotsulorna, lägga undan dem så de får torka sedan knaprar jag på dem som att de vore stora nagelbitar och jag tycker helt ärligt om det jättemycket.

Jag kommer dock aldrig erkänna det mer än anonymt på ett forum som detta.

Någon som har en teori varför i helvete jag beter mig som jag gör, är det en sjukdom likt länken postad ovan?
    Jag rycker visserligen inte bort nåt annat är torra bitar från nagelbanden och det gör jag med tänderna.

TS, jag lider med dig och vet du vad som är konstigt?
    Jag reagerade med att jag tyckte det lät äckligt att äta sårskorpor

• Anonym
    Beckah82 skrev 2012-06-09 00:21:15 följande:
    Varför känner man ett behov av att berätta sådant? Vad vill du med tråden?

Spelar det roll för dig om det finns fler som gör det? Det betyder ju bara att ni är flera stycken sårskorpeätare, det gör INTE beteendet normalt eller mindre äckligt.
    Du ammar ett barn som är för gammal för att amma, så ÄCKLIG du är

Och två barn samtidigt som inte är tvillingar?
    Du är onormal.

• Enola Gay

Hej, ja, jag har samma beteende. Jag äter mina egna sårskorpor och även tyg. Jag har även hetsätningsstörning. Jag gillar mina egna sårskorpor, speciellt när det är stafylokocker, vilket jag inte kan låta bli fast det är farligt. Det är en sorts tvångsmässighet i PIKA. Mycket skam finns såklart över att det är en sorts självkannibalism.  
    Men nu har jag inte haft sårskorpor på länge så jag har gått över till att äta tyg. 
    Jag har sökt hjälp men vården tar en inte alltid på allvar är min erfarenhet. 

Alla ni som skriver att det är äckligt, vi vet redan vad som anses äckligt och oacceptabelt i samhället, frågan var om det finns fler som vederbörande frågade. Det finns flera fb-grupper för PICA syndrome och där kan vi diskutera sånt här anonymt.

Svar på tråden Fler än jag som äter sina sårskorpor?