• zemer

Sjukpenning-nivå och lägsta-nivå

Jag och min man ska ha barn i augusti. Som jag har förstått det har vi 480 dagar tillsammans att ta ut. 240 var. 

Hur många av mina 240 dagar måste jag ta ut med lägsta nivån?

Kan man en månad blanda sjukpenningsdagar och lägsta nivådagar?
    Tex ta ut 27 dagar x sjukpenning och 3 dagar x 180 kr?

Min man har bara lägsta nivå dagar, men om han ger mig av sina dagar, kan jag då ta ut dom med sjukpenningnivå?

Min man har nu aktivitetstöd och då sa någon att han inte kan ta ut sina dagar? Men hur ska han kunna va hemma med barnet då? För att få aktivitetstödet måste han ju gå till skolan annars står han utan pengar. Hur fungerar det med hans 10 dagar?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Sjukpenning-nivå och lägsta-nivå
  • Försäkringskassan

Hej

Ni får själv komma överens om hur många dagar du tar ut med lägstanivå av dina 240 dagar. Om ni ska dela helt lika så ska ni ta ut 195 dagar med sjukpenningnivå och 45 dagar med lägstanivå.

Först efter 180 dagar med sjukpenningnivå kan man börja ta ut dagar med lägstanivå ersättning.

Om din man avstår dagar till dig så kan han som mest avstå 180 dagar. Då kommer han ha 60 dagar kvar som inte går att överlåta. De dagar han överlåter på sjukpenningnivå kommer baseras på din inkomst.

Generellt sett har man rätt till tillfällig föräldrapenning när man uppbär aktivitetsstöd. Men för vidare information om det så kontakta vårt kundcenter på telefonnummer 0771- 524 524

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• zemer

Okj tack.

Tillsammans har vi ju 90 dagar med lägsta, så skulle han kunna ta alla lägsta nivå dagar och ge mig av hans så att jag kan ta ut bara sjukpenningnivå dagar?

• Försäkringskassan

Hej!

Ni kan själv välja vem som ska ta ut lägstanivådagarna. Om han avstår dagar till dig kan du välja att ta ut sjukpenningnivå. Tänk på att 60 dagar med sjukpenningnivå är låsta på den andra föräldern och att du inte kan ta ut de dagarna.

Hälsningar

Linda, handläggare

• zemer

Okj va bra, tack för snabbt svar!

• zemer

En fråga till! Hur mycket betalar man i skatt på föräldrapenningen? Vill gärna kunna räkna ut ungefär hur mycket jag kommer få.

Min årsinkomst är fastställd till 242100 kr. Vilket jag får till 514 kr/dag. Tar jag ut 30 dagar så blir det 15420 kr, hur mycket får jag betala i skatt på det då?

När jag jobbar har jag skattetabell 34 om det spelar någon roll.

• zemer

Okj. Men vilken skattetabell? Samma som jag har när jag jobbar? I så fall 34?

• Försäkringskassan

Hej!

Precis som Linda tidigare sa drar vi skatt från den tabell som vi får i uppgift från skatteverket.
    Om du ligger i tabell 34 är det utifrån den vi drar.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden Sjukpenning-nivå och lägsta-nivå