• TinkleTink

Hur länge är man "ung förälder" egentligen?

Var på äldsta sonens nya skola häromdagen (han byter till hösten).
    Först frågade de vart våra föräldrar är, när jag sa att JAG är hans mamma såg de paffa ut och sa "du är en sån där ung mamma va?" . Ung? Jag är 26 och räknar mig inte så värst ung längre. Jag kanske var ung när han föddes, men man är väl inte "ung mamma" hela livet för det?

Suck, det kändes som de dumförklarade mig hela samtalet och nu är jag inte alls lika säker på att jag vill att han ska börja där. 

• Svar på tråden Hur länge är man "ung förälder" egentligen?
  • Ankankamon

Tja, tekniskt sätt så kommer du ju alltid att kunna anses som en "ung mamma" om det kanske bara skiljer 15 år (tagit ur luften) mellan dig och sonen. Jämfört med föräldrar med barn i samma ålder så kommer du ju att vara yngre.

Men sen så blir du ju självklart äldre :) Och ålder är ju bara en siffra, erfarenhet och mognad har ju också stor  betydelse.

Det jag tror du ska fokusera på är det att du kände det som om de dumförklarade dig, för det ska du ju inte behöva tycka, och betedde de sig olämpligt så ska de skärpa sig.

• Furstinna

Skit i dem. Käringar finns det överallt. Dom känner säker någon form av hot. Men låt dom vara patetiska, de visar bara själva att de inte var mogna nog för barn trots högre ålder :)

• RosaBabyfilt

Du kanske har sådan tur att du ser yngre ut än din ålder vilket du bara ska vara glad för :) Människor som idiotförklarar unga föräldrar finns överallt, inget att bry sig om då man själv vet bäst varför man gav sig in på bebislivet som man gjorde.

• Lavish

Ung förälder är man nog om man får barn fram till ca 23-25. Och jo, självklart är man fortfarande ung mamma när barnet är 20 och man själv 40.

• avocadoo

Jag är en relativt ung mamma, och tar det alltid som en komplimang när folk frågar om jag är ung, eller hur gammal jag är. Jag har aldrig märkt av något vasst i tonen på dem som frågar. De frågar för att de är nyfikna!

Härligt! Jag inte bara är ung, jag ser ung ut också ;) 

• TinkleTink

Haha, ja, jag kanske får se det positivt, men de var så nedlåtande att det var svårt att tänka så..
    Min äldsta är 12, så visst var jag väldigt ung, men det ger dem ju inte rätt att bete sig så.. Jag har ju fler yngre barn, så det är ju inte så att jag inte haft småbarn sen dess.. 

• Sanna o Ryan

Det beror ju på, du kommer alltid vara ung mamma eftersom du fick barn tidigt och det kan du inte ändra på, men jag tycker inte att du längre är ung mamma i olika sammanhang. 

En 40-åring kommer ju inte till en tillställning för unga mammor, även om 40-åringen fick barn som 15-åring.

Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • Sanna o Ryan
    pluvdo skrev 2012-06-09 13:34:36 följande:
    För att vara mamma till en 12-åring så är du ung.
    Haha kollade just in hennes presentation
    Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • Mamma till flera

Jag är född 1985, alltså blir 27 i år. Jag e närmre 30 än studenten så anser inte att jag är ung mamma längre.

Mina barn är 6,4

• TinkleTink
    pluvdo skrev 2012-06-09 13:34:36 följande:
    För att vara mamma till en 12-åring så är du ung.
    Det är möjligt, men när nån tilltalar mig som "ung mamma" känner jag mig som en 17-åring.
  • Snurren 74

Jag är idag 37 år och har 3 döttrar, 19,14 och minstingen på 9 mån. Blir fortfarande kallade för "ung" mamma då jag var ung med första. Tycker ibland att folk har en negativ klang i tonen, men har lärt mig att skita i det.

Du kommer nog alltid höra det, försök att inte hala upp dig på det, onödig energi

• bella00

Jag är 32 år har 3 barn. 11, 5, 9 mån.. Med min äldsta tjej har jag alltid också fått höra det.. Men jag ser det bara positivt. och jag märker på min dotter att hon är lite stolt över att ha dom yngsta föräldrarna i klassen..

• Tealhawk

Hela livet. Även om du blir gammal själv kommer du alltid ha blivit förälder ungt. Dock är det klart att det låter lite knäppt att säga ung förälder åt en 40-åring med ett 25-årigt barn.

• 3 barns mamma84

Men blir du glader om någon sa ''shit vad gammal du är'' haha att man aldrig kan va nöjd

Jag är en ung mamma ungre 30 år och alla andra i dagiset/skolan ÄR äldre 30+ med kanske 3 barnet eller första barnet .
    Jag var 20 år när första kom och nu är jag 27 år och har 3 redan + planerar en till . 
    Barnen är 7 år 3½år 1 år   

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • EngladMathilda

Så var det under inskolningen för min dotter. Men jag är fövisso en ung mamma också, var 19år när min dotter föddes. En förskole lärare som inte visste om det, trodde jag var hennes stora syster. Kläckte ur sig "Du och din lilla syster har verkligen en fin connection ihop" Jag tog det mest med skratt. Förskole läraren skämdes lite, fråga hur gammal jag var och påpekade det att jag ser så mycket yngre ut. Dumt att ta illa vid sig. Känns de som att de idiot förklarar dig. Säg ifrån, låt ingen klanka på dig. Men bli inte brydd. Är de så dumma att de inte kan hålla inne sina egna tankar och åsikter. Att de inte har förståelse för att alla är olika och tänker annorlunda på livet, ja då är det deras förlust :)

Svar på tråden Hur länge är man "ung förälder" egentligen?