• Alvi

Barn med knas, Hur firar ni skolavslutningar? Hur tycker ni att vi ska göra?

Anledningen till min fråga är för att min dotter som går i särskola går ut sitt första år snart. Samma dag är den dagen hon varje vecka sover en natt på korttidsboende. Planen är att hon efter kyrkan och fika där, och sedan ta taxi som vanligt till korttids, men jag har skitdåligt samvete över att hon ska åka dit, finklädd och efter firande, och ... ja, bara vara där som vanligt.

Jag vill så gärna fira henne lite extra, det är ju ändå FÖRSTA skolavslutningen, och jag planerar att alla barn i familjen ska firas varje skolavslutning, men nu är ju hon äldst.

Tar vi hem henne för firande (och isåfall vad, letar efter tips här i tråden, ja, om man nu ens "måste" ha det??) så blir det lite bökigt att få iväg henne till korttids efteråt, rutinerna pajas lite... och vi behöver nog få iväg henne... Tror jag...

Åh, jag velar så...!       

• Svar på tråden Barn med knas, Hur firar ni skolavslutningar? Hur tycker ni att vi ska göra?
  • Alvi
    Hannathu skrev 2012-06-09 20:22:44 följande:
    kan ni inte ha firande dagen efter när hon är hemma igen?

Joo... kanske det... Men det är ju just på skolavslutningsdagen hon har en fin klänning, och kanske är fin i håret och så... och jag planerar inget stort, kanske bara göra en tårta. Så det är liksom inget att "se fram" emot...
  • Zara10

Jag skulle nog haft henne hemma.

• Hannathu

Går det inte att hitta en lucka emellan så att det stör så lite som möjligt?

Tex möta upp på skolan och gå på cafe och sen att hon åker till korttids efteråt?

• Alvi

Zara10 skrev 2012-06-09 20:33:18 följande:
    Jag skulle nog haft henne hemma.
    Ja, det känns så himla "taskigt" att bara skicka iväg henne...
    Hannathu skrev 2012-06-09 20:35:20 följande:
    Går det inte att hitta en lucka emellan så att det stör så lite som möjligt?

Tex möta upp på skolan och gå på cafe och sen att hon åker till korttids efteråt?

Ja, café kanske vore något...! Vi är så dåliga på mysiga traditioner i allmänhet i vår familj, så jag vill gärna starta något nu, men café kanske vore jättebra! Men då blir det ändå den där luckan... Tack för tipset, det känns ju ändå bättre än att åka hem!
  • malda1974

Jag skulle ha gjort det dottern mår bäst av, tycker hon det är jobbigt med brutna rutiner så låt allt va som vanligt. Fira kan man ju faktiskt göra när som helst.Glad

• Gurkan

Tänker samma tanke som Malda, hur mår ditt barn när rutinerna bryts? Om barnet har svårt för det fira dagen efter. Hur trivs ditt barn på kortis? Det kanske bara är du som skapar ditt eget dåliga samvete om du förstår vad jag menar. Ditt barn kanske tycker att få komma till kortis är en form av firande i sig

• ThisIsMe
    Alvi skrev 2012-06-09 20:37:51 följande:
    Ja, det känns så himla "taskigt" att bara skicka iväg henne...

Ja, café kanske vore något...! Vi är så dåliga på mysiga traditioner i allmänhet i vår familj, så jag vill gärna starta något nu, men café kanske vore jättebra! Men då blir det ändå den där luckan... Tack för tipset, det känns ju ändå bättre än att åka hem!
    Om ni vill ha det mer somrigt så kan ni ha picknick om vädret tillåter. Då behöver ni inte heller åka hem emellan men kan ändå käka jordgubbar och sånt där som hör skolavslutningen till.
  • Hanna73

Hur stressigt är det på morgonen? Fira lite på morgonen kanske. Man kan ju ta pannkakor och jordgubbar till frukost t.ex.

Svar på tråden Barn med knas, Hur firar ni skolavslutningar? Hur tycker ni att vi ska göra?