• Anonym

får hon bestämma det??

har en kompis som har en tonåring på 16 år som är hos sin pappa (min kompis) när denne vill, tonåringen brukar komma till sin pappa ca 2 gånger per vecka och sover över några gånger per månad. dvs inget umgängesavtal och tyvärr finns ingen dialog föräldrarna emellan utan tonåringen och pappa samtalar och bestämmer när de skall ses.

nu vill tonåringen tillbringa en vecka med pappa på pappans landställe (i sverige) men detta säger mamman att tonåringen inte får. an mamman verkligen hindra tonåringen att åka iväg inom landet med sin pappa under tonåringens sommarlov!?

• Svar på tråden får hon bestämma det??
  • Anonym

Jag har svårt att tro att nån skulle ge mamman rätt att hindra en 16-åring att åka till sin pappa som tydligen enligt mamman är ok annars.

• Lena

Det kan hon säkert men varför bråka med någon som snart är myndig?

• JAG är BÄST

Men nu får nån rätta mig om jag har fel här,,,,har inte ett barn rätt att "bestämma" när dom är 12år vem dom tex vill bo hos? (i detta fall nu vara med sin pappa i 1v) här måste ju samma regel gälla,,,eller?

• Anonym

jag har läst lite på http://www.socfamratt.se/ och där står det i en av "frågor" om en situation som liknar min kompis. där står det att mamman kan neka  om hon anser det vara dåligt för barnet att göra en sådan resa med den andra föräldern.

men att åka till sitt landställe kan ju verkligen inte anses dåligt för barnet!!!
    lite omväxling, eget rum, natur, bad och umgås med sin pappa. 

• Anonym

jo, barnet har sagt att hon vill och ska följa med.
    dvs faktiskt ignorerar sin mamma som kommer med detta larviga krav.
    fast mamman har visst alltid sen umgängets början i vintras (innan fanns inget umgänge) varit negativ och bara klagat på pappan. 

• hymafr

Om tonåringen åker iväg med sin pappa så finns det ju ingen instans som kommer ingripa mot en 16-åring.

Kan ju föralldel vara bra om 16-åringen meddelar t ex mormor eller någon annan vettig person i mammans närhet så att mamman inte ringer polisen och efterlyser "rymlingen". Samt att 16-åringen tar med sig sin mobil och svarar när mamman ringer. (Tänker att det kan finnas något i föräldrarnas gemensamma bakgrund som kan göra mamman orolig - men du som kompis kan väl intyga att 16-åringen kommer att komma hem 100 %-igt välbehållen?) 

• Anonym

Om det är en "vanlig" 16-åring och en "vanlig" pappa så är det knappast så att mamman kan bestämma om 16-åringen får tillbringa en vecka på pappans lantställe.
    Är det så att någon av dem har något problem som kan påverka vistelsen så kan hon förhindra det men då måste hon kunna visa skäl för detta., att inte vilja är inte ett godtagbart skäl.

• Anonym

smart tips där att ungdomen berättar för mormodern och morfadern även vart hon är. och självklart har ungdomen med sin mobil och svarar :) en bra att lyfta fram det!!!!

problemet är nog att mamman är avis eller nått. pappan har inte alltid funnit i ungdomens liv utan förens på senare år. så mamman känner väl rädsla att bli mindre omtyckt eller nått....
    fick höra av min kompis att ungdomen bjudit både mamma och pappa till skolavslutningen i år och mamman skulle gå tills hon fick höra att pappan även var bjuden... ungdomen blev väldigt besviken att inte båda föräldrarna vill komma. pappan hade verkligen inget emot att mamman kom så varför skulle hon knöla...!?

tråkig sits men jag hoppas pappa och barn får det härligt på landet! :) 

• Anonym

har funderat lite, kan man inte se det mamman gör som umgängesabotage?

• Anonym

min kompis ringde å de hade haft en bra helg.
    dock hade mamman sagt att hon skulle polisanmäla pappan för detta....
    varken dotter eller pappa fattade för vad...?! fniss!

men ingen polis har ringt, vilket de borde om hon gjort en anmälan antar pappan...?
    polisanmäla honom för att han vill vara med sitt barn ;)

jaja ska man skrattar eller..? ;) 

Svar på tråden får hon bestämma det??