Saian skrev 2013-01-07 09:42:29 följande:
Mitt BVC plus de flesta jag känner har kört 5mm, så det är verkligen inte ovanligt. Jag är inte heller säker på att den gör obotlig skada. MEN alla har sagt att det var så jobbigt att höra barnet skrika, att det gjorde ont i hjärtat osv. Skulle personligen aldrig få för mig att köra den då.
Om de rekommenderar 5mm i dagsläget så gör de fel, du tycker jag du ska klaga och hänvisa dem till att använda sig av de moderna riktlinjerna som vården
ska använda sig av istället. Självklart måste någon reagera mot detta och
påtala det faktum att de ger felaktiga råd, annars kommer det ju dröja innan någon förändring sker?!
Sedan är ju frågan vad "de flesta" menar med 5mm, mig veterligen är det hur många som helst som
påstår sig ha gjort 5mm men när det kommer till kritan så har de inte ens varit i närheten av att använda en så grym metod. Somliga påstår att de gjort 5mm fast de suttit intill bebisen och tröstat
hela tiden, hur i hela friden kommer man ens på tanken att kalla något sådant för 5mm? Så jag tycker du ska vara högst kritisk till att så många påstår sig ha genomfört en så brutal metod. Förmodligen är det rätt ovanligt nu för tiden, även om det självklart var vanligare att folk faktiskt gjorde den på riktigt för bara några år sedan.