• cabrera

Ni som har kört/kör 5 minuters metoden SE HIT!

Hej , vi har börjat med 5 minuters metoden med vår lilla tjej på 5 måndader då hon dom 2,5 senaste månaderna har vägrat att sova i sin säng och snuttar på bröstet hela nätterna och jag som mamma blir totalt utmattad och orkar knappt med dagen efter.
    Igår när vi började så grät hon i 45 min och ikväll har det gått över en timme och jag får PANIK... Så tänkte höra lite vad ni har för erfarenheter? 

• Svar på tråden Ni som har kört/kör 5 minuters metoden SE HIT!
  • skogsvitter
    Ojsan skrev 2013-01-04 23:02:29 följande:
    Mina föräldrar körde den metoden på mig och mina syskon, vad jag vet har ingen av oss tagit skada ännu och vi känner oss trygga som personer. Jag själv har inte påbörjat metoden pga jag klarar inte att höra juniors gråt utan att trösta så snabbt som möjligt..
    Beror ju helt på hur de genomförde den också. Om de regelrätt ignorerade er när ni skrek hjärtskärande så måste det ha varit fruktansvärt både där och då, men också satt spår för er fortsatta utveckling. Det är givetvis ingenting man är medveten om, men sådana händelser lagras ju i det implicita minnet så även om man inte medvetet minns det så är den kraftiga ångesten en upplevelse som formar dig som individ.
  • Natulcien
    Ojsan skrev 2013-01-04 23:37:54 följande:
    Om du säger att vi tog skada då så gjorde vi väl det då, men vi somnade snabbt iallafall och i allmänhet glada barn enligt våra föräldrar.
    Ingen här kan ju säga huruvida ni tog skada eller inte, eftersom ingen vet exakt hur dina föräldrar utförde metoden. Kanske körde de den inte fullt ut. Kanske gjorde de det..?

Och även ett glatt barn kan vara ett otryggt barn, så det säger inte så mycket.
  • skogsvitter

Nej tvärtom är ju ovanligt "glada och nöjda" barn ett typiskt signalement för otrygg anknytning. Mer specifikt undvikande otrygg anknytning vilket är den anknytning som riskerar att utvecklas vid just skrikmetoder.

Ser man till Eckerbergs tolkning av sin studie av 5mm så är glada och självständiga de signalement som han själv nämner som de viktigaste effekterna av metoden. Felet han gör är dock att han kopplar dessa egenskaper till trygghet, när de i själva verket är klockrena tecken på otrygg undvikande anknytning, detta enligt etablerad forskning.

Detta visste man ju dock inte så mycket om på 70-80 talet... men man torde ju ha haft sina instinkter även då och det var långt ifrån alla som körde metoden, och ännu färre som genomförde den så brutalt som Eckerberg i själva verket syftade till.

• kossi

Men det spelar väl ingen roll om det satte spår eller inte.

Det viktigaste är väl man för stunden utsätter barnet för psykisk misshandel.
    Det påverkar spädbarnets livskvalité och välmående.
    Man går emot det man egentligen ska lyssna till.
    Ett spädbarn använder sin gråt för att den vill något och då är det meningen att man ska lyssna till det.

Vad händer med spädbarnet när man inte gör det?

• Alisa

Jag har inga erfarenheter av den enkla anledningen att jag tror att det är fel att försöka styra barnet med en metod som strider så mot den känsla till respons jag känner när mitt barn skriker och söker uppmärksamhet . 

• MalinEddie
    Ojsan skrev 2013-01-04 23:37:54 följande:
    Om du säger att vi tog skada då så gjorde vi väl det då, men vi somnade snabbt iallafall och i allmänhet glada barn enligt våra föräldrar.
    Det skrev jag inte.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Saian

Mitt BVC plus de flesta jag känner har kört 5mm, så det är verkligen inte ovanligt. Jag är inte heller säker på att den gör obotlig skada. MEN alla har sagt att det var så jobbigt att höra barnet skrika, att det gjorde ont i hjärtat osv. Skulle personligen aldrig få för mig att köra den då.

• skogsvitter
    Saian skrev 2013-01-07 09:42:29 följande:
    Mitt BVC plus de flesta jag känner har kört 5mm, så det är verkligen inte ovanligt. Jag är inte heller säker på att den gör obotlig skada. MEN alla har sagt att det var så jobbigt att höra barnet skrika, att det gjorde ont i hjärtat osv. Skulle personligen aldrig få för mig att köra den då.
    Om de rekommenderar 5mm i dagsläget så gör de fel, du tycker jag du ska klaga och hänvisa dem till att använda sig av de moderna riktlinjerna som vården ska använda sig av istället. Självklart måste någon reagera mot detta och påtala det faktum att de ger felaktiga råd, annars kommer det ju dröja innan någon förändring sker?!

Sedan är ju frågan vad "de flesta" menar med 5mm, mig veterligen är det hur många som helst som påstår sig ha gjort 5mm men när det kommer till kritan så har de inte ens varit i närheten av att använda en så grym metod. Somliga påstår att de gjort 5mm fast de suttit intill bebisen och tröstat hela tiden, hur i hela friden kommer man ens på tanken att kalla något sådant för 5mm? Så jag tycker du ska vara högst kritisk till att så många påstår sig ha genomfört en så brutal metod. Förmodligen är det rätt ovanligt nu för tiden, även om det självklart var vanligare att folk faktiskt gjorde den på riktigt för bara några år sedan.
  • Saian

Skogsvitter: Min poäng var bara att på FL så framstår det ofta som att det är udda individer som kör 5mm. Det är det i mitt tycke inte! Det är snarare jag som framstår som hippie eftersom jag ammade över året och vägrade köra CIO metoder trots att barnet sov som en kratta.

5mm är en väldigt vanlig rekommendation både från privatpersoner och BVC i Stockholmsområdet. Sen att folk gör egna modifikationer som att gå in efter tre minuter istället för fem eller vad som, spelar mindre roll i sammanhanget.

• Flickmamman

Jag körde själv "sova hela natten kuren" men på eget vis. Jag ALLTID in om inte ramsan hjälpte efter första gången. Så jag stod inte och ramsade i evigheter medans dottern skrek. Efter 4 dgr med Max 10 minuters gråt så sov dottern hela natten. Det handlar om sunt förnuft. Man skall aldrig ÖVERGE barnet. Men jag rekommenderar starkt att köra "sova hela natten" kuren, men så att man aldrig överger barnet! Barnet ska känna sig tryggt och nöjt. Bara ett tips!

• MalinEddie
    Flickmamman skrev 2013-01-18 21:06:02 följande:
    Jag körde själv "sova hela natten kuren" men på eget vis. Jag ALLTID in om inte ramsan hjälpte efter första gången. Så jag stod inte och ramsade i evigheter medans dottern skrek. Efter 4 dgr med Max 10 minuters gråt så sov dottern hela natten. Det handlar om sunt förnuft. Man skall aldrig ÖVERGE barnet. Men jag rekommenderar starkt att köra "sova hela natten" kuren, men så att man aldrig överger barnet! Barnet ska känna sig tryggt och nöjt. Bara ett tips!
    Vad med er metod påminner om SHN förutom att ni har en ramsa? Just det är ju inget unikt för SHN, sättet ramsan ska "sätta sig" och hur och när den ska användas skiljer sig däremot åt men det är ju inget ni har tagit till er om jag har förstått dig rätt.  Nyckelord kallas det t.ex i "somna utan gråt" och babywhisper" men där är det inte ens tal om att lämna barnet ensamt med gråt som i SHN så du skulle lika gärna kunna rekommendera dessa mer humana metoder utifrån din beskrivning.
    Har ni ett strikt schema, tar enbart upp era barn ur sängen vid akut sjukdom, gör husljud istället för att gå in när de gråter t.ex? Om inte, ser jag inte alls var ni kommer i närheten av att ha använt SHN.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Michelle 744

Käre Cabrera

Det låter inte bra, kanske ni skule hitta en annan metod!

Ni andra ni skulle skämmas, jag kommer själv fra Dk, men unset kan jeg da se og läse mig til at der i Cabreras besked ikke er tale om börnemishandling, så pröv dog lige at slappe af!!

Ni ved vel själv hvor tufft det e og hvor sårende det e, när man får sånna svar som några af ni har skrivit, fy fan sägar jag, och stakkals barn som har er som foräldre, som kan skrive sånna saker til en ensam frustrerat mamma, som gör sit for at söka hjälp i en desperat situation. Ja jeg håller med beskeden e kanske inte helt lyckat formuläret (beror säkert på den manglende sömn), och ja man skulle nok ha sluttat innan 45 min, men man litar vel på sin bvc sköterska, og for det annat så e man desperat och e villig til nästan hvad som helst  som kunne väre med till at man fick lidt eksrta sömn.

Seriöst tänk jer om, alla har vi gjort en og annan grej, man kanske ville önska man kunne ha gjort om, hvad angår vores barn. DeT er folk som jer, der giver mödre födselsdepressioner og isolerer sig med ders barn, fordi de ikke tör tale eller dele deres problemer og frustrationer, fordi de er bange for at blive mödt på den her måde, tänk lige over det, og tänk over om i ville have jeres börn til at behandle andre på den måde!!

• ShinMama

Min nu 6 månaders vägrar/vägrade också somna i sin säng och vaknade ofta i vår. Jag började helt enkelt mata honom i sängen, första dagarna med ersättning men nu kan jag pumpa bröstmjölk. Föst matar jag honom utanför då han inte vill ligga ner, efter ett tag går han med på att ligga och fortsätter att äta i sängen. Tillslut blir ögonen tunga och han somnar. Ofta får jag hjälpa till lite med nappen, lägga honom på sidan och några lätta buffar i rumpan medan han borrar in ansiktet i sin filt. Har lagt täcken och filtar runt honom så sängen är "mindre". Det fungerar mycket bättre och han vaknar inte lika mycket (dock vaknar han fortfarande men då räcker det med nappen, upp på sidan igen och buffar). Låt inte lillan ligga och skrika när du inte behöver. Det tog en vecka sen började min lilla vänja sig vid vad som hände. Nu gillar han det och gosar runt i sängen, dock måste han fortfarande matad utanför först. Något annat underbart är att IOM att vi gjort detta så kan vi nu plötsligt lägga ifrån oss honom! Så när han somnar i famn/bärsele så kan vi lägga ner honom i vagn/säng med bara lite pip sen borrar han in ansiktet i täcket, en ENORM lättnad och förbättring. Så låt henne inte skrika, det tär på er båda, prova lite annat innan istället :)

Svar på tråden Ni som har kört/kör 5 minuters metoden SE HIT!