• Anonym (velig)

Vem ska jag välja, maken eller älskaren?

Vill först börja med att säga att jag inte är ute efter att bli spottad på eller dömd för min "synder".
    Många har åsikter här på forumet utan att egentligen själv ha erfarenhet.

Jag är gift och har två barn, 12 o 8 år. Min man och jag har hängt ihop 14 år och vi har haft våra motgångar kan man säga.
    Min man är speciell, han säger nästan alltid vad han tycker, även om det sårar mig, han kan skälla ut mig inför vänner och bekanta, han jobbar mycket och har en sidosyssla som tar upp resten av hans lediga tid.
    Jag sköter den största biten av markservicen, gör dock inget i trädgården, han klipper gräset ibland om inte min pappa har hjälpt honom med det.
    Jag lämnar oftast barn i skolan och hämtar me. Han gör det när jag inte kan pga jobbet, högst en gång per vecka.
    Vi äter aldrig middag ihop, han ensam sent och jag med barnen på normal middagstid.
    Han vill ha sex ofta och jag är trött och orkar inte /har ingen lust för det mesta. Visst vi knullar, men kanske bara 1-2 gånger per vecka, på sin höjd.
    Han tror att sexet ska vara som i början och kallar mig för tråkig när jag inte vll se på porrfilm.
    Han har alltid påstått att jag har en annan, även om det inte funnits fog för hans påståenden.
    Jag råkade nämna att vi kanske skulle blanda in en till tjej i vårat sexliv och han blev som besatt att hitta en!
    Vi har inte samma intressen alls egentligen heller...
    Jag kan aldrig bli ledsen och visa tårar, det kan han inte hantera. Han tycker det är jobbigt att se någon gråta och kan inte trösta.

Han säger dock ofta att jag är vacker, har snygg kropp och ger mig uppskattning på det viset.
    Han tvättar bilen åt mig och tankar upp den ibland.
    Han köper godis åt mig ibland som han vet att jag älskar.

Nu har jag träffat en annan man, vi har samma värderingar och han är mjuk och fin, har tålamod och blir nästan aldrig arg. Man skulle kunna säga att han är lite som en kvinna med snopp, men för den skull inte feminin. Jag är kär och han i mig.

Jag har ALLTID sagt att man lämnar först, man är inte otrogen. Och nu står jag här och har varit otrogen.

Jag är kär i den nya mannen, men känner skuld inför barnen och kan säga att det är pga dem som jag stannat så länge.
    T o m min man har sagt att han är tacksam för att jag inte har lämnat honom, så han vet att han har betett sig illa. Kan bara nämna en sak han far med ibland när han blir arg och det är att han kan säga "passa dig jävligt noga" och det gör mig så ledsen...

Jag vet varken ut eller in, och är skiträdd för att barnen ska fara illa om vi skiljer oss.
    Kan väl nämna att maken  iallafall är duktig på att jobba och tjäna pengar, så det ska han ha cred för...

• Svar på tråden Vem ska jag välja, maken eller älskaren?
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2025-09-03 19:15:33 följande:

Givetvis ska du lämna aset! Och att du varit otrogen är ingenting mot all skit han utsatt dig för!

Åh jösses, insåg nu att detta är en jättegammal tråd...
  • Anonym (Ät och spara)
    Jimmy75 skrev 2025-09-03 19:13:33 följande:
    Varför välja??? För att det är så en vuxen, ansvarstagande människa gör, väljer alltså.
    Enligt dig.
  • Jimmy75
    Anonym (Ät och spara) skrev 2025-09-03 19:19:50 följande:
    Enligt dig.
    Naturligtvis! Svårt att tala för någon annan. Med det sagt skulle det överraska mig ifall inte en majoritet instämmer, men självklart är det min subjektiva åsikt. Jag anser att det är det mest rätta och uppriktiga att göra. Såklart en annan sak om båda är öppna och okej med det.
  • Anonym (Ät och spara)
    Jimmy75 skrev 2025-09-03 19:31:01 följande:
    Naturligtvis! Svårt att tala för någon annan. Med det sagt skulle det överraska mig ifall inte en majoritet instämmer, men självklart är det min subjektiva åsikt. Jag anser att det är det mest rätta och uppriktiga att göra. Såklart en annan sak om båda är öppna och okej med det.
    Enligt dig och majoriteten.

Det finns ingen egentlig anledning för TS eller andra kvinnor i hennes situation att välja mellan sin egen och hennes barns lycka.

Kvinnor i TS situation förtjänar att få leva, ha passionerat sex och romantik. Detta måste inte stå i motsats till att barnen får växa upp i en kärnfamilj där föräldrarna drar jämnt.

Uppriktighet är långt ifrån alltid rätt. Det finns många situationer där uppriktighet är enbart destruktivt.
  • Jimmy75
    Anonym (Ät och spara) skrev 2025-09-03 19:40:36 följande:
    Enligt dig och majoriteten.

Det finns ingen egentlig anledning för TS eller andra kvinnor i hennes situation att välja mellan sin egen och hennes barns lycka.

Kvinnor i TS situation förtjänar att få leva, ha passionerat sex och romantik. Detta måste inte stå i motsats till att barnen får växa upp i en kärnfamilj där föräldrarna drar jämnt.

Uppriktighet är långt ifrån alltid rätt. Det finns många situationer där uppriktighet är enbart destruktivt.
    Det är ju sällan varken svart eller vitt. Det finns olika sätt att se på det där också och var och en gör det naturligtvis utifrån sina egna erfarenheter fram tills den punkten. Jag vågar dock säga att, oftare än inte, så mår barnen bäst av det som föräldrarna mår bäst av. Nu är ju tråden jättegammal och TS frågar kvarstår inte, men utifrån hur hon skrev den har jag svårt att se varför hon istället inte skulle välja den nya mannen och sikta på att bli lycklig där med tanke på att han verkade erbjuda det mesta hon egentligen skulle vilja ha.
  • Anonym (Ät och spara)
    Jimmy75 skrev 2025-09-03 19:46:20 följande:
    Det är ju sällan varken svart eller vitt. Det finns olika sätt att se på det där också och var och en gör det naturligtvis utifrån sina egna erfarenheter fram tills den punkten. Jag vågar dock säga att, oftare än inte, så mår barnen bäst av det som föräldrarna mår bäst av. Nu är ju tråden jättegammal och TS frågar kvarstår inte, men utifrån hur hon skrev den har jag svårt att se varför hon istället inte skulle välja den nya mannen och sikta på att bli lycklig där med tanke på att han verkade erbjuda det mesta hon egentligen skulle vilja ha.
    Som sagt var, varför ska hon, eller andra kvinnor i hennes situation, välja?

Att majoriteten tycker att det är det etiskt riktiga att "vara uppriktig" är inte ett argument för att det vore det bästa för TS. Istället speglar det mest att folk i allmänhet blir upprörda över otrohet. Att folk i allmänhet blir upprörda och mår dåligt är enligt mig ett etnosargument för att INTE vara uppriktig kring det TS faktiskt redan har gjort.

TS mår antagligen bäst av att äta kakan och ha den kvar. Chansen att hennes känslor för älskaren svalnar med tiden är hög, och det är bland annat därför onödigt att riva isär hela den fungerande familjen hon är en del av och har ansvar för.
  • Jimmy75
    Anonym (Ät och spara) skrev 2025-09-03 20:05:17 följande:

Att majoriteten tycker att det är det etiskt riktiga att "vara uppriktig" är inte ett argument för att det vore det bästa för TS. Istället speglar det mest att folk i allmänhet blir upprörda över otrohet. Att folk i allmänhet blir upprörda och mår dåligt är enligt mig ett etnosargument för att INTE vara uppriktig kring det TS faktiskt redan har gjort.

TS mår antagligen bäst av att äta kakan och ha den kvar. Chansen att hennes känslor för älskaren svalnar med tiden är hög, och det är bland annat därför onödigt att riva isär hela den fungerande familjen hon är en del av och har ansvar för.
    Av ren nyfikenhet....om tråden istället hade handlat om att en kvinna beskrev en manlig bekant som gjorde exakt det omvända i sin relation, hade du resonerat likadant då?
  • Anonym (Ät och spara)
    Jimmy75 skrev 2025-09-03 20:17:49 följande:
    Av ren nyfikenhet....om tråden istället hade handlat om att en kvinna beskrev en manlig bekant som gjorde exakt det omvända i sin relation, hade du resonerat likadant då?
    Ja
  • Anonym (m)
    Anonym (Häpp) skrev 2025-09-03 16:07:35 följande:

Passa dig jävligt noga? Han hotar dig alltså. Vad gör du ens tillsammans med en sån mupp? 

Ja den är verkligen en dealbreaker.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Ät och spara) skrev 2025-09-03 20:05:17 följande:

Tråden är som noterat gammal. Fascineras ändå över ordvalet FUNGERANDE efter TS beskrivning av familjelivet och den ömme maken.
  • Anonym (Tokrunka)

Hur länge har du haft dessa starka känslor för den nya? Pågått länge eller är det ganska nytt?

• Jimmy75
    Anonym (Häpp) skrev 2025-09-03 23:33:55 följande:
    Tråden är som noterat gammal. Fascineras ändå över ordvalet FUNGERANDE efter TS beskrivning av familjelivet och den ömme maken.
    Exakt! Det känns ju liksom inte som det. Tycker det framstår som ganska dysfunktionell situation, som jag tvivlar att någon mår bra av. 
Svar på tråden Vem ska jag välja, maken eller älskaren?