• jajessand

Kan man byta namn på sin elvamånaders?

Jag ångrar namnet på mitt tredje barn! Vi tyckte att det var jättesvårt med pojknamn och tvekade mellan två namn. Det ena namnet tyckte hans storasyskon och jag var väl lite sådär förlossningsblödig och tyckte att det var så viktigt att syskonen fick va med och bestämma. Så han fick det namnet. Kände nästan direkt att det inte kändes så bra, men tänkte att jag vänjer mig, att han blir ett med sitt namn. Men nu är han elva månader och det känns fortfarande fel! Jag tycker att namnet är fint, men att det känns tråkigt för att det är så vanligt och har varit vanligt så länge (låter hemskt, jag vet, men det är så jag känner). Syskonens namn är lite mer ovanliga och passar dom perfekt, så dom namnen är jag supernöjd med - därför känns det extra fel att inte va nöjd med minstingens namn. Min man håller med, så nu velar vi om vi ska byta namn till det andra vi hade som förslag och som vi egentligen gillar bättre och som skulle passa in bättre i syskonskaran. Vad tycker ni?? Han lyssnar till sitt namn, men vi har en massa smeknamn på honom som han också lyssnar till (typ gullgubben) så för hans del vore det nog inte jättekonstigt. Men ja ... är det nån annan som bytt namn på sitt barn? Hur blev det i så fall?

• Svar på tråden Kan man byta namn på sin elvamånaders?
  • jelenahemma

Jag bytte EFTERnamnet  för min son som var 11 år då. Det var inga problem med det. Har dok ingen erfarenhet av att byta tilltalsnamn.

• jajessand
    Alvi skrev 2012-06-10 17:11:10 följande:
    Åh så fina namn, TS! Sixten passar ju bäst till dem ur "ovanlighetssynpunkt fast Emil passar faktiskt också tycker jag!

Och vår trea hette Amelia ett bra tag, men nu heter hon Mira! Lilja, Eskil och Mira.

Mira, fint! Vi har nog samma namnsmak Glad Eskil är faktiskt vid sidan om Sixten ett alternativ till Emil - om nu bara min man kunde tänka sig det också (ack, den lilla detaljen ... )
  • maximum

Annars kan ni väl bara kalla honom för Sixten?
    Känner ett par som fick sitt andra barn och storasyskonet ville ha ett namn och föräldrarna ett. Dom gav barnet det som föräldrarna ville men kallar barnet för det som storasyskonet ville ha.
    Idag säger alla smeknamnet, inte många som vet vad denne faktiskt heter.  

• UmmHamza

Emil är finare än Sixten, tycker jag :)

• jajessand

Tack för era råd, skönt att höra att man inte är helt galen. Vi får helt enkelt testa att kalla honom Sixten nån vecka och se om det känns rätt innan vi bestämmer oss helt!

• Johanniee

Lite sent svar kanske, men kan ni inte "lägga till" Sixten så att han heter Emil Sixten *Efternamn*? Han har ju ändå varit en Emil i nästan ett år så det kanske bli konstigt att ta bort det helt? För övrigt tycker jag att Sixten är ett riktigt fint namn. Min morfar hette det och det är ett av mina favoritnamn! Lycka till med namnen hur det nu än blir :) Ni får gärna uppdatera oss när ni bestämt er ;) Kram

• Lindus84

jajessand skrev 2012-06-10 14:13:34 följande:
    Jag ångrar namnet på mitt tredje barn! Vi tyckte att det var jättesvårt med pojknamn och tvekade mellan två namn. Det ena namnet tyckte hans storasyskon och jag var väl lite sådär förlossningsblödig och tyckte att det var så viktigt att syskonen fick va med och bestämma. Så han fick det namnet. Kände nästan direkt att det inte kändes så bra, men tänkte att jag vänjer mig, att han blir ett med sitt namn. Men nu är han elva månader och det känns fortfarande fel! Jag tycker att namnet är fint, men att det känns tråkigt för att det är så vanligt och har varit vanligt så länge (låter hemskt, jag vet, men det är så jag känner). Syskonens namn är lite mer ovanliga och passar dom perfekt, så dom namnen är jag supernöjd med - därför känns det extra fel att inte va nöjd med minstingens namn. Min man håller med, så nu velar vi om vi ska byta namn till det andra vi hade som förslag och som vi egentligen gillar bättre och som skulle passa in bättre i syskonskaran. Vad tycker ni?? Han lyssnar till sitt namn, men vi har en massa smeknamn på honom som han också lyssnar till (typ gullgubben) så för hans del vore det nog inte jättekonstigt. Men ja ... är det nån annan som bytt namn på sitt barn? Hur blev det i så fall?
    Funderar också på att byta namn på vår trea, en pojk. Men problemet är att vi har haft dop för honom. Ångest är bara förnamnet för vad alla ska tycka/tänka och hans syskon, hur ska dom ställa sig till detta =( Har ni haft dop för er son?
  • EllisBell

Jag tycker att det är helt galet att byta namn på ett så stort barn. Det är en individ, en människa och inte en pryl som föräldrarna har för att markera livsstil. Man gör helt enkelt inte så och jag hade reagerat jättestarkt om någon i min omgivning behandlade sitt barn så.

• Miiila855

Trodde att jag var ensam om detta! Jag vill byta namn på min 5 månaders bebis! Jag hade så problem med namn. Alla tjata och gav tips! Det var som att jag lad ner allt och tänkte att det perfekta namnet kommer! Istället blev det svårare! När vi skulle skicka in papperna fick jag nog. Min sambo gillade ett namn som var fint men inte mitt favorit namn. Det tog vi! Det klickade inte för mig men jag trodde att det skulle komma, alla sa att vår bebis växer in i sitt namn!! Vi ordna en namn fest och namn gav vår bebis! Nu sitter jag här och vill byta! Vår bebis ser inte ut som en *******! Min sambo är snäll och vill byta men till vad vet vi inte direkt :/ Jag känner att vi kan byta namn faktiskt! Visst vissa kommer gnälla men vår bebis har ju bara hetat så i en månad och inget innan så det borde inte vara krångligt för folk! Tycker ni att vi kan byta?

• Miiila855

Till dig TS: ditt barn är inte 3 år! Tänk på att han ska ha namnet HELA livet sen! Ni kan byta men räkna med gnäll det kommer jag stt räkna med trots vår bebis bara hetat det hon hetat i en månad

• Bellisimoo

Vi funderar på att ändra vår 6 månadres namn. Jag är så osäker på om vi valt rätt, men problemet är att vilket annat ska vi välja. Jag har stora svårigheter att kalla barnet vid sitt namn, jobbigtRynkar på näsan

Svar på tråden Kan man byta namn på sin elvamånaders?