Anonym (Viker inte en cm) skrev 2013-10-29 10:01:21 följande:
Befinner mig i en liknande situation som du gör, fast jag är man.
Mitt ex som jag har två barn 8 och 5 med har precis lämnat mig och flyttat till en annan stad, som ligger ännu längre bort ca 14 mil och hon tror nu att hon skall kunna få den yngsta varannan vecka och att den äldsta skall flytta till henne!
När jag säger att hon kan få ha dem varannan helg säger hon att jag är omedgörlig och att det var därför hon lämnade mig. BS, hon lämnade mig för att hon träffade en annan, men när hon ville flytta in hos honom så fick han kalla fötter så nu bor hon hos sin syster istället som iochförsig bor skild också i en rätt stor villa.
Nu har hon dragit igång en stor process då jag frivilligt inte låter barnen flytta till henne, eller rättare sagt, kan hon fixa förskola till den yngsta så kan jag inte neka henne men att den stora skall byta skola? Glöm det, det går jag inte med på.
När jag säger till henne att hon valde att flytta från barnen och staden vi lever och då får ta konsekvenserna är det JAG som är omöjlig? För att jag frivilligt inte går med på att från att ha barnen 100% går ner till varannan helg??
Idioti, jag kommer inte vika någonting, mina barn är heliga. Det enda jag kan tänka mig att avstår är underhållet, vilket jag misstänker är en av anledningarna till att hon vill ha barnen.
Vi får väl se hur det går, men det ser ut att gå mot domstol.
Du har ett väldigt bra läge iom att barnen dels är rätt stora och dels är skrivna hos dig.
Vik dig inte i frågan om att du ska vara boendeförälder utan låt henne ta det till domstol. Tingsrätten dömer i stort sett alltid boendet till den förälder som bor kvar på ursprungsorten.
Om ni väljer att gå på samtal hos Familjerätten på kommunens socialkontor så behöver du komma ihåg att socionomerna som jobbar där gärna ger juridiska råd eller påstår sig veta vad som gäller juridiskt trots att deras juridiska utbildning är minimal. Ibland är de pappakramare och ibland är de mammakramare. Låt dem inte lura dig till något som du sen får ångra.