• Anonym (ägglös?)

Kan man vara helt utan ägg ??

Jag har nu kämpat och kämpat i 3 år för att få till ett pluss, men utan att lyckas..

Jag äter nu min 3:e dos av Pergotime, dom två innan visade inte något.

Nu undrar jag, hur vet man om kroppen ens HAR ägg ?
    Eller tillverka ägg ?

Kan man se sådant genom prover eller går dom bara på det som ser på VUL ?

Är så ledsen och rädd att jag inte har några ägg, så att jag måste ha en donerare eller en adoptera barn...
    Det är inget fel med det! Men det känns för mig iaf, att det är sista utvägen...

• Svar på tråden Kan man vara helt utan ägg ??
  • Anonym (ägglös?)
    Themis skrev 2012-06-10 18:56:18 följande:
    Jag är ganska övertygad om att TS har missförstått läkaren.

Det är möjligt att Pergotime-stimulering inte gett resultat i form av mogna äggblåsor, men om TS inte hade några ägg alls tror jag hon hade hamnat i tidningen som en medicinsk sensation.
    jag såg på skärmen när hon gjorde VUL men det syntes ingenting, annars brukar man ju se små "bubblor"

eller `?
    fan man är snurrig i skallen av all info samtidigt som man är så jävla ledsen
  • Anonym (ägglös?)
    baby Pyk skrev 2012-06-10 18:56:29 följande:
    Innan man får pergotime tar man ju ett blodprov som påvisar äggstatus. Så är det för mig iaf.
    det enda jag gjorde före pergotime vad, att först käka tabletter för att få mens, sedan när jag fått den , fick jag fara på VUL och kolla att allt var okey.
    Sedan pergotime dag 5. och sedan dag 13-15 VUL igen
  • Anonym (puregon)
    Anonym (ägglös?) skrev 2012-06-10 18:56:32 följande:
    Så.. det betyder att ALLA kvinnor har ägg men har man otur så kan dessa aldrig bli befruktade?

För min gynekolog såg inga ägg sista gångerna med pergotime. Gjorde VUL på dag 13

Hormonsprutor gör samma sak som pergotime bara att det är ett starkare preparat. Förmodligen får du inga mogna ägg av pergotime och kan behöva en starkare dos, oftast börjar men med att öka pergotimedosen till två tabletter per gång och sedan tre tabletter om det inte funkar med två. Om det inte heller funkar med tre så går man över till hormonsprutor eller IVF

Har du fått konstaterat att du har Pcos?  
  • Themis
    Anonym (ägglös?) skrev 2012-06-10 18:56:32 följande:
    Så.. det betyder att ALLA kvinnor har ägg men har man otur så kan dessa aldrig bli befruktade?

För min gynekolog såg inga ägg sista gångerna med pergotime. Gjorde VUL på dag 13
    Just så.

Om du inte har läst om Pergotime så gör gärna det:

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Pergotime/

Men sen är det lite klumpigt att man talar om "äggproduktion".

För äggen finns ju i äggstockarna redan, men de är inte möjliga att använda om de inte får en dos FSH, (FollikelStimulerande Hormon, follikel= äggblåsa) för att mogna först.
    Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Anonym (ägglös?)
    Anonym (puregon) skrev 2012-06-10 19:03:02 följande:
    Hormonsprutor gör samma sak som pergotime bara att det är ett starkare preparat. Förmodligen får du inga mogna ägg av pergotime och kan behöva en starkare dos, oftast börjar men med att öka pergotimedosen till två tabletter per gång och sedan tre tabletter om det inte funkar med två. Om det inte heller funkar med tre så går man över till hormonsprutor eller IVF

Har du fått konstaterat att du har Pcos?  
    ok så 4:e gången det blir misslyckande av pergotime får man spruta istället.
    Tar man den själv eller vart tar man den sprutan? Är det som en insulin-spruta?

Jag har fått konstaterat att jag har PCOS. Förra året hade jag mens 3 ggr med väldigt ojämna mellanrum
    :(
  • Anonym

Det man ser på ultraljudet är om det har bildats några foliklar (äggblåsor). Det är inte samma sak som ägg. Alla äggblåsor innehåller inte ägg. Och du kan ha en massa ägg som ligger och vilar i äggstockarna även om det aldrig mognar och lossnar något av sig självt eller av Pergotime.

Det låter som att du bara har fått lite hjälp, de finns mycket mer hjälp att få. Pergotime fungerar helt annorlunda än de sprutor man tar vid IVF.

• Anonym (puregon)
    Anonym (ägglös?) skrev 2012-06-10 19:04:45 följande:
    ok så 4:e gången det blir misslyckande av pergotime får man spruta istället.
    Tar man den själv eller vart tar man den sprutan? Är det som en insulin-spruta?

Jag har fått konstaterat att jag har PCOS. Förra året hade jag mens 3 ggr med väldigt ojämna mellanrum
    :(
    Det är nog olika hur länge man får testa med pergotime. Jag gjorde 3 enkla, 1 dubbel och en trippel innan jag började med sprutorna.

Sprutan ser ut som en insulinspruta och man får ta den själv. Man sprutar varje dag tills man får ägglossning men som längst i 30 dagar ungefär, men kan även räcka med 7 dagar. Jag behövde spruta i 24 dagar.

Jag har också pcos och när vi väl får ett moget ägg ska dom tydligen hålla superkvalité :)     
  • Anonym (ägglös?)
    Anonym skrev 2012-06-10 19:08:39 följande:
    Det man ser på ultraljudet är om det har bildats några foliklar (äggblåsor). Det är inte samma sak som ägg. Alla äggblåsor innehåller inte ägg. Och du kan ha en massa ägg som ligger och vilar i äggstockarna även om det aldrig mognar och lossnar något av sig självt eller av Pergotime.

Det låter som att du bara har fått lite hjälp, de finns mycket mer hjälp att få. Pergotime fungerar helt annorlunda än de sprutor man tar vid IVF.
    som jag fattade det hela så hade jag inte ens äggblåsor när jag hade käkat pergotime, :(

Kanske får testa dessa sprutor.. ? Är det svårt att "få igenom" att börja med sådana ?
    Man blir så less att allt ska ta sådan tid, det är jul, sedan påsk, sedan massa andra helgdagar, sedan blir det sommar, så det är en jäkla väntan ... :(
  • Anonym (ägglös?)
    Anonym (puregon) skrev 2012-06-10 19:11:14 följande:
    Det är nog olika hur länge man får testa med pergotime. Jag gjorde 3 enkla, 1 dubbel och en trippel innan jag började med sprutorna.

Sprutan ser ut som en insulinspruta och man får ta den själv. Man sprutar varje dag tills man får ägglossning men som längst i 30 dagar ungefär, men kan även räcka med 7 dagar. Jag behövde spruta i 24 dagar.

Jag har också pcos och när vi väl får ett moget ägg ska dom tydligen hålla superkvalité :)     
    gjorde det ont att ta dessa sprutor, samt vart tar man dom, i magen som en insulinspruta eller i benet ?
    Är så spruträdd men får man ett plus på stickan är det helt klart värt det.
    Hade du några biverkningar av sprutorna, samt hur ofta gick du på kontroller när du tog dom ?
    Eller testade du själv med ÄL-tester och kunde därifrån se när det hände något i kroppen?

Får man fråga en privat fråga, hur mycket väger du? Är du överviktig?
    Många säger att vikten har stor betydelse, men många blir ju även gravida trots att dom är överviktiga.
    Jag har  gått upp ganska mycket den senaste tiden ( 1,5-2 åren) delvis för att jag har varit så nere eftersom det inte har hänt något på barnfronten.. trötsätit. Nu väger jag 76 kg till mina 158 cm långa kropp , så visst behöver jag gå ner... gick upp 8 kg efter att jag slutade med p-piller :(
  • Anonym (puregon)
    Anonym (ägglös?) skrev 2012-06-10 21:28:48 följande:
    gjorde det ont att ta dessa sprutor, samt vart tar man dom, i magen som en insulinspruta eller i benet ?
    Hade du några biverkningar av sprutorna, samt hur ofta gick du på kontroller när du tog dom ?
    Eller testade du själv med ÄL-tester och kunde därifrån se när det hände något i kroppen?

Många säger att vikten har stor betydelse, men många blir ju även gravida trots att dom är överviktiga.
    Jag har  gått upp ganska mycket den senaste tiden ( 1,5-2 åren) delvis för att jag har varit så nere eftersom det inte har hänt något på barnfronten.. trötsätit. Nu väger jag 76 kg till mina 158 cm långa kropp , så visst behöver jag gå ner... gick upp 8 kg efter att jag slutade med p-piller :(

Nej, det gör inte ont men jag har tyckt det varit lite läskigt så min man har fått göra det. Man tar dom i magen. Jag hade inga biverkningar av sprutorna, gick på kontroll ca 3 gånger under dom 24 dagarna.

Ja, jag är överviktig vägde 73kg till mina 162cm när jag började med pergotime, men av pergotimen gick jag upp 7kg så när jag började med sprutorna vägde jag drygt 80kg till 162cm.   
  • Anonym
    Anonym (ägglös?) skrev 2012-06-10 21:28:48 följande:

Om man har PCO så ökar man chanserna att ägglossa (med eller utan hjälp) väldigt mycket om man går ner till normalvikt!

Vet inte om det är samma med PCOS.
  • Anonym (ägglös?)

Läste en tråd " för fet för att gå barn " , och många där sa att dom hade varit mycket överviktiga och inte haft problem med bli gravida , men det kanske specifikt är dom som har pcos o pcos som borde gå ner i vikt ?

• Anonym
    Anonym (ägglös?) skrev 2012-06-12 00:05:40 följande:
    Läste en tråd " för fet för att gå barn " , och många där sa att dom hade varit mycket överviktiga och inte haft problem med bli gravida , men det kanske specifikt är dom som har pcos o pcos som borde gå ner i vikt ?
    För det första så kan du inte jämföra dig med folk som inte har haft problem med att bli gravida, för du hör ju inte till den gruppen. I DIN grupp, folk med PCO eller PCOS, blir många hjälpta av att gå ner i vikt. Alla blir kanske inte gravida, men viktnedgång kan i alla fall göra att t.ex. Pergotime funkar.

Dessutom, det kommer alltid finnas folk som inte stämmer in på statistiken. Enligt forskningen går fertiliteten ner kraftigt vid 40, men de flesta känner någon som har lyckats bli gravid i den åldern, kanske utan att ens försöka. Man kan inte stötta sig på de där exemplen, utan man måste läsa på hur det verkligen är.

Googla "fertilitet övervikt" så hittar du en bra artikel.
  • Gizzmo73

TS: Det finns tester man kan göra för att se hur det står till med äggen. Dessa får man nog göra på de flesta fertilitetskliniker innan man gör IVF. Googla lite på FSH-värde och AMH-värde.

Sen som andra redan skrivit, bara för att du inte får några äggblåsor med pergotime betyder det inte att du inte har några. Du kanske behöver högre dos bara med hjälp av sprutor istället (tex puregon), en del är svårstimulerade medans andra kan få flera äggblåsar att börja växa på bara en halv pergotime.

• Anonym (ägglös?)
    Gizzmo73 skrev 2012-06-12 11:26:50 följande:

TS: Det finns tester man kan göra för att se hur det står till med äggen. Dessa får man nog göra på de flesta fertilitetskliniker innan man gör IVF. Googla lite på FSH-värde och AMH-värde.

Sen som andra redan skrivit, bara för att du inte får några äggblåsor med pergotime betyder det inte att du inte har några. Du kanske behöver högre dos bara med hjälp av sprutor istället (tex puregon), en del är svårstimulerade medans andra kan få flera äggblåsar att börja växa på bara en halv pergotime.

Ska googla det och läsa lite om det!

Tack för tipset!

Ja , jag hoppas att jag kommer bli gravid snart- ska bara kolla nu var nästa steg är.. det är som sagt en evig väntan..
Svar på tråden Kan man vara helt utan ägg ??