• Rondellen

Kan man ha dop för ett så här stort barn?

Vi hade en jättejobbig bebisperiod. Jag bara ORKADE inte tänka dop eller planering inför dop. Nu har vårt lilla barn blivit en nio månader gammal toppenbebis och jag börjar känna mig ledsen för att vi inte har haft dop...

...så vad tycker ni? Är det för sent nu? Någon annan som har haft ett så sent dop?

• Svar på tråden Kan man ha dop för ett så här stort barn?
  • Miew

Mina har varit 7mån, 8mån och 11mån. Inga problem, prästen tyckte att det är jätteskoj när de är lite äldre och kan "visa" att det är skoj .

• lunaria

vi hade dubbeldop för våra barn o de var då 7 månader samt 3 år. om jag hade vetat hur jobbig lillfia skulle vara under dopet hade jag nog väntat ett par månader till faktiskt .

• mrsStatham

Nej, man måste vara 3 månader, 2 veckor, 4 dagar, 7 timmar och 13 minuter EXAKT när man döps.
    Annars är dopet inte giltigt och barnet kan inte konfirmeras, gifta sig i kyrkan eller begravas senare. 

Bara två saker är oändliga
  • Rondellen
    mrsStatham skrev 2012-06-10 19:53:30 följande:
    Nej, man måste vara 3 månader, 2 veckor, 4 dagar, 7 timmar och 13 minuter EXAKT när man döps.
    Annars är dopet inte giltigt och barnet kan inte konfirmeras, gifta sig i kyrkan eller begravas senare. 
    :D
  • mrsStatham
    Rondellen skrev 2012-06-10 19:55:02 följande:
    :D
    Helt seriöst. Jag är lika allvarlig som en hjärtattack.
    Har ni någon aning om vad ni gjort?!?!

Så många möjligheter som ni förstört på grund av lathet 
    Bara två saker är oändliga
  • Karttikeya

Men vafan (sorry), varför skulle det vara försent nu? Jag är av åsikten att det aldrig är för sent (men kanske för tidigt men det är en annan diskussion). Kör hårt!

• Rondellen
    mrsStatham skrev 2012-06-10 19:58:07 följande:
    Helt seriöst. Jag är lika allvarlig som en hjärtattack.
    Har ni någon aning om vad ni gjort?!?!

Så många möjligheter som ni förstört på grund av lathet 
    Jag är helt med. Skrattet var ett uttryck för nervositet som det ju så ofta. Jag förstår att mitt barn kommer hamna i limbo nu.
  • Rondellen
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-06-11 18:02:19 följande:
    Absolut, hälsar prästen!
    Tack prästen!  :)
Svar på tråden Kan man ha dop för ett så här stort barn?