• Poppeloppelus

Vi har fått en son

I fredags kom det efterlängtade samtalet. Vi har fått en son. Världens gulligaste kille är vår. Han är 5 år. Nu är det mycket planerande o fixande och funderande. Vad kan en kille som är 96 cm ha för skostorlek tro? Kan behöva tips om packlista om nån vill dela med sig. Även förslag till presenter till barnhemmet? Vi åker till Filippinerna i augusti/september.

• Svar på tråden Vi har fått en son
  • Catbride

Grattis!! Vilken spännande tid ni har framför er! Är det första barnet? Ang skostorlek så skulle jag nog satsa på 25-26. Min son är exakt 1 meter och har 26, men olika märken är olika stora. Kan barnhemmet mäta hans fot? Foten + 1-1 1/2 cm = skons storlek. Be dem i skoaffären hjälpa er å mäta innermått på skorna. Lycka till!

• sari

Grattis

Jag skulle vänta med att köpa skor. Det är så olika, hur stora fötterna är. Köp några skor när ni träffat honom eller fått färsk info under resan. Köp sedan bättre skor när ni kommit hem. Så gjorde vi och det funkade i Kina. Han har säkert även något på fötterna när ni får honom.  En mätsticka som mäter skornas innerstorlek har tyckte varit en bra investering för att ha koll på skornas innerstorlek, Någon 100 lapp på välsorterad skobutik. 

• Sally

Grattis!!!! Vad härligt!

Skulle också tro c:a 26, men jag skulle också köpa på plats istället. Han kanske får hem något par skor från barnhemmet som fungerar i några dagar. Väl hemma i Sverige kan ni alltid bara köpa något när ni kommit hem - behöver inte vara något så märkvärdigt - gympadojor från Coop eller Stadium är helt ok.

Jag skulle också tipsa att inte köpa för mycket kläder för en 96 cm kille, utan köp större byxor med typ mudd och resormidja - min erfarenhet är att adopterade barn har en tendens att få tillväxtspurt när kärleken och tryggheten är på plats!

Jättegrattis!

• swisch

Vi köpte lite olika storlekar. Vår son var lika lång och hade 26. Men de skor vi köpt för säkerhets skull var populära gåvor. Vi köpte olika storlekar på kläder också då vi inte fick några mått alls. Som sagt, gör väl inget om man måste ge bort något. Det är skönt att ha lite skor o kläder så man inte måste ut och prova i affärer med fullt med folk direkt utan kan leka lite i lugn och ro först.

• ManOchTvåBarn

Grattis till er son! Dessa härliga samtal som förgyller dagen. Som föregående talare tycker även jag att ni kan vänta med skoinköp tills ni fått honom. Det kan ju vara roligt för honom att kanske få vara med att välja ett par nya skor!

Gåvor till barnhem kan vara svårt. Har de barn från 0-18 år? Papper, pennor, målarfärg, små-lego till äldre barn? Dessutom kan ni säkert köpa på plats, jag antar att ni kommer ha en kontaktperson på plats som kan ge lite råd och tips. Kanske barnhemmet är i behov av en ny tvättmaskin ni kan sponsra till? Gåvor till speciella nannies kan vara nagellack, små parfymflaskor (vi köpte 5-pack små parfymflaskor på en finlandsfärja och delade upp, de var 5-10 ml tror jag).

Hoppas tiden går fort så ni snart får åka iväg!

• mammasgullar

Min son på 97,5 cm har storlek 25 beroende på modell.
    Jag skulle nog isåfall satsa på 26, skulle de vara förstora kan de växas i.
    Och GRATTIS så underbart!

• Helle68

Grattis! Vi köpte lite olika storlekar när vi skulle åka för att slippa ge sig ut och leta efter affärer på en gång, men nästan allt vi hade packat ner var för stort, både kläder och skor, så vi köpte en hel del på plats. Kul tyckte barnen, de fick vara med och välja.

• Poppeloppelus

Tack för alla grattishälsningar. Kan berätta att varje vaken stund tänker vi på detta underbara... Vi har väntat på barnbesked i nästan exakt 2 år.

Svar på tråden Vi har fått en son