• bullarochsaft

Mitt tålamod har gått till bitterhet!

Som många andra här inne lider jag av att min sambo inte vill "knulla med mig".

Lång historia kort.

Pojke träffar flicka, hon har barn sedan tidigare, regnbågar sprutar åt alla håll, sexet fungerar asbra (spontant sex i tvättstugan, random blowjobs i trappan etc), flyttar ihop, skaffar ett barn...

Sååå, en genomgående trend verkar just vara den lilla parametern, skaffa barn.

I vilket fall som helst hade jag såklart överseende med att hennes lust tog sig en dipp under tiden hon var gravid. Jag underlättade med allt jag kunde ( exempelvis med läxhjälp, matlagning, städning, hämta/lämna, massarade ryggen nästan varje kväll).

Jag hade såklart även överssende med att hennes lust tog sig en djupare dykning precis när vårt barn kom. Månaderna gick och blev ett år, vårt barn slutade amma efter 13 mån och det var väll runt den här tiden jag på allvar började prata om hur det låg till, utan krav och press.

Det jag fick höra var att hon inte kände något alls, vi tog det långsamt, jag visade tålamod och underlättande med det som hon tyckte var jobbigt.

Nu, ytterliggare ett år senare är det kanske värre än det varit tidigare. Jag kan lätt räkna på en hand de gånger vi haft samlag de senaste 2 åren, det jag får är en avrunkning i mörkret innan vi ska sova (detta inleds gärna med en suck), avsugningar (kan vara det jag gillar mest i världen) har förekommit vid två tillfällen på två år!!

Värt att nämna är att ursäkterna avlöser varandra: "När hen slutar amma blir allting bättre" och "Bara jag börjar jobba igen kommer det tillbaka" osv.

Hon är väldigt introvert och gillar inte att prata om sina känslor, jag vill gärna reda ut saker så de inte växer och blir större än de behöver vara, Därför är det hela tiden jag som drar upp det, vi pratar ut och och tar ett steg fram för att sedan ta fyra steg bak.

Hon har pratat med en kurator och barnmorska som i sin tur rekommenderade en sexolog. Men det ville inte sambon utan tyckte att "vi skulle lösa det själv".

Jag hävdar bestämt att efter en lång tid med samma beteendemönster blir det en del av din personlighet, man måste bestämma sig och aktivt förändra ett beteende man vill ändra en osund vana. Samma sak om det gäller matvanor eller träning. Denna drivkraft finns alltså inte.

Jag håller på att gå sönder helt och hållet, att inte känna sig åtråvärd av personen jag älskar är som att vara olyckligt kär i ett förhållande. Att hon kommer fram och tar tag i mig, kysser mig och säger att hon vill bli knullad är i princip lika sannolikt (och/eller trovärdigt) som att jag skulle ramla ner till Narnia nästa gång jag öppnar strumplådan.

Vad gör man, hur bryter man detta mönster? Jag vill inte leva i en dålig klyscha och stämma in i kören hos de andra männen vars fruar inte vill ligga efter vigselringen kom på. Jag blir så förbannad på fenomenet att jag vill lönnmörda mina egna citat.

• Svar på tråden Mitt tålamod har gått till bitterhet!
  • Frankk

Tror inte det finns någon universiallösning. Dialog måste väl vara värt det första försöket, i många försök. Sen finns det nog bara kvar två lösningar om jag ska vara svart/vit. Lämna eller gilla läget och försök tvinga dig att tänka positivt. Jag skulle nog satsat på den trevliga kollegan om jag var i ditt läge.

• Majjagräddnos
    Anonym skrev 2012-06-13 14:54:34 följande:
    Oj vilken press du sätter på dig själv och din kille också. Du ska både ha lust, njuta av sexet och få orgasm. Är din man otrogen om han inte får sex på flera månader eller? =( Då är han ju inget att ha.
    Ja, man håller med. Efter graviditet med noll sex och amningsperiod med noll sex i säkert 8 mån så bara vi var tvungna att "komma igång" Alltså det gjorde så jxvla ont att nära på fick bita i en träpinne. Någon halvminut i början med massa glidmedel var absolut max som gick.

Men det gäller ju att inte ge sig.

Alltså, håll förväntningarna låga. Det är ju en ren plåga för vissa, beundrar faktiskt min man som klarade av att genomföra ett samlag under dessa förfärliga förutsättningar och det tog månader innan det blev ens lite bättre för mig. Men han fixade det, otroligt ståndaktigt ;)Solig 

Orgasmer och lust... De var låångt in i sjumila skogen då det kan jag lova Obestämd
  • Anonym (Herregud!)

Här har ni anledningen till att jag lämnat varje förhållande där barnskaffning börjat antydas. Idag har jag en fru som precis som jag älskar sex och ogillar barn. Det ni!

• next2u
    de Robespierre skrev 2012-06-13 10:08:39 följande:
    När jag läser hur du skriver och uttrycker dig så märks det tydligt att du är vältalig, analyserande, gillar att tackla problem mha ett teoretiskt synsätt. Dvs du hittar orsaken bakom genom att använda din intelligens och analyserande förmåga. Kan tänka mig att du jobbar med något där problemlösning och innovation är viktigt.

Känner igen mig i detta. Och har sett en risk med det också då man riskerar att ta med sig detta sätt även i förhållandet. Men kan förklara, gå på djupet och hitta alla möjliga orsaker samt arbeta fram vad lösningen måste vara på de problem man har. Det finns nästan inget som man inte kan hitta ett svar eller en förklaring på. Samtidigt så kan det bli för "teoretiskt" och man missar den praktiska delen. I sin vilja att uppnå en positiv förändring så fokuserar man helt på att benchmarka det man vill uppnå för att kunna verifiera resultatet och glömmer lätt den praktiska delen som måste göras - att vara närvarande som partner när det gäller allt det man själv måste bidra med.

Låter flummigt och jag har svårt att förklara vad jag menar märker jag. Men det bygger på att allt blir lite för "tekniskt" eller "akademiskt". Man pratar mest istället för att göra helt enkelt. Inget ont i det för det är viktigt att kunna snacka. Men det får inte bara handla om ett analyserande.

Det där med att du "kör över henne". Jag tror att hon är imponerad av ditt intellekt och ditt sätt att uttrycka dig. Hon vet att du är en duktig retoriker. Samt att allt du säger är sant. Men samtidigt kan det vara så att hon känner sig i underläge när det gäller att få fram sina tankar och åsikter. För hon vet vad hon måste kunna "slå" eller övertyga för att hon skall nå fram. Det hade varit en sak om han ansåg att du hade fel (eller hade det). Men nu vet hon att det du säger stämmer så hon måste både höras högre än dig samt indirekt utmana den sanning du säger. Om man är blyg så blir det ännu svårare.

Om det handlar om att hon inte känner/vågar/kan säga vad hon egentligen tänker och tycker så finns det saker man kan göra för att få ändring på detta. Det mest kända kanske är Imago där man speglar varandra och absolut inte för avbryta den andre. Man måste låta den andre tala till punkt samt få ta all den tid personen behöver för att få fram det personen vill säga. Det som händer då är att mottagaren är tvingad att lyssna och dessutom måste upprepa det som "sändaren" har sagt. På så sätt tvingas man att verkligen ta in vad som sägs. Ibland kan det bli ett uppvaknande.

Kunde varit jag som skrev både TS ord och det som du skriver de Robespierre... Helt otroligt vad samstämmigt med min upplevelse. Har också börjat tänka i banorna om att analysera mindre och börja agera mer. Testade Imago metoden en gång med min sambo (utan att berätta innan vad det gick ut på) och vilket resultat!! Jag började med att fråga: Hur känns det? Och sedan lät jag henne prata... Jag frågade bara följd frågor och upprepade det hon sa ifall jag var osäker på vad hon menade. Hon pratade nog i två timmar  , först under middagen och sedan under promenaden efteråt. Det fantastiska är att hon, när hon "fått ur sig allt", frågade mig samma fråga helt naturligt och lyssnade på det jag sa utan att avbryta för annat än följdfrågor...

Vi skall gå till en sexolog. Jag hoppas det tillsammans med att vi kanske börjar "agera" mer kommer ge en förändring. Har funderat mycket på mig själv omkring sex och bekräftelse och även lagt ner mycket energi i samtal med henne..

Jag följer denna tråden vidare med stort intresse. TS, du får gärna dela hur det gått. Det är även mycket intressant att höra dig "bullarochsaft".
  • Anonym (Kalle)
    Anonym skrev 2012-06-25 13:24:16 följande:
    Nu var det inte jag som skrev det inlägget MEN det går att sänka sin sexlust, ska finnas några piller, gå till din läkare! =)
    Kalla söker bot hos Dr Schnabel:

- Hej Dr Schnabel, jag har hög sexlust.
    + Jaha det säger du...hm...det var ju inte bra!
    - Nä, det känns jättejobbigt!!! Finns det något botemedel för det?
    + Jo, det finns piller för att bota detta onormala tillstånd.
    - Åh va bra. Jag köper hela lagret!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-10 22:19:15 följande:
    Det är helt sjukt, vi lever på 2000-talet men fortfarande så kommer mannens behov av sex i första hand. Ni har inte någonsin tänkt tanken att det är mannen som är problemet här? Att det är han som har för mycket sexlust och att kvinnans sexlust i det här fallat är det normala? Nej så klart inte då mannens behov och sexlust fortfarande år 2012 är normen i samhället! Skärp er för fan!
    Men behöver vi sätta en etikett på vad som är normalt eller inte? De har ett rätt stort problem i sitt förhållande, räcker det inte med att konstatera det och att de får försöka lösa det så att båda är nöjda?
  • de Robespierre
    next2u skrev 2012-06-27 00:21:07 följande:
    Kunde varit jag som skrev både TS ord och det som du skriver de Robespierre... Helt otroligt vad samstämmigt med min upplevelse. Har också börjat tänka i banorna om att analysera mindre och börja agera mer. Testade Imago metoden en gång med min sambo (utan att berätta innan vad det gick ut på) och vilket resultat!! Jag började med att fråga: Hur känns det? Och sedan lät jag henne prata... Jag frågade bara följd frågor och upprepade det hon sa ifall jag var osäker på vad hon menade. Hon pratade nog i två timmar  , först under middagen och sedan under promenaden efteråt. Det fantastiska är att hon, när hon "fått ur sig allt", frågade mig samma fråga helt naturligt och lyssnade på det jag sa utan att avbryta för annat än följdfrågor...

Vi skall gå till en sexolog. Jag hoppas det tillsammans med att vi kanske börjar "agera" mer kommer ge en förändring. Har funderat mycket på mig själv omkring sex och bekräftelse och även lagt ner mycket energi i samtal med henne..

Jag följer denna tråden vidare med stort intresse. TS, du får gärna dela hur det gått. Det är även mycket intressant att höra dig "bullarochsaft".
    Vissa utav oss har en förmåga att akademisera saker som egentligen mår bättre utav att få gå på känsla. Vår önskan att få en greppbar förklaring på orsaken till problemet gör att vi ibland analyserar ihjäl saker. Vi vill så gärna förstå varför det är på ett visst sätt. Att rationalisera saker så de blir lättare att greppa. För lyckas vi en hitta en orsak (faktisk eller "fabricerad") så är vi övertygade om att vi kan arbeta fram en lämplig lösning på problemet och sen är det löst. Tror vi.

• Anonym (40-åring)
    next2u skrev 2012-06-27 00:21:07 följande:
    Jag behövde aldrig ställa några frågor till mitt ex, jösses, hon kunde prata ändå!
    Fast det funkade inte, för just sex var hon aldrig intresserad av att prata om. Eller att lyssna på mig utan att avbryta.
  • zorro69

Jag hade aldrig accepterat ett förhållande utan sex, för min del är det ju anledningen till förhållandet.

• Anonym (Vad funkar)

Tjata aldrig om att du vill ha sex, försök inte diskutera dig till sex. Säg däremot ofta att hon är sexig, att du vill knulla henne, att du längtar efter hennes lilla trånga fitta m m. Alltså, var lite uppskattande, djurisk och kåt - inte sur, analyserande och terapisnackande. Detta betyder att du ska bortse från 90% av de råden du får i en sån här tråd som skriver om dialog och ältande. Det kommer inte ge dig mera sex.

Många kvinnor som fått barn tror att de inte är sexiga längre och har en massa hangups från förlossningen m m. De behöver hitta tillbaka till den råa sexualiteten Skrattande

Om du gör så under en period och det inte hjälper ett dyft, får man nog ta ett eget beslut hur man vill ha det. Men chanserna att du ska kunna resonera henne till en ökad sexlust är minimala.

• Anonym

Mina nerver var helt knas efter förlossningen. Jag fick "lära om" för att hitta rätt smek- o orgasmteknik. Kände helt enkelt mycket mindre! Var också en sorg att bearbeta.
    Men det blev bättre. Jag är fortsatt mer "okänslig" i underlivet än innan, men lusten sitter ju i huvudet också - man får jobba på det......

• jonte02
    Anonym (Vad funkar) skrev 2012-06-28 11:06:45 följande:
    Tjata aldrig om att du vill ha sex, försök inte diskutera dig till sex. Säg däremot ofta att hon är sexig, att du vill knulla henne, att du längtar efter hennes lilla trånga fitta m m. Alltså, var lite uppskattande, djurisk och kåt - inte sur, analyserande och terapisnackande. Detta betyder att du ska bortse från 90% av de råden du får i en sån här tråd som skriver om dialog och ältande. Det kommer inte ge dig mera sex.

Många kvinnor som fått barn tror att de inte är sexiga längre och har en massa hangups från förlossningen m m. De behöver hitta tillbaka till den råa sexualiteten Skrattande

Om du gör så under en period och det inte hjälper ett dyft, får man nog ta ett eget beslut hur man vill ha det. Men chanserna att du ska kunna resonera henne till en ökad sexlust är minimala.
    Det ligger en del i det du skriver. Att variera och växla upp/ner där i mellan är nog inte fel. Balansera det hela lite. Kan ju bli lite jobbigt att höra kuk dit o fitta hit. Blir ju vardag det med till slut. 
  • Anonym (Vad funkar)
    jonte02 skrev 2012-06-28 12:19:03 följande:
    Det ligger en del i det du skriver. Att variera och växla upp/ner där i mellan är nog inte fel. Balansera det hela lite. Kan ju bli lite jobbigt att höra kuk dit o fitta hit. Blir ju vardag det med till slut. 
    Jo, om man säger det tio gånger om dan blir det jobbigt (för båda). Men garanterat inte värre än "Älskling, vi måste tala om vårt samliv." tio gånger om dan.
  • Paulina11

vad e ni för tjejer som påstår att om man skaffar barn så får man offra sexlivet. Menar ni för att man skaffar barn så försvinner ens lust. Man kan väll knulla när barnen sover. Det finns tillfälle varje dag tro mig. Vill man bara så gör man det. Såklart han inte behöver skämmas för att han vill ligga med sin fru. Tycker ni ska skämmas som inte fattar att man har sex med varandra i ett förhållande.

• Anonym
    Paulina11 skrev 2012-06-28 15:11:51 följande:
    vad e ni för tjejer som påstår att om man skaffar barn så får man offra sexlivet. Menar ni för att man skaffar barn så försvinner ens lust. Man kan väll knulla när barnen sover. Det finns tillfälle varje dag tro mig. Vill man bara så gör man det. Såklart han inte behöver skämmas för att han vill ligga med sin fru. Tycker ni ska skämmas som inte fattar att man har sex med varandra i ett förhållande.

Vadå man har sex med varandra i ett förhållande, det bestämmer man väl själv om man vill ha eller inte. Det finns många som lever utan sex i sina förhållanden och det är inget fel med det.
  • jonte02
    Anonym skrev 2012-06-28 15:13:52 följande:
    Vadå man har sex med varandra i ett förhållande, det bestämmer man väl själv om man vill ha eller inte. Det finns många som lever utan sex i sina förhållanden och det är inget fel med det.
    Såklart att det finns. Tror dock inte att det var så Paulina11 menade riktigt. Jag håller med Paulina11. 

"Vill man så gör man det". Inställning och vilja. Inga bortförklaringar. 
  • Anonym
    jonte02 skrev 2012-06-28 15:22:51 följande:
    Såklart att det finns. Tror dock inte att det var så Paulina11 menade riktigt. Jag håller med Paulina11. 

"Vill man så gör man det". Inställning och vilja. Inga bortförklaringar. 

Ja om man vill ha sex så har man väl sex såklart, men vill man inte ska man inte behöva det bara för att man lever i en relation.
  • Anonym (Been there, done)

Kräv att hon följer med på samtal där ni ska utarbeta en konkret handlingsplan. Tro mig, det blir inte bättre. Hon är troligtvis deprimerad och hela din person kommer med tiden att uppfattas som ytterligare krav och kanske till och med leda till att hon drabbas av en utmattningsdepression. ...och då står du där ensam med allt! Stäm i bäcken innan det är för sent.

• jonte02
    Anonym skrev 2012-06-28 15:24:33 följande:
    Ja om man vill ha sex så har man väl sex såklart, men vill man inte ska man inte behöva det bara för att man lever i en relation.
    Tror mer att det är såhär...man har sex och båda vill...man skaffar typ barn (lite sex)...när man är klar med barnen händer det något. Den ene vill inte lika mycket som den andre. 

Sen om båda inte vill ha sex. Bra. Men lever man i tvåsamhet blir det lite lurigare.
Svar på tråden Mitt tålamod har gått till bitterhet!