• Carrro1982

Vad brukar ni mest fokusera på vid sociala sammanhang: Det ni ser, eller vad andra säger?

Som rubriken lyder: Vad brukar ni mest fokusera på vid sociala sammanhang: Det ni ser, eller vad andra säger? 

Själv fokuserar jag mest på det som jag ser. Eftersom bilder är mer levande för mig än fraser och utsäganden. Dessutom finns det mer intryck i det som man ser, så det tar mest upp koncentrationen. 

Hur är det för er?

• Svar på tråden Vad brukar ni mest fokusera på vid sociala sammanhang: Det ni ser, eller vad andra säger?
  • Tow2Mater

Det folk säger, för det brukar oftast kräva en motprestation av nåt slag som visar att man i allafall försöker lyssna lite på vad de pratar om. Sen kan ju fokuseringen ofta vara nån annanstans, t ex där man hellre skulle vilja vara vid tillfället ;)

• Carrro1982
    Tow2Mater skrev 2012-06-11 19:57:57 följande:
    Det folk säger, för det brukar oftast kräva en motprestation av nåt slag som visar att man i allafall försöker lyssna lite på vad de pratar om. Sen kan ju fokuseringen ofta vara nån annanstans, t ex där man hellre skulle vilja vara vid tillfället ;)
    oj, när jag läste ditt svar här, så insåg jag att frågan kanske var lite fel formulerad. För när det tex. kommer till mig, så har jag väldigt svårt för att koncentrera mig på vad andra människor säger. Det är absolut inte så att jag fokuserar på allt annat, därför att jag är ointresserad av vad andra talar om och diskuterar, utan det har helt enkelt att göra med att min koncentration är väldigt dålig.  Bilder och synliga intryck har jag lättare att koncentrera mig på än ord i text och utsäganden.  

Förstår du hur jag menar?  

• Kjellgren

Jag är "bildmänniska" och minns och tänker i bilder. Namn glömmer jag snabbt (för att inte tala om siffror!) medan jag kan minnas vilka skor en person hade på en fest för fem år sedan eller detaljer från min barndom.

Nu  har jag lärt mig en teknik där man föreställer sig namnet, eller annat viktigt, rakt över bröstet på den man pratar med - så kommer jag ihåg namn och händelser och minns bättre vad folk berättar. 

• Cale

Är en blandning av de båda :) Tycker att bildintrycket är lika viktigt som ljudet. Har nämligen lätt för att komma ihåg färg och ljud. Tycker att båda fungerar utmärkt utan det ena men att de båda tillsammans gör en helhet.

• Mandel

Jag läser alltid av läget med ögonen och med min kropp. Både den fysiska och psykiska miljön alltså.
    När jag tagit in allt så väljer jag sedan ut en individ eller en grupp som jag först fokuserar på.
    I de flesta fall brukar det den eller de säger ändå stämma med vad jag förväntar mig efter att ha "läst" läget.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • fortsätt paddla

Jag funkar bäst om jag får möjlighet att koncentrera mig på en person åt gången( i ett samtal)
    När det är stora tillställningar med mycket folk och alla pratar fastar jag lätt i alla andra intryck istället.
    Ger nog själv ett rätt förvirrat intryck då ;) kan väll säga att det blir för mycket att ta in, sinnesstämning,kläder, kroppspråk, musik i bakgrund, mm mm för att jag ska hänga med! Vill gärna ha koll på allt, ett handikapp ?

Svar på tråden Vad brukar ni mest fokusera på vid sociala sammanhang: Det ni ser, eller vad andra säger?