• Anonym (Uppehållslön)

Hur blir det med föräldrapenningen om man får löneförhöjning retroaktivt

Från och med april har vi fått en löneförhöjning, men allt är inte klart och vi kommer få det retroaktivt i september.
    Jag är beräknad till mitten på augusti.
    Hur blir det då med färäldrarpenningen? Blir den lidandes för att allt inte är klart innan barnet kommer till världen? Fast jag egentligen skulle ha det från och med april lönen?
    Sen har ja jobbat mycket extra på röda dagar. Får jag räkna med dom också? Eller utgår föräldrarpenningen bara från månadslönen? 

• Svar på tråden Hur blir det med föräldrapenningen om man får löneförhöjning retroaktivt
  • Försäkringskassan

Hej!

Din nya SGI (sjukpenninggrundande inkomst ) fastställs från det datumet som avtalet blir undertecknat och klart.
    Om avtalet skrivs på under september månad så gäller din nya SGI från detta datum.
    Om du har obekväm arbetstid så så har du rätt att räkna med den i inkomsten.

Hälsningar André Handläggare 

• Anonym (Uppehållslön)

TACK för snabbt svar. Det betyder att jag kan uppdatera redan i september då eller?

• Försäkringskassan

Hej!

Jag det stämmer att att du kan uppdatera din inkomst i September när avtalet är påskrivet och klart.

Hälsningar André handläggare 

Svar på tråden Hur blir det med föräldrapenningen om man får löneförhöjning retroaktivt