• tuvali1

Hur sover era 10 månaders dag och nattetid?

Hej!
    Snart är min son 10 månader. Han har aldrig sovit bra. Kanske 3-4 ggr de två sista månaderna har han klämt in att sova 7-9 Tim i sträck. Oftast är det 2-3 Tim i sträck som gäller för killen. Han sover i eget rum i spjälsäng.det blir alltså många ggr man får gå in för att ge napp, stoppa om, trösta och söva om. Är detta normalt att vakna flera ggr per natt för en 10 mån? Självklart känns det som om alla andras bebisar sover hela nätter!!! Han vaknar nästan alltid runt 06. Försöker dra ut på det och lägga honom att sova vid 10-11 eller 11.15. Sedan försöker jag att han ska sova 14.30 till 15.30 eller 16.00. Längre pass än så dagtid går inte! Han sover i vagn dagtid. Han är suuupertrött när jag lägger honom och ibland känns det som om han skulle behöva diva 3 ggr per dag när han vaknar sp tidigt och inte sover längre pass åt gången. Men snart ska man ju vänja vid att bara sova en gång! Vet inte hur jag ska kunna hålla honom vaken?! Dagarna kommer ju bara innehålla gnäll!
    Hur har ni det med era 10 månaders? Hur sover de? Vilka tider och hur länge per sovplats? Dag och natt.
    Jag behöver pepp och råd!

• Svar på tråden Hur sover era 10 månaders dag och nattetid?
  • SannaM

Tycker det låter rätt likt vårt barn Han är 9 mån och har aldrig haft något särskilt stort sömnbehov, och nätterna har alltid varit uppstyckade på det sätt du beskriver. Vi har testat alla möjliga olika varianter, att flytta på dagsvilan, att väcka honom dagtid om han sover för länge, att lägga honom tidigare/senare på kvällen, att låta honom sova när han behöver, tydliga rutiner, justerat matintaget kvällstid osv osv osv... Men det är svårt att få rätsida! Vissa barn sover väl helt enkelt mer oroligt än andra, och sömnbehovet varierar nog också...

Vårt barn sover i nuläget ganska exakt 9 timmar per natt, antingen 20-05 eller 21-06 (och somnar han innan 20 vaknar han också tidigare, men att stiga upp 04-nånting är INTE okej för oss..). De senaste par veckorna har han faktiskt sovit i stort sett hela nätter, men nu är han tillbaka i sitt vanliga mönster, dvs. att han vaknar och gnäller/skriker till/stökar ett antal ggr varje natt.

Dagtid... sover 2-3 ggr, sammanlagt ca 2 timmar skulle jag nog säga. Vi har testat att väcka honom ibland, som sagt, men det hjälper inte nattsömnen det heller.. så nu tänker vi väl att det är bättre att låta honom sova, fast inte FÖR länge förstås. På morgonen är han ofta rätt trött, ibland somnar han om där vid halv 6-tiden när jag ammat, och sover kanske till halv 7-7, men annars brukar han ta sin första middagslur redan runt 8, sova 40 min kanske. Sen varierar det. Ibland somnar han efter lunch nån gång igen, 12 typ, och då sover han förmodligen en tredje gång framåt 15-16, men ibland somnar han inte förrän 14-15 andra gången och då blir det ingen mer vila förrän jag kvällsammar runt 18.30, då han alltid somnar till.

Rörigt svar från mig, men summan av det hela blir väl att... jag har inga direkta tips Hur äter han på dagar och kvällar? För mkt mat för tätt inpå natten? För lite mat? Törstig kanske? Sånt kan säkert påverka... annars är det väl bara att ha så goda rutiner som möjligt och vänta tills han blir äldre och hoppas på bättring.

Tass-metoden är för övrigt nästan ingen metod tycker jag, den är liksom något som man gör naturligt! Klappar, vaggar, tröstar osv för att barnet ska vara så trygg som möjligt vid sovsituationen. Vi kör lite så, men tja, det stökas ändå  

• Helle333
    tuvali1 skrev 2012-06-12 09:43:33 följande:
    Hej! Snart är min son 10 månader. Han har aldrig sovit bra. Kanske 3-4 ggr de två sista månaderna har han klämt in att sova 7-9 Tim i sträck. Oftast är det 2-3 Tim i sträck som gäller för killen. Han sover i eget rum i spjälsäng.det blir alltså många ggr man får gå in för att ge napp, stoppa om, trösta och söva om. Är detta normalt att vakna flera ggr per natt för en 10 mån? Självklart känns det som om alla andras bebisar sover hela nätter!!! Han vaknar nästan alltid runt 06. Försöker dra ut på det och lägga honom att sova vid 10-11 eller 11.15. Sedan försöker jag att han ska sova 14.30 till 15.30 eller 16.00. Längre pass än så dagtid går inte! Han sover i vagn dagtid. Han är suuupertrött när jag lägger honom och ibland känns det som om han skulle behöva diva 3 ggr per dag när han vaknar sp tidigt och inte sover längre pass åt gången. Men snart ska man ju vänja vid att bara sova en gång! Vet inte hur jag ska kunna hålla honom vaken?! Dagarna kommer ju bara innehålla gnäll! Hur har ni det med era 10 månaders? Hur sover de? Vilka tider och hur länge per sovplats? Dag och natt. Jag behöver pepp och råd!
    Min dotter är 10 månader. När hon var 5 månader var jag tvungen att sluta låta henne sova två gånger på dagen eftersom hon annars var vaken till 3 på morgonen. INTE roligt. Så nu ser hennes sömn ut ungefär såhär:
    Hon sover middag i mellan 1-2 timmar från ungefär kl.12. Sedan vid 18 får hon kvällsmat och god nattvälling (den heter så) sedan nattar jag henne och hon somnar någon gång mellan 18-20 eller kanske till och med 22 om hon har en dålig kväll. Sedan sover hon någon timme, vaknar, sover någon timme vaknar. Hon har vaknat flera gånger per natt sedan hon föddes men nu sedan hon började gå god nattvällingen så har hon sovit bättre och bättre för varje natt. Hon brukar vanligtvis sova i en halvtimme och sedan vakna ledsen men igår sov hon i hela 4 timmar. Sedan vaknade hon precis när jag höll på att somna och då höll hon låda i nästan två timmar. INTE roligt. Idag har hon hittills sovit i ungefär 2 timmar hittills och jag ska gå och lägga mig för jag är helt slut och jag har hur mycket som helst att göra de kommande dygnen.

De första två veckorna när jag inte längre lät henne sova två gånger var det gnälligt. Det tar tid att ändra sovtider när de såg ut som de gjorde för henne då. Det tog nästan två månader innan det hade stabiliserat sig mer så hon somnade på kvällen och sov en gång per dag på ett hyfsat bra sätt.

Är din son tillräckligt mätt när han nattas eller vaknar han hungrig? Det gjorde min dotter tills nu när jag börjat med god nattvällingen (gissa om jag ska köpa en storpack med den) När hon var 0-4 månader vaknade hon två till tre gånger i timmen och ville amma. Sedan vaknade hon minst fyra gånger per natt. Helst en gång i timmen.
  • Helle333
    tuvali1 skrev 2012-06-12 10:55:11 följande:
    Fru karlsson: Nej nej nej. Första fm luren lägger jag honom kl 10 och han sover till 11 eller 11.15. Annars har jag ju skrivit 23.15... På dagis sover de ju bara en gång och då måste de ju få in den vanan innan de börjar där. Oh herregud två tre timmar skulle aldrig min kille sova på dan. I mina öron sover din ettåring väldigt mycket dagtid? Kan alltså bli upp till 6 Tim dagsömn?! Det är ju mer sov än vakentid? Läst nånstans att en 9 mån behöver 3 Tim dagsömn fördelat på två tillfällen.
    Det där är väldigt individuellt. Alla barn följer inte böckerna. Det gör inte min dotter. Det går inte att ha henne sovande två gånger på dagen. Eller ja det beror ju på. Då får jag anställa någon som är barnvakt till henne hela nätterna medan jag sover och hon är vaken. De rekommenderar två gånger sömn i sammanlagt två timmar. Min dotter har sedan två månader tillbaka klarat sig på allt ifrån 0,5-1,5 timme sömn på dagen och hon sover bara en gång. Annars är det helt kört att få henne i säng på kvällen. Hon sover längre på morgonen om hon nattas en bra tid, en bra tid för henne är mellan 18-19 .
  • Helle333
    tuvali1 skrev 2012-06-12 11:38:33 följande:
    Men eftersom min son sover dåligt på nätterna kanske det inte vore fel att styra dagsömnen lite. Skulle han tex sova sex timmar på dagen så skulle han väl varit vaken hela natten!
    Fler med erfarenheter och förslag?
    Prova. Det går lite hand i hand det där. Ge det lite tid att testa om det går att minska ner sömnen på dagen och om han då sover bättre nattetid. ge inte upp!!!!!!
  • broglo
    tuvali1 skrev 2012-06-12 20:42:07 följande:
    Broglo, hur sover er tjej på dagen då? Sover hon i egen säng och eget rum på natten?
    Hon sover i en spjälsäng bredvid min säng. Oftast sover hon också middag där ifall det inte blir så att hon sover i vagnen om vi är ute (men hon sover sämre då). Nattsömnen pågår (förutom uppvaken) mellan ca 18.30/19.00 och 06:00/06:30. Den sista timmen sover hon rätt ytligt.

Den första luren dagtid brukar hon ta redan vid niotiden och sover då allt mellan 45 minuter och två timmar. Sedan sover hon en till två gånger till under dagen, men inte alltid exakt samma tider.  
  • Pyttismamman

Sonen är nu 11 månader och vaknar oftast varannan timme fortfarande.... ibland har det hänt att han sovit 3-4 timmar och då är man glad :)
    Han somnar för natten vid 20 och det är morgon vid 6,30-7,00 ungefär.
    På dagen sover han 30 minuter på fm och ca 30 minuter på eftermiddagen  men nu har han ibland sovit lite länge pass på 45 minuter ibland.  Vissa dagar sover han bara en gång efter lunch och då kan det bli 1,5 timme om man har tur.
    Det går inte att få honom att sova mer på dagen, han vägrar!
    Nu sover han på madrass på golvet i sitt rum för där kan vi ligga bredvid honom.

• Fru Karlsson
    broglo skrev 2012-06-12 20:18:57 följande:
    Vår niomånaders tjej vaknar nog också med ungefär de intervallen på nätterna. Hon ammar ibland på nätterna fortfarande också och jag tycker nog inte att det är så konstigt. De är ju inte så stora ännu. Jag tänker att det inte är alla tvååringar ens som sover hela natten igenom utan uppvak. Däremot så kan man ju laborera en del med dagsömn och läggtider för att hitta vad som ger mest lugn och ro på natten så klart. Ett tips kan ju vara att pröva att INTE dra ut på tiderna utan att frikostigt låta honom sova så fort han verkar trött på dagen. När de fortfarande är så små så verkar ju "mycket vilja ha mer" gällande sömnen. (Alltså att ett barn som sover bra på dagen också sover bra på natten).

Gällande dagis så är min erfarenhet från min stora kille att man inte direkt behöver "lära" dem att sova enligt dagisrutinerna innan de är där. Vår kille sov två gånger per dag hemma, men väl på dagis så gled han in i deras rutiner utan problem.  Vi hade aldrig trott det på förhand. Enligt personalen är det så med de allra flesta barn och på de flesta ställen kan de barn som behöver säkert annars få ta en extra lur i vagnen.

Mitt råd är att inte stressa upp dig över att ställa in barnet på sådana tider som du tror att han måste ha för att han har "åldern inne". Är det däremot så att ni föräldrar är för slitna av allt spring på nätterna, då fnns det ju däremot skäl att experimentera lite med tiderna. Men annars: ta det som det kommer.
  • daimstrut

Det är fullständigt normalt att så små barn vaknar så ofta, mer regel än undantag skulle jag vilja säga. Bara att hörda ut När min var 10 mån sov han oftast mellan 20-07, en kort lur på fm vid tiotiden och en timme kanske på eftermiddagen runt 14.

Viktigast i den åldern är att eftermiddagsluren inte blir för sent om man vill att de ska somna på kvällen, men det går ju inte alltid att styra men man kan ju försöka.

Runt 14-15 mån brukar väl de flesta ha gått över till en sovning så du har en stund kvar tills dess.

• tuvali1

Daimstrut: sov han hela nätter när han var 10 mån?
    Går man successivt över till en sovning på nåt vis eller hur gör man övergången bäst?

• daimstrut

Nej nej, han vaknar var tredje timme fortfarande och vill amma och nu är han ett år. Min äldre dotter började sova hela nätter strax före två års ålder, innan dess var det många uppvak men hon somnade snabbt om igen.

Ska försöka sluta amma snart men förväntar mig inte att uppvaktning blir färre, dottern slutade jag amma på natten vid nio mån men vaknade gjorde hon ändå.

Visst blir man avundsjuk på dem vars barn sover hela natten men det är nog mer regel än undantag att de vaknar relativt ofta.

• Mia marie

Min niomånaders brukade sova från nio på kvällen och gärna till nio på morgonen, med en amningsstund vid sjutiden.
    Hon är morgontrött och när hon vaknar tidigt (8-tiden) måste hon sova en lur ganska snart igen.
    Så länge hon sover en till två timmar på för- och eftermiddagen funkar det bra. Men ju mer hon sover då hon är trött på dagarna desto bättre funkar det att somna på kvällen. Hon sover ibland i sin säng bredvid vår men då dagarna varit dåliga hamnar hon ofta i vår säng.

Sista tiden har hon sovit dåligt på dagarna vilket ger resultatet att hon somnar sent på kvällen eller vaknar igen efter en stund. Hon har så mycket annat hon ska se och göra så hon har svårt att sova i vagnen nu då det är så mycket ljud ute. Jag hoppas hon hittar tillbaka till sin rutin igen, det känns roligare att lägga en nöjd flicka.

• Paninaro

Vad skönt att läsa att det är fler barn som trasslar på nätterna även om jag egentligen vet att det är så. Ibland känns det ändå ensamt.

Vår dotter är 11 månader och har sovit ganska lite och väldigt dåligt sen hon föddes.
    Vi försökte med tassmetoden men orkade inte fullfölja. Det blev bättre men sen blev det mycket sämre istället och jag var tillbaka i amningsträsket.

I natt hade vi superjobbig natt igen när B var vaken mellan 03-05.15. Hon är så himla trött men lyckas inte somna om ändå. Jag ammar, vi vyssjar, vi går med henne men inget hjälper. 04.45 gav jag upp och gick upp med henne och hon var så trött att hon inte orkade vara uppe egentligen. Efter att ha gnällt i en halvtimme la jag henne igen och hon somnade som en stock och sov till 7.30.

Nu har vi semester och har bestämt att det är slut med nattamningen. Jag orkar helt enkelt inte mer och det känns som om den stör henne mer än vad den hjälper. Vi ska också försöka gå över till ett sovpass då hon har börjat skjuta fram förmiddagsluren senare och senare. Vi får se hur det går.

TS, jag har som sagt inga tips mer än dela med mig av hur vi har det just. att vi  nu. Vi försöker också laborera för att få det att funka så smidigt som möjligt för alla.

Hur går det för er?

• Szzo

Min 10-mån dotter sover en gång mitt på dagen, oftast somnar hon 10.30 eller 11.00 (ibland senare) och sover endast 30-60 minuter (har man tur blir det 1.5 timme). Sedan sover hon inte förrens 19.00 för natten, vaknar en gång på natten och vill över till min säng men somnar om direkt, sen sover hon till 6:30-7:30 på morgonen. Har sovit hela natten (förutom uppvaket när hon vill över till mig då) sen hon var 2 månader ungefär. 

En del bebisar behöver mer sömn, andra behöver mindre. Så är det bara :)  

• Basi

Inser nu att vår dotter sover rätt bra.
    På förmiddagen sover hon ca 10.30-12.00 och på eftermiddagen 15-17.
    Sen på kvällen har hon sena vanor och kämpar envist emot. Men även vi föräldrar är uppe sent, så hon lägger sig mellan 22-23 och sover då till 8-9 tiden. Undantag sker förstås med sovmorgon till 9.30 Glad

Svar på tråden Hur sover era 10 månaders dag och nattetid?