• Anonym (fundersam)

Är nu rätt tid?

Vi har ansökt om att bli kontaktfamilj och vår ansökan är under behandling hos socialförvaltningen. Vi är en ganska vanlig familj med två pojkar, 5 och 3½ år. Pojkarna är väldigt tajta men funkar även bra med andra barn (både tillsammans och själva) enligt förskolan och våra egna erfarenheter. Vi känner oss naturligtvis inte som de perfekta föräldrarna, men samtidigt tillräckligt stabila för att kunna vara en avlastnining för en familj som behöver stöd. Och i framtiden, när ungarna är större, kanske vi känner oss tillräckligt säkra för att även vara familjehem...

Vi har tänkt att nu är en bra tid att bli kontaktfamilj, något vi har tänkt på under en längre tid. Men nu har tankarna samtidigt kommit på om vi skulle skaffa en trea.

Vad tycker ni som har erfarenhet, ska vi då vänta med att bli kontaktfamilj?

Förhoppningsvis skulle vi redan ha hunnit etablera en relation till "kontaktbarnet" innan denna eventuella trea kommer. Även om det har gått lätt att skaffa de två tidigare vet man ju inte hur snabbt det går den här gången. Väntar vi känns det som om vi slösar bort tid... och fördelen skulle ju vara att om en av oss är föräldraledig har vi mer tid än nu.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Är nu rätt tid?
  • Anonym

Vi är familjehem åt en 15 åring. Har två biologiska barn, två pojkar som är 3 och 5 och för oss funkar det utmärkt ! Det har gått ca 4 månader sen 15 åringen flyttade in och jag tycker att allt flyter på riktigt bra! Alla barn och familjer är olika, familjehems barnen har ju oftast en ganska otrevlig bakgrund, det finns ju en anledning till att man blir placerad. Så alla fall är ju olika krävande. Vi har haft riktigt "tur" om jag får uttrycka mig så då vårat barn är helmysig på alla sätt och vis, duktig i skolan, hjälpsam, lugn och bahaglig. Lätt för att prata och lyssnar när man pratar med h*n. Sen att h*n har varit med om helt sjuka och hemska saker har såklart satt sina spår. Inget jag går in på. Till din fråga om att vänta tills ni är " klara" med egna biologiska barn så skulle nog jag vänta med att bli kontaktfamilj/familjehem tills det rullar på med tre egna ganska små barn. Inte för att det på nogot vis skulle vara fel att bli kontaktfamilj innan. Men det kräver jobb och framförallt tid. Det kan vara svårt att få tiden att räcka till åt alla speciellt med en liten bebis ibilden. Jag blev själv gravid och fick positivt på Stickan dagen efter vårat familjehemsbarn flyttat in till oss och vi tog beslutet att göra en abort då. Vad som är rätt och fel får man nog aldrig veta, det enda vi vet är att det var rätt för oss där och då att ta bort det då viville ha tiden och energin att lägga på ett vilset barn som kom och skulle bo hos oss. Det är ansvarsfullt och det är ju ett liv det handlar om. Jag ville inte ta åt mig för mycket jobb på en gång. Idag, när det gått fyra månader och allt går bra sä känner vi oss mer och mer redo för en till bebis. Vi visste ju inte efter bara en dag hur allt skulle gå, hur mycket tid som skulle krävas och allt sånt, i efterhand kan jag gott och väl tänka mig att det skulle funkat bra med en graviditet direkt. Men sånt ärsvprt att säga innan man märker hur situationenblir med ett familjehem, hur ens egna barn tar det osv... Lite rörigt inlägg kanske men jag hoppas du fattar nåt av det jag skrivit :) lycka till med allt oavsett om det blir nu eller senare!

Svar på tråden Är nu rätt tid?