• Paisley

Varför går han inte utomhus?

Min son är 18 månader och ska utredas för autism/utvecklingsförsening. Han började gå i normal tid (13 månader), och gick utomhus 2-3 veckor senare. I samband med att han blev sjuk (vanlig förkylning med lite feber) så har han slutat att gå utomhus. Saken är den att han slutade för 2 månader sedan och han har fortfarande inte börjat gå. Jag vet inte vad jag ska göra och varför det har hänt såhär. Han får ofta låsningar och får för sig grejer, men det här har hållt i länge.
    Han får panik om man ställer eller sätter ner honom utomhus. Inomhus går han och inne i trappuppgången. Vill inte hålla i handen heller.

Någon som har erfarenheter/tips?

Det som funkar på andra barn utan problem brukar inte funka på honom. Därför ligger den här tråden i Barn/funktionshinder.

Detaljerna är helheten
  • Svar på tråden Varför går han inte utomhus?
  • Little Ms Chatterbox

Går han inomhus med skor, utomhus utan skor?
    Går han i parkeringshus, affärscentrum/gallerior?
    Tvärnitar han direkt på tröskeln med stor sinnesförändring?
    Kan han tänka sig att sitta på en filt utomhus och krypa runt?

Jag har absolut inga idéer eller kunskap om det här man har ni kollat upp så det inte är något fysiskt? Värk/ont i fötterna? Gott om plats i skorna, inga förlångt växta tånaglar? 

Får han extra tillskott av Omega? 

• Paisley
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-12 21:49:12 följande:
    Går han inomhus med skor, utomhus utan skor?
    Går han i parkeringshus, affärscentrum/gallerior?
    Tvärnitar han direkt på tröskeln med stor sinnesförändring?
    Kan han tänka sig att sitta på en filt utomhus och krypa runt?

Jag har absolut inga idéer eller kunskap om det här man har ni kollat upp så det inte är något fysiskt? Värk/ont i fötterna? Gott om plats i skorna, inga förlångt växta tånaglar? 

Får han extra tillskott av Omega? 

Han går med skor inomhus tex hemma eller på andra ställen, men inte om det finns många personer i närheten. Skorna är inga som helst problem att gå med. Hemma går han bra även om han ofta snubblar på mattor. Han går inte ute under några omständigheter. Inte i parkeringshus, affärscentrum osv. Han vill inte ens sitta ner utomhus, får panik och skriker. Så att krypa omkring går inte heller. Men på en filt kan han sitta, även fast han visar att han inte gillar det.

Han ammar fortfarande och det finns väl Omega 3 i det? :) 
    Detaljerna är helheten
  • Little Ms Chatterbox
    Paisley skrev 2012-06-12 22:17:55 följande:
    Han går med skor inomhus tex hemma eller på andra ställen, men inte om det finns många personer i närheten. Skorna är inga som helst problem att gå med. Hemma går han bra även om han ofta snubblar på mattor. Han går inte ute under några omständigheter. Inte i parkeringshus, affärscentrum osv. Han vill inte ens sitta ner utomhus, får panik och skriker. Så att krypa omkring går inte heller. Men på en filt kan han sitta, även fast han visar att han inte gillar det.

Han ammar fortfarande och det finns väl Omega 3 i det? :) 
    Ja, han tar din Omega. Om du äter fet fisk eller Omegakapslar får ni i er mer Omega. DHA är väldigt bra för hjärnans utveckling.

Vilken konstig låsning:-/ Ett "vanligt" barn i hans ålder hade glömt det här på några veckor om man hade låtit honom sluppit att utsättas för det men har ingen aning om hur någon med ev autism behåller en fix idé. Men det verkar ju verkligen vara en låsning, annars hade han nog gått med på att gå kanske i affären men inte ens där. 
    Jag har inga som helst uppslag, mer än att han är ju faktiskt ganska liten än så borde ju glömma bort det på något vis.
    Lite intressant att klura på eventuella lösning på det men kan verkligen inte vara trevligt för er. Hoppas ni hittar en lösning på det. Berätta gärna hur det går och hur ni hittade lösningen.

• Paisley

Ja det är verkligen underligt. Tidigare kunde han gå på asfalten, men om det kom någon emot honom så vek han av. När han går så brukar han titta med huvudet åt ena sidan och snubblar en del.

Men han är sån, det låser sig ofta. När han fick ont i halsen så tog det flera veckor efter att han var bra igen för att kunna börja äta fast föda. Det är som att han har blivit rädd eller rent av traumatiserad.

Vi får se, ska iväg på semester i ett par dagar nu och komma närmare naturen. Kanske det hjälper.    

Detaljerna är helheten
  • UnikFamilj

Min tanke är (inte helt otippat...? Flört) att det är perceptuellt, och jag tycker inte att det är så konstigt. För oss blev sonens problem på det området tydligare och tydligare from 15 månader ungefär, när den allmänna "tillbakagången" också kom. Har man vestibulära  problem och känner sig allmänt osäker och olustig i världen, får fokusera mycket på att bara hålla sig upprätt, då kan det vara övermäktigt att tänka sig att hantera sig själv ute i en så "gränslös" omgivning. Hans avvikande visuella perception ställer också till det, i den omgivningen kommer många nya situationer där han inte har kapacitet att parera (variationer i underlaget, andra synintryck, oberäkneliga rörliga föremål etc) - han förlorar kontrollen.

My two cents...  

• Little Ms Chatterbox

UnikFamilj... Så är det nog. Om världen känns för "öppen" borde man kunna begränsa den på något sätt. Det finns ju bollvästar. Samma som bolltäcke men som en väst man har på sig. Men undra om det finns för så små barn..? TS, kolla med hjälpmedelcentralen om ni skulle kunna få testa. Annars tänkte jag på solglasögon eller en ordentlig keps eller solhatt även om det inte är direkt sol ute. Jag ser på min son att han reagerar på starkt ljus även om det inte är direkt soligt. Har ni testat att gå ut när det är mörkt? Kanske inte det lättaste så här vid midsommartid:-/ Kan förkylningen ha satt sig på balansen? Hörseln, kan han ha vätska bakom trumhinnan så alla ljud utomhus upplevs som obekväma. Ner kan ju vara en fysisk orsak som han inte klarar av att hantera och att det blir en låsning av det. Att lösa upp låsningen kanske inte kommef gå innan man har fixat det fysiska.

• Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-06-13 07:29:11 följande:
    Min tanke är (inte helt otippat...? Flört) att det är perceptuellt, och jag tycker inte att det är så konstigt. För oss blev sonens problem på det området tydligare och tydligare from 15 månader ungefär, när den allmänna "tillbakagången" också kom. Har man vestibulära  problem och känner sig allmänt osäker och olustig i världen, får fokusera mycket på att bara hålla sig upprätt, då kan det vara övermäktigt att tänka sig att hantera sig själv ute i en så "gränslös" omgivning. Hans avvikande visuella perception ställer också till det, i den omgivningen kommer många nya situationer där han inte har kapacitet att parera (variationer i underlaget, andra synintryck, oberäkneliga rörliga föremål etc) - han förlorar kontrollen.

My two cents...  
    Ja! Så kan det vara! Men vad är lösningen i så fall?
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-13 08:19:10 följande:
    UnikFamilj... Så är det nog. Om världen känns för "öppen" borde man kunna begränsa den på något sätt. Det finns ju bollvästar. Samma som bolltäcke men som en väst man har på sig. Men undra om det finns för så små barn..? TS, kolla med hjälpmedelcentralen om ni skulle kunna få testa. Annars tänkte jag på solglasögon eller en ordentlig keps eller solhatt även om det inte är direkt sol ute. Jag ser på min son att han reagerar på starkt ljus även om det inte är direkt soligt. Har ni testat att gå ut när det är mörkt? Kanske inte det lättaste så här vid midsommartid:-/ Kan förkylningen ha satt sig på balansen? Hörseln, kan han ha vätska bakom trumhinnan så alla ljud utomhus upplevs som obekväma. Ner kan ju vara en fysisk orsak som han inte klarar av att hantera och att det blir en låsning av det. Att lösa upp låsningen kanske inte kommef gå innan man har fixat det fysiska.
    Jag ska kolla upp det där med bollvästen, vet inte vad som är idéen riktigt. Han har alltid solglasögon ute eftersom han är överkänslig för ljus och intryck. Vi kollade öronen och trycket i trumhinnan och det var inga problem.

Detaljerna är helheten
  • UnikFamilj
    Paisley skrev 2012-06-13 09:32:03 följande:
    Ja! Så kan det vara! Men vad är lösningen i så fall?
    Vi kanske ska träffas via Skype nåt framöver..? Diskussionen har vi ju påbörjat innan, det är samma sak med hela grejen. Men rent krasst hur du bör börja, behöver vi prata mer ingående om - reda ut var han befinner sig och hur han reagera på olika saker. Det är magiskt att se skillnaden när man kommit en bit.
Svar på tråden Varför går han inte utomhus?