försäljning av skoltillstånd
Hej,
Är det rätt att en annan skola ska få köpa ett skoltillstånd för högstbjudande från skola som gått i konkurs om föräldrarna vill ta över skolan och driva den i ny regi med en fungerande ekonomi? Vad tycker ni?
Hej,
Är det rätt att en annan skola ska få köpa ett skoltillstånd för högstbjudande från skola som gått i konkurs om föräldrarna vill ta över skolan och driva den i ny regi med en fungerande ekonomi? Vad tycker ni?
Är det högstbjudande som gäller så är det väl så. Inget konstigt tycker jag. Föräldrarna får väl höja sitt bud då?
Rätt och rätt... Om skolan har gått i konkurs finns ju en konkursförvaltare vars jobb det är att se till att de som har fodringar på skolan (dvs. alla de räkningar som skolan inte betalt) ska få sina pengar. Det kan vara den som äger lokalerna, den som levererat maten etc. Ibland små företag som ex. hantverkare. Är det mer rätt att de inte ska få pengar för det de levererat så att deras ekonomi kanske inte går ihop?
Det är därför allt ur konkursboet säljs till högstbjudande, så att de som skolan är skyldiga pengar ska få dessa, inte av någon annan anledning. Det är klart det är tråkigt att barnen kanske kommer i kläm, men när det gått så långt som till konkurs är det ju omöjligt att folk *inte* kommer i kläm någonstans.
Ganska snart kommer det bli olagligt att göra så, dvs. sälja skoltillstånd vidare. En lucka i lagen gör att det är möjligt just nu. Själv tycker jag att det är bra att det blir så, dvs. att tillstånden är "personliga" och inte kan säljas vidare. Vill föräldrarna driva skolan vidare så är det ju bara att det söker nytt tillstånd i eget namn.
Problemet är ju att det tar ca 1 1/2 år att få ett nytt tillstånd... och sen måste jag ju påpeka att det inte "bara" är att höja budet...man måste ju ha pengarna också. Är det vi vill ha: bara skolor som tjänar pengar på barnen??? ska det inte finnas plats för mindre skolor? Denna skola är inte vinstdrivande utan allt går tillbaks till skolan..
Det fanns heller inte några fodringar utan skolan lämnade med plus minus noll..
Hej
Kan glatt meddela att vi vann! Budgivningen av skoltillståndet avbröts efter våra protester. Konkursförvaltaren valde att sälja till oss trots motbud på över miljonen. En viktig fingervisning om att våra barns skola inte ska styras av pengaintressen!