• Anonym (Undrande)

kontrakterad jourhem, någon som vet?

Någon som är fosterhem och kontrakterad jourhem, kan man vara det samtidigt? Får man arbeta eller studera under tiden man är kontrakterad? Får man åka på semester?

• Svar på tråden kontrakterad jourhem, någon som vet?
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-06-13 11:08:08 följande:
    Någon som är fosterhem och kontrakterad jourhem, kan man vara det samtidigt? Får man arbeta eller studera under tiden man är kontrakterad? Får man åka på semester?

Jag tror att du kan vara familjehem och kontrakterat jourhem samtidigt. Men då måste "ditt familjehemsbarn" klara av att andra barn kommer och går hela tiden. Om du får arbeta/studera vet jag inte. Det beror kanske på uppdragets karaktär. Mindre barn = mer hemma. Äldre barn = går i skolan, du kan vara borta ... kanske.

Ring "din kommun" och fråga så får du direkta svar.  
  • Mamma till många

Jag eller vi är familjehem och vi har haft uppdrag som dom kräver att man ska vara hemma.
    Vi hade ett år ständig jour som innebar att vi inte kunde resa någonstans eller dricka alkohol.
    Hade inga problem att avstå alkohol men att inte kunna åka någonstans var ingen höjdare.

Men är man jourhem ska man väll kunna avtala en tid om man vill ha semester, allt går att lösa om man vill.
    Jag tror att man får jobba och studera, i det flesta fallen som jag har varit med om så får man ej vara arbetslös, pga att den inkomst man får för att vara familjehem inte ska vara något man "måste" ha utan något extra.

Man får inte leva på att vara familjehem men oftast vill dom ha en vuxen hemma.....kan man tycka är lite dubbermoral =)

• TaSe

Mina föräldrar var jourhem och familjehem i många år. Inga problem, men det beror förstås på det placerade barnet.
    Mamma jobbade inte, hon hade ju jour dygnet runt alla dagar utom 5 veckor på sommaren.
    Vissa år var barn kvar i jourhemmet och de åkte då med på semestern.

Svar på tråden kontrakterad jourhem, någon som vet?