• Anonym (orolig)

Han säger att han har startat det

Jag har haft ensam vårdnad sen start, vi har aldrig bott ihop på papper när barnet fötts.
    Han har fått tre anmälningar på sig så att vi har haft tre utredningar, som antecknat små brister hos oss båda men inget allvarligt.
    Vi har gått på samarbetssamtal en gång i månaden i ett halvår.
    Jag träffade mitt livs kärlek på en annan ort och bestämde att vi flyttar dit.
    Nu, efter ett par månader, när barnet börjat förskolan, börjat få kompisar och rotat in sig i nya orten säger han att han startat processen att få halva vårdnaden och hela boendet.
    Hur går det till? När får jag en kallelse? Han har hotat med att vela ha halva vårdnaden förut och inget har hänt, jag orkar inte gå med denna oro och vill veta av er andra som fått en stämning, när kommer den? Hur går processen till? Kostnad? Mm, all info ni har!

• Svar på tråden Han säger att han har startat det
  • Adela

Vet du säkert att han lämnat in och betalt stämningsansökan? Kostnad svårt att veta beror på din inkomst och hur lång tid en ev tvist tar i ert fall. Bäst för alla är doch att ni kan komma överens ändå. Hur långt är det mellan era bostäder och på vilket sätt skulle ert barn fara illa av att ha er båda som vårdnadshavare?

• Anonym (orolig)
    Adela skrev 2012-06-13 22:00:52 följande:
    Vet du säkert att han lämnat in och betalt stämningsansökan? Kostnad svårt att veta beror på din inkomst och hur lång tid en ev tvist tar i ert fall. Bäst för alla är doch att ni kan komma överens ändå. Hur långt är det mellan era bostäder och på vilket sätt skulle ert barn fara illa av att ha er båda som vårdnadshavare?
    Jag vet inte alls, han säger att han har börjat det, att det är på gång, men jag har inte fått ett samtal eller brev eller något och undrar hur länge det brukar ta innan man får ett sånt.
    Mellan våra bostäder är det drygt 18 mil tur och retur.
    Barnet skulle fara illa av att ha oss båda som vårdnadshavare för att han inser inte vad det innebär, han har aldrig visat intresse för att boka in bvc så att kontrollerna och vaccinationerna blir gjorda, han har aldrig brytt sig om att ansöka en plats på förskolan eller prata med mig om förskola, han har aldrig brytt sig om om barnet har sina vardagliga saker tex kläder på kroppen för alla väder, jag har skött ansvaret och han har hakat på.
    Vi har djupa konflikter mellan varandra, han anser jag är en dålig mamma, ifrågasätter och anklagar mer än gärna och jag tycker han är en idiot, just pga att han tror att jag slår vårt barn så fort det har ett litet blåmärke eller skrapat upp knäet, i hans värld händer allt ont bara med mig och jag är olämplig som mamma, det han missar där är att jag har 80% av tiden barnet hos mig och då hinner det hända mer, dvs sjuk, utslag, blåmärken med mera, han anser också att jag inte fyller barnets behov, tex köper alla kläder barnet ska ha för att jag köper inte svindyra märkeskläder eller skickar med allting barnet äger till honom, jag skickar med det barnet skulle behöva.
  • Adela

Ja men hur skulle barnet fara illa? Det du tar upp här är typiska saker som merparten av alla tvister tar upp men det säger inget om att barnet skulle må sämre av att ha er båda som vårdnadshavare.

• Anonym (orolig)
    Adela skrev 2012-06-13 22:29:44 följande:
    Ja men hur skulle barnet fara illa? Det du tar upp här är typiska saker som merparten av alla tvister tar upp men det säger inget om att barnet skulle må sämre av att ha er båda som vårdnadshavare.
    Barnet far illa av att vår konflikt är så djup för att vi kan inte samarbeta och prata med varandra om barnet, båda har sina åsikter vad är bäst, båda vill ha på sitt sätt, så vi går ständigt på samarbetssamtal och "gastar" ur oss skit för vi kan inte prata med varandra.
    Vi skulle aldrig kunna komma överens om det juridiska.
  • Adela

Då kanske det är bättre att ni växer upp och inser att ni båda är föräldrar och att ert barn har rätt till er båda och att må bra idet och att ni har int ensamrätt för vad som är bäst för barnet. Bråka inte om petitesser utan lär er kompromissa för jag kan lova hälften av era bråk handlar nog bara om att tycker du så säger jag si. Hursom helst om han har lämnat in en stämningsansökan och betalt den kan bara han veta och om han gjort det lär du få hem ett papper om det i sommer eller i höst beroende på var ni befinner er och hur just deras arbetsbelastning just nu ser ut. Ett tips kan ju vara att börja leta efter en bra advokat så du vet vem du ska ringa om du får ett papper att ni ska gå till tr och ha några reserver med ifall den första inte har tid

• Anonym (orolig)
    Adela skrev 2012-06-13 22:44:45 följande:
    Då kanske det är bättre att ni växer upp och inser att ni båda är föräldrar och att ert barn har rätt till er båda och att må bra idet och att ni har int ensamrätt för vad som är bäst för barnet. Bråka inte om petitesser utan lär er kompromissa för jag kan lova hälften av era bråk handlar nog bara om att tycker du så säger jag si. Hursom helst om han har lämnat in en stämningsansökan och betalt den kan bara han veta och om han gjort det lär du få hem ett papper om det i sommer eller i höst beroende på var ni befinner er och hur just deras arbetsbelastning just nu ser ut. Ett tips kan ju vara att börja leta efter en bra advokat så du vet vem du ska ringa om du får ett papper att ni ska gå till tr och ha några reserver med ifall den första inte har tid
    Problemet ligger i honom, han är ett egoistiskt svin.
    Jag har inget jobb så vet inte alls hur jag ska kunna bekosta en advokat.
    Kan man få hjälp från familjerätten, typ rättshjälp?
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-13 22:33:58 följande:
    Barnet far illa av att vår konflikt är så djup för att vi kan inte samarbeta och prata med varandra om barnet, båda har sina åsikter vad är bäst, båda vill ha på sitt sätt, så vi går ständigt på samarbetssamtal och "gastar" ur oss skit för vi kan inte prata med varandra.
    Vi skulle aldrig kunna komma överens om det juridiska.
    Varje förälder får göra som den vill under sin tid med barnet så jag förstår inte hur gemensam vårdnad skulle kunna vara negativ. Att du har flyttat och försvårat umgänget riskerar du att få reprimander av tingsrätten för.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-06-13 23:51:24 följande:
    Varje förälder får göra som den vill under sin tid med barnet så jag förstår inte hur gemensam vårdnad skulle kunna vara negativ. Att du har flyttat och försvårat umgänget riskerar du att få reprimander av tingsrätten för.
    och vad skulle det innebära?

jag stannade inte i samma kommun för att jag hade en kompis och det var det, mådde sämre än sämst, hade ingen annan form av avlastning än barnets pappa, började tänka i banorna att jag ger upp mitt barn och orkar inte leva för jag blev så deprimerad.
    här har jag min pojkvän, hans familj och släkt, kompisar och närmare till min släkt, jag har kommit igång med mitt liv igen, jag tränar och har ett socialt, sunt, normalt liv och jag ska börja studera.
    OM det varit han som var jag, hade jag sagt flytta, för barnet mår bäst av att båda föräldrar mår bra anser jag!
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-13 23:57:26 följande:
    och vad skulle det innebära?

jag stannade inte i samma kommun för att jag hade en kompis och det var det, mådde sämre än sämst, hade ingen annan form av avlastning än barnets pappa, började tänka i banorna att jag ger upp mitt barn och orkar inte leva för jag blev så deprimerad.
    här har jag min pojkvän, hans familj och släkt, kompisar och närmare till min släkt, jag har kommit igång med mitt liv igen, jag tränar och har ett socialt, sunt, normalt liv och jag ska börja studera.
    OM det varit han som var jag, hade jag sagt flytta, för barnet mår bäst av att båda föräldrar mår bra anser jag!
    Ville pappan inte ha barnet mer än vad han hade barnet menar du?

Att vara förälder handlar om att sätta barnets behov före sina egna. Flytten har negativt påverkat barnets möjlighet att ha ett tätt umgänge med sin pappa.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-06-14 00:04:44 följande:
    Ville pappan inte ha barnet mer än vad han hade barnet menar du?

Att vara förälder handlar om att sätta barnets behov före sina egna. Flytten har negativt påverkat barnets möjlighet att ha ett tätt umgänge med sin pappa.
    Ja, han följer bara umgängesschemat, aldrig att han skulle komma och vara "barnvakt" eller träffa barnet utanför sitt umgänge, därför jag tänkte att det hindrar ingenting, han träffar barnet ändå sina dagar, enda som gör skillnad är restiden eller att han får offra sig och komma till oss, men det är ingenting på tanke att barnet har båda föräldrarna i livet.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-14 00:07:30 följande:
    Ja, han följer bara umgängesschemat, aldrig att han skulle komma och vara "barnvakt" eller träffa barnet utanför sitt umgänge, därför jag tänkte att det hindrar ingenting, han träffar barnet ändå sina dagar, enda som gör skillnad är restiden eller att han får offra sig och komma till oss, men det är ingenting på tanke att barnet har båda föräldrarna i livet.
    Hur tänkte du nu? Klart han inte ska vara barnvakt osv. Du har väl erbjudit utökat umgänge så att han fått ha fasta tider och så mycket umgänge som möjligt?

Varför skjutsar inte du barnet till umgängen när det var du som flyttade?
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-06-14 00:11:13 följande:
    Hur tänkte du nu? Klart han inte ska vara barnvakt osv. Du har väl erbjudit utökat umgänge så att han fått ha fasta tider och så mycket umgänge som möjligt?

Varför skjutsar inte du barnet till umgängen när det var du som flyttade?
    Jag har erbjudit honom de flesta röda dagarna och högtider, jag har erbjudit han barnet när han varit ledig från jobbet, jag tackar sällan nej.

Jag brukar hämta och lämna barnet hela vägen när jag kan med buss, ibland kan min pojkvän köra oss men oftast åker vi buss halva vägen båda två.

Han vela vara med om förskola och bvc, jag fixar en tid till bvc så säger han att han vet inte om han kan, bättre sagt ids, förskolan har jag sagt han kan hämta och lämna på när han har helg, men han tycker jag begär för mycket.
    Jag har erbjudit han massa lösningar, tex pengar halva resan om han kommer hit, web cam och köra via internet så de hör och ser varandra, men han är bara bitter, säger nej till allting och vill straffa mig men inser inte det skadar han och barnet.
    Han gör det till ett problem!
    Jag är rätt trött på att vara den som försöker lösa och ger massa förslag för jag får bara bitterhet tillbaka.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-14 00:23:14 följande:
    Jag har erbjudit honom de flesta röda dagarna och högtider, jag har erbjudit han barnet när han varit ledig från jobbet, jag tackar sällan nej.

Jag brukar hämta och lämna barnet hela vägen när jag kan med buss, ibland kan min pojkvän köra oss men oftast åker vi buss halva vägen båda två.

Han vela vara med om förskola och bvc, jag fixar en tid till bvc så säger han att han vet inte om han kan, bättre sagt ids, förskolan har jag sagt han kan hämta och lämna på när han har helg, men han tycker jag begär för mycket.
    Jag har erbjudit han massa lösningar, tex pengar halva resan om han kommer hit, web cam och köra via internet så de hör och ser varandra, men han är bara bitter, säger nej till allting och vill straffa mig men inser inte det skadar han och barnet.
    Han gör det till ett problem!
    Jag är rätt trött på att vara den som försöker lösa och ger massa förslag för jag får bara bitterhet tillbaka.
    Jag menar inte extra umgängesdagar utan kanske tisdag-söndag istället för fredag-söndag.

Jobbar varken pappan eller du?

Vill du själv träffa barnet genom att ha umgänge hos pappan, via webcam eller via internet?

Flytten skapade problem för umgänget och det kan du inte förändra. Har han precis samma umgänge nu som innan flytten?
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-06-14 00:37:03 följande:
    Jag menar inte extra umgängesdagar utan kanske tisdag-söndag istället för fredag-söndag.

Jobbar varken pappan eller du?

Vill du själv träffa barnet genom att ha umgänge hos pappan, via webcam eller via internet?

Flytten skapade problem för umgänget och det kan du inte förändra. Har han precis samma umgänge nu som innan flytten?
    Han har tappat en dag för att barnet kan inte åka fram och tillbaka för en dag, därför gav jag förslaget att komma hit över den dagen, alternativt att han har en längre varannan helg så de får mycket tid och då kan jag köra webcam för att barnet ska få en update i minnet om mig och tvärtom för det går så många dagar mellan.

Han jobbar skift så oftast är han ledig max två-fre dagar i följd.

Saken är den att just nu bråkar vi mest om att jag tycker inte det är sunt att jag hämtar barnet på förskolan efter 8 timmar, lämnar barnet ifrån mig efter lite över 1 timma och barnet är borta en helg, jag tycker det är bättre han hämtar så slipper barnet onödigt slitande från mig efter lite över 1 timma.
    Sen är det på prov hur barnet klarar av att resa varje vecka för två dagar hos sin pappa.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-14 00:50:13 följande:
    Han har tappat en dag för att barnet kan inte åka fram och tillbaka för en dag, därför gav jag förslaget att komma hit över den dagen, alternativt att han har en längre varannan helg så de får mycket tid och då kan jag köra webcam för att barnet ska få en update i minnet om mig och tvärtom för det går så många dagar mellan.

Han jobbar skift så oftast är han ledig max två-fre dagar i följd.

Saken är den att just nu bråkar vi mest om att jag tycker inte det är sunt att jag hämtar barnet på förskolan efter 8 timmar, lämnar barnet ifrån mig efter lite över 1 timma och barnet är borta en helg, jag tycker det är bättre han hämtar så slipper barnet onödigt slitande från mig efter lite över 1 timma.
    Sen är det på prov hur barnet klarar av att resa varje vecka för två dagar hos sin pappa.
    Det är ingen bebis det handlar om. Klart barnet klarar av att ha umgänge med sin pappa utan att webcama med dig.

Din flytt påverkade umgänget negativt. Så varför erbjuder du inte pappan att få minst varannat lov, alla klämdagar+helger i anslutning till de osv?

Om du skjutsar halva vägen är det väl inget problem att du hämtar på fritids innan umgänge?
  • Adela
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-13 23:13:27 följande:
    Problemet ligger i honom, han är ett egoistiskt svin. Jag har inget jobb så vet inte alls hur jag ska kunna bekosta en advokat. Kan man få hjälp från familjerätten, typ rättshjälp?

Det stora problemet som jag ser det är din attityd i denna kommentar ts! Godkände pappan att du flyttade barnet eller flytta du bara iväg? Känns som du försvårar ug med att sen erbjuda vebcam? Om du mår så dåligt som du säger du gjorde och ayy barnet ska var glad och må bra som har båda sina föräldrar kvar i livet nu så känner jag att barnet kanske skulle haft det bättre att ha dig som uf. Hela tiden i olika svar är det jag jag jag han är ett as han är..jag är offret men nej ts du offfra ert barns kontakt med båda sina föräldrar och har han nu stämt dig så ser tr hårt på det. Fr kan erbjuda er samtal men det är inget tvång att gå dit om man inte har order av tr att gå där. Att du inte har ekonomi att betala advokat ska inte hindra barnet att få ett bra ug med sin uf sdå får du hoppas att din hemförsäkring betalar lite av din kostnad eller att du har rätt till rättshjälp. Varför jobbar du inte om du nu flyttar för att må bra och binda dig till ny karrl och hand krets? Börja kompromissa och se det bästa för barnet och se dina egna fel i detta även om det är praktiskt att skylla på han
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-06-14 00:58:52 följande:
    Det är ingen bebis det handlar om. Klart barnet klarar av att ha umgänge med sin pappa utan att webcama med dig.

Din flytt påverkade umgänget negativt. Så varför erbjuder du inte pappan att få minst varannat lov, alla klämdagar+helger i anslutning till de osv?

Om du skjutsar halva vägen är det väl inget problem att du hämtar på fritids innan umgänge?
    Han kan inte ha barnet så mycket mer pga sitt jobb.
    Han får de flesta loven, vissa delar vi hälften på eller kör varannan på, allt beroende hans jobb.

Varför jag inte vill hämta från eller lämna på förskolan är för att jag skulle inte klara av att säga hejdå efter resan med en skrikande unge som inte förstår varför mamma lämnar bort mig, går inte förklara precis.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-14 21:38:49 följande:
    Han kan inte ha barnet så mycket mer pga sitt jobb.
    Han får de flesta loven, vissa delar vi hälften på eller kör varannan på, allt beroende hans jobb.

Varför jag inte vill hämta från eller lämna på förskolan är för att jag skulle inte klara av att säga hejdå efter resan med en skrikande unge som inte förstår varför mamma lämnar bort mig, går inte förklara precis.
    Menar du seriöst att barnet skriker och har sig för att åka till pappa? Vad är så hemskt med honom? Hur peppar du barnet att ha en bra relation med sin pappa?
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-06-14 22:39:50 följande:
    Menar du seriöst att barnet skriker och har sig för att åka till pappa? Vad är så hemskt med honom? Hur peppar du barnet att ha en bra relation med sin pappa?
    Jag tror inte felet ligger i honom, utan att barnet reagerar på att separera från mig så snabbt.
    Jag pratar positivt om pappa, att han saknar, längtar, tänker på barnet, snart får du träffa pappa, ska vi rita en bild till pappa? vill du ringa pappa och säga godnatt? med mera.
Svar på tråden Han säger att han har startat det