• Platinum

Udda anknytning : autism eller annat?

Hej!

Har skrivit en annan tråd om min oro för mina tvillingpojkar som nu är 8,5 månad korrigerad ålder eller 9,5 verklig ålder. På senare tid har jag dock känt mig lugnad då de blivit mer intresserade av att interagera med oss, gör svarsljud ibland och tittar dit man pekar, bättre ögonkontakt m.m.. Men så hände något märkligt igår som fick mig att gå i taket av oro igen:

Igår var vi hos mina föräldrar, och det var lite kalas och en del nya människor. De verkade gilla stimulansen och kröp omkring nöjda och utforskade. De absolut vägrade vända sig om när jag ropade på dem. Som om de var döva. De var helt ointresserade av om jag var i närheten eller ej... Kröp iväg åt olika håll där de aldrig varit förut utan att ta notis om jag var där eller ej.

Min ena tvilling kröp upprepade gånger mot en för honom okänd man som skrämde honom eftersom han började gnälla så snart han fick ögonkontakt. Jag ropade på honom, men han brydde sig inte. Mannen tog upp honom i knät och då började han grina. Då sa mannen "gå till mamma" och bar honom till mig, men han ville inte titta på mig och inte alls sitta i mitt knä eller bli tröstad.

Enda gången de reagerade på min röst/närvaro var när jag skrek "NEJ" över rummet då den ena tänkte börja tugga på en sladd...

Vet inte vad jag ska tro? Jag gör mitt bästa för att alltid reagera snabbt när de är ledsna och låter inte dem grina, men de vill så gott som aldrig bli burna eller vara i mitt knä. T.om. när de gör sig illa skjuter de bort mig när jag tar upp för att trösta.

Ingen (sambo eller andra familjemedlemmar) tar mig på allvar när jag uttrycker min oro, då de i övrigt är glada, ler, skrattar och babblar. Har läst ALLT jag kommit över om tidiga tecken om Autism, och jag har sett vissa oroande saker (imiterar inte, gillar ej att gosa och söker sällan upp mig) men inte hittat något om ovanstående beteende och vad det kan bero på.

Ska jag ta upp detta på BVC nästa gång eller kommer de kontakta socialen i tro att jag och min sambo missköter dem!!??

• Svar på tråden Udda anknytning : autism eller annat?
  • cruz

Hej,

jag tycker att du ska ta upp detta med bvc. Lita på din magkänsla. Ingen kommer att kontakta socialen, du verkar ju vara en helt vanlig omtänksam mamma. Jag kan inte förstå varför barnen skulle ha "dålig" anknytning, om de inte har varit väldigt mycket separerade från dig. Jag tror i så fall mer på autism, även om det kanske inte är det heller. Men jag är ingen expert bara mamma till ett barn med autism och jag satte diagnosen på honom när han var 9 månader gammal.

• Little Ms Chatterbox

Som förälder till barn med ADHD och Atypisk Autism försår jag din oro, Du ska givetvis prata med BVC så du får prata med någon. 
    Men jag vill även säga, som förälder till tvillingar så verkar de vara ganska normala tvillingar. De känner en helt annan trygghet, de är kopplade till varandra och inte lika mycket till dig som mamma. De har i hela livet sett en spegelbild som svarar dom med ett leende eller ett öga att peta ut. 
    Upptäcktsfärder på nya platser triggar varandra, de vet var du är. Men, som jag sa tidigare om du är orolig ska man alltid ta din oro på allvar. Jag har inte läst några andra trådar om dina barn, vad jag kan erinra mig iaf. Så jag går nog mest på vad du har skrivit här i denna tråden. Det du skriver här tycker jag inte är oroande men har du mer tecken, andra händelser så kan det ju vara mer. 

Tvillingar är något speciellt, de lever parallellt med våran värld. En del saker som enlingar gör hoppar de över, andra saker väntar den längre med att göra. De har en annan referensram att gå efter, de ser inte sig själva på samma sätt, de ser sin tvilling och vad den gör, antingen som att den gör det själv eller att den redan kan göra det. Det ger dom en inre säkerhet som man inte lika ofta hittar hos enlingar. Den säkerheten gör att de inte har lika stort behov av tryggheten som föräldrar ger. 

Du får inte tolka detta som att jag inte tror på dig eller vill förminska din oro. Så är det inte, oro kan vara befogat och det är bra om man slår larm tidigt så man får snabb hjälp. Anledningen till att jag skriver som jag gör är för att jag undrar om du har tagit med själva grejen med att de är just tvillingar? 

Svar på tråden Udda anknytning : autism eller annat?