• mullemeck

Sammandragningar, förvärkar och "mensvärk" på nätterna. Lugnt på dagarna. Skall man vänta sig förlossning snart?

Jag går in i vecka 38 imorgon (37+0) och har de senaste 3 nätterna haft sammandragningar, förvärkar och mensvärk.

Vi har haft en liten "kris" hemma då sonen på 2 haft hjärninflammation och vi var inlagda på barnneurologen nästan 2 veckor. Allt gick till slut bra och vi har vart hemma därifrån i 2 veckor nu. Han mår bra igen! Många har sagt till mig att jag säkert kommer föda tidigare nu när vi kommit hem och slappnat av, men det har jag nog inte riktigt trott på.
    Vi har hälsat på hos mina föräldrar 35 mil bort för ett par dagar sen och kom hem i söndags. Jag sov som en prinsessa natten sönd-månd.
    Sen i måndags vid 13tiden började jag få sammandragningar som jag kunde klocka var 4-15e minut.. Men de gjorde inte ont. Jag hade så hela dagen till 20 cirka. Sen kom det igång igen vid 23 och höll på nästan hela natten. Sen var det lugnt på tisdag på dagen. Samma visa på natten tisd-onsd men dessa kom lite glesare men några tog i rätt rejält och det kändes som ett sug neråt och någon av dem gjorde ont. De kom under några timmar var 8e minut. Mådde illa, behövde tömma tarmen, allmänt orolig i kroppen, svettades mm.
    Dagen igår var det lugnt.
    Inatt hade jag inga sammandragningar men rätt mkt mensvärk från och till hela natten, men inget regelbundet mets en molande värk. Blir förvånad varje natt att det avstannar framåt 4-5tiden. Tänker varje gång jag vaknar att nu går vattnet snart... Men icke. Har idag alltså 3 veckor kvar till BF. Födde sonen 1 vecka tidigare.
    Med honom hade jag i princip inga förvärkar alls. Dagen innan han kom kände jag mig "konstig" och lite lätt ilamående, han tryckte sig neråt hela dagen innan men inga förvärkar eller så. På kvällen innan han kom kände jag en hel del sk mensvärk och på natten också. Vaknade 4 av att vattnet gick, liiiite värkar vid 5, etablerade verkar vid 7 och sen kom han vid 12.

Detta som känns nu känns så diffust!! Skall man gå såhär i flera veckor nu? Det kan ju vara så att det kan hålla på i 5 veckor till. Då blir jag tokig!!

Någon som känner igen sig? Näe kom bebis? Fick du gå över?

• Svar på tråden Sammandragningar, förvärkar och "mensvärk" på nätterna. Lugnt på dagarna. Skall man vänta sig förlossning snart?
  • mullemeck

Någon annan som har erfarenhet av detta??

Haft lite "mensvärk" under dagen då och då.

Det positiva med detta är att det är spännande att gå och lägga sig varje kväll :) Man vet ju inte när det är dags. Men det kan ju vara såhär i 5 veckor till....

• Mrs Firren

Jag har haft ungefär det du beskriver med framförallt nattliga förvärkar, men även dagtid i 3 v. Ett par gånger har jag trott att det var på G, men icke. BF idag men so far ingen bebis.

Första barnet hade jag förvärkar veckan innan han kom på BF -2. 

• mullemeck

Inatt var det ännu mera....

Mestadels en kraftig ihållande mensvärk som höll i sig några timmar. Efter det några onda förvärkar. Svettades som en galning! Somnade ifrån allt 3.30. Puh!!

Hoppas att det kommer en liten snart för det tär på sömnen...

• malias

Det är visst typiskt att man känner mkt på nätterna, för då är man avslappnad - inget stresshormon som hejdar den andra härliga hormoncocktailen sopm kroppen kör igång inför förlossning. :)

Kämpa på!

• Jolines mamma

Hade riktigt onda förvärkar i 9 dygn, och allra värst på natten. När jag inte stod ut längre så åkte jag in till bb för att få sova på ngt smärtstillande. Lyckades dock inte somna trots morfin och bricanyl.
    Då dom undersökte mig morgonen efter var jag öppen 3 cm. Värkarna som då stannat av sattes igång genom att dom tog hål på hinnorna och 8 timmar senare var hon ute- 16 dagar för tidigt.
    Vill tillägga att jag var sjukskriven och medicinerad sedan vecka 32 pga värkar.

• mullemeck

Inatt - ingenting! Sov som en prinsessa, svettades bara liiite grann. Lugnet före stormen??

• mullemeck

Gammal tråd och det var lääängesedan men jag vill bara skriva hur det gick om det är fler som undrar.

Det lugnade ner sig lite grann men fortsatte Måååånga nätter med förvärkar. Det var många nätter som tillbringades i duschen :)

När kom hon?

2/7!!  3 dagar innan beräknat så det blev ingen tidig födsel trots MKT förvärkar, sammandragningar hela tiden, "mensvärk". Dock gick förlossningen mkt snabbt. Vaknade kl 8 på morgonen av att vattnet gick, sen fick jag någon liiiten värk vid 9. Sen vid 10 var de regelbundna med 3 min mellan och hon var ute 11.30 :)

• alinneab

Vad skönt med en uppföljning Mullemeck! Läser alldeles för mös foruminlägg siom bara slutar tvärt och man aldrig får veta hur det går. Skönt att det gick så fort och smidigt för dig när det väl satte igång :)

Ligger här i 38+2. Vaknat mellan 3 och 5 varje natt i en vecka av kraftig sammandragning med efterföljande panik kissbesök på toan. I helgen som var trodde jag definitivt att det skulle starta, då jag även kände av rejäla förvärkar. Men icke. Redan less!

Kan bero på att jag tidigare i sommar fick en kund på jobbet som sa sig vara medium och berättade för mig att jag skulle få en pojke två veckor för tidigt! Man har ju gått och velat små-tro på det där, men känns nu som det lika gärna kan bli en tjej två veckor för sent (vilket inte alls skulle vara fel det heller, men tålamodet börjar ju tryta)! Är bara att vänta antar jag :)

• Dohgon

Härligt!

Önskar jag hade sett denna uppdatering lite tidigare faktiskt. Låg själv med förvärkar från helvete denna graviditet. Började v 30 och var en pina. Blev lovad igångsättning i 38+0 om jag var öppen minst 2 cm. Var i 38+0 öppen 2-3 cm men blev då nekad igångsättning.

Klarade inte av de tidigare barnen eller mig själv där i slutet, värkar konstant varje dag. När jag gått över tiden en vecka åkte jag akut in till min BM och orkade inte mer. Var nära att åka till ett annat län för igångsättning där de redan via telefonen hade lovat att det skulle ske om jag kom till dem. Men då ringde BM in till förlossningen här och jag fick äntligen min son.

Skönt att läsa uppdateringen, om än sent =)

Svar på tråden Sammandragningar, förvärkar och "mensvärk" på nätterna. Lugnt på dagarna. Skall man vänta sig förlossning snart?