• tänkattjustjagocksåfinns

Problem med olika efternamn?

Reste till England med mitt barn som har sin pappas efternamn, inte mitt. Barnet gick med mig i passkontrollen där de frågade varför vi inte hade samma efternamn. Just då kom pappan med sitt pass och kontrollanterna sa till honom "jaha vad bra att ni har samma efternamn, annars hade vi behövt ställa en del frågor till damen där" (dvs mig) "Vi tänker ju på barnets säkerhet." 

Kan det alltså bli bekymmer att resa ensam med ett barn utanför Schengen om man inte har samma efternamn som barnet?

Erfarenheter?

• Svar på tråden Problem med olika efternamn?
  • evaoregon

Det kan jag tänka mig att det kan bli.  Har man olika efternamn så kan ju inte passkontrollanten veta att det är ens barn.  När jag åkte med min son till Sverige för en massa år sedan (vi bor i USA)  så hade jag svenskt pass och sonen amerikanskt.  I passkontrollen i Danmark (flög in till Köpenhamn) kommenterade man att det var konstigt att vi hade olika nationaliteter, men eftersom vi hade samma efternamn så kom vi igenom.  Med olika efternamn så vet jag inte hur det hade gått.  Rynkar på näsan  Nu flyger vi alltid med pass ifrån samma land (både jag och barnen har dubbla medborgarskap), men det kunde vi inte då.

• plastkotte

Aldrig hört talas om det. Jag och dottern har olika efternamn, har rest till och från england flera gånger med henne, samt till kroatien och ingen har frågat något.

• Lisa RMB

När ett barn har ett annat efternamn än den förälder han/hon reser tillsammans med kan det vara bra att kunna styrka att du är barnets förälder. Det kan bli problem!

Det kan du till exempel göra med ett utskrivet personbevis för barnet. Personbevis hanteras av försäkringskassan.

• Fru Ottlia Lovisa

Har heller aldrig hört talas om det. Det är ju ganska vanligt utomlands att man har olika namn fast man är gifta. Islänningarna t.ex. ger ju efternamn efter vad pappan heter, så mamma, pappa och barn kan ha helt skilda efternamn. Man kan ju heta olika om man är sambo för den delen.

• evaoregon
    Fru Ottlia Lovisa skrev 2012-06-20 12:50:47 följande:
    Man kan ju heta olika om man är sambo för den delen.
    Jo, precis, men att vara sambo och att ha barn tillsammans är mycket vanligare i Sverige än i andra länder.
  • Flisa73

Vi har råkat ut för problem, blev stoppade i tullen då min makes barn har sin mammas efternamn. Höll på att gå illa dvs inte komma in i landet. Många samtal med modern och förhör. Efter flera timmar kom vi förbi tullen. Nu bär hans son båda efternamnen för säkerhets skull. Landet var Turkiet.

Svar på tråden Problem med olika efternamn?