• sassa7803

Vet inte hur jag ska känna

Tänkte bara dela med mig lite. Vi har en dotter som blir 8 år i sommar. I fyra år har vi genomgått utredningar på utredningar. Detta då vi misstänkte ADHD.
    Det visade sig att hon har grav ADHD... till en början, men efter ett antal utredningar så konstaterade de även att hon har en CVI skada (hjärnsynskada). Detta kom naturligtvis som en chock och vi var inte alls förberedda på detta, hur man nu blir det? Efter ytterligare utredningar och förflyttning till Habiliteringen ville de göra ett till test på henne. Detta testet visade att hon ÄVEN har en lindrig utvecklingsstörning!!
    Nu rasade min värld kan jag säga, det kändes som någon drog undan mattan för mig. Efter mycket tänkande och grubblande så vet jag inte vad eller hur jag ska känna.!? Min man är längre i processen än vad jag är och han tänker mer praktiskt och på hur vi kan göra för att det ska bli så bra som möjligt för vår lilla flicka. Men jag, jag är fast, har så mycket känslor men kan inte sortera dem. Är jätteledsen men kan inte gråta. Jag hade så mycket framtidsplaner för både oss som familj men även för vår dotter. Tänker jättemycket på framtiden och på hur det ska bli för henne. Var ska hon bo, hur mycket kan hon komma att klara själv, var ska hon jobba, hur ska skolan bli för henne? Ja ni hör tusen funderingar. Just nu känns det som en stor sorg, fast jag vet ju att det finns dem som har det så mycket värre och då får jag dåligt samvete för detSkäms. Tänkte att det kanske finns någon som kan relatera till min/vår situation och dela med sig av några kloka råd eller nåt?

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska känna
  • Little Miss Fucking Sunshine

Du kan få samtalshjälp genom t.ex ADHD-center eller bup.
    Jag fick inte det där brytet när sonen fick sina diagnoser (Asperger, ADHD och DCD) utan det kom senare när jag insåg att han aldrig skulle börja i en vanlig klass som "alla andra barn" gör.
    Då tog jag kontakt med en kurator som hade erfarenhet av diagnoser både hos barn och vuxna och så gick jag ett tag hos henne för att få ur mig allt. Alla frågor, alla känslor, all ångest, all skuld, all oro, all sorg, all ilska. Rubbet.
    Hör dig för, det finns hjälp du kan få!  

Today I´m handing out asskickings and lollipops. And I´m all out of lollipops.
  • sassa7803

Tack för ditt svar.  Finns ADHD center överallt?

Nej vår flicka kommer inte heller gå i "vanlig" skola, håller på att kolla runt på lite olika grundsärskolor. Svårt att välja när man inte riktigt har greppat det. Känns som ett stort beslut ju.
    Får man lov att fråga vad DCD är för någotSkäms ?

• Little Miss Fucking Sunshine

Jag vet inte om ADHD-center finns överallt. Prata med bup tycker jag. De kan lotsa vidare.

Min son tillhör inte särskolan men han går i en Aspergergrupp. Nu är det självklart, det hade inte funnits några andra alternativ för honom, men det var en jättejobbig grej för mig att han aldrig började i en vanlig klass.

DCD är en motorikdiagnos som innebär störningar i både fin- och grovmotoriken. ADHD+DCD är det som man tidigare kallade för DAMP. Nu är den diagnosen uppdelad eftersom man kan ha det ena utan det andra.   

Today I´m handing out asskickings and lollipops. And I´m all out of lollipops.
  • mamma till 2 frön

Vill bara skicka lite kramar till dig. Det är fullt naturligt att känna sorg över det barn vi trodde vi fått men som visade sig vara något annat. Låt det ta sin tid och skäms absolut inte över dina känslor de är fullt naturliga. Vår son har full adhd och vissa autistiska drag och jag kommer på mig fortfarande efter 2 år (sedan diagnosen fastställdes)att fundera över vad det ska bli av honom, letar efter tecken eller orsaker som kunde förhindrat hans nedsättningar eller trolla bort dem. Jag har en liten bok där jag skriver ned allt fantastiskt som han faktiskt gör för det är så lätt att bara se det som inte fungerar. Min son är högbegåvad vilket för hans del innebär att han aldrig kommer få stöd från samhället och det oroar jag mig massor för. Vad jag egentligen ville få sagt är bara att du måste tillåta dig sörja för det är en sorg som du har rätt till. Jag har vänner som orkat lyssna och fortfarande gör samt bup som stöd. Kram

• sassa7803

Tack snälla!  Vad skönt det är att höra av någon som faktiskt vet och förstår. Har försökt prata med vänner men får känslan av att de tycker det är lite obekvämt att prata om. Kanske för att de inte vet vad de ska säga. Men ibland behöver man ju inte komma med kloka råd, utan det kan räcka med att man lyssnar.

Ja det är väl just det att jag tänker vad det ska bli av henne och känslan av det är så orättvist att hon ska behöva brottas med alla svårigheter och varför det har blivit såhär. Samtidigt så är hon ju samma glada, spralliga och positiva flicka som hon alltid har varit. Ja känslorna är många.

Men tack för er förståelse och hoppas framtiden blir ljus för er och era guldklimpar. Kram

• EN11

Kan du inte få kurator stöd på habiliteringen? Sen finns det olika intresseföreningar där du kanske kan finna stöd och råd.
    Tex:  http://www.fub.se/     http://www.attention-riks.se/(Sen detta med att det finns de som har det värre, ja det gör det men det får inte hindra en från att sörja för när man gjort det kan man ju gå vidare och det kommer gå bra!!) Lycka till!

Svar på tråden Vet inte hur jag ska känna