Arbetslös, undersköterska, gravid?!
Hej! Jag är gravid i vecka 28 och det känns som jag hamnat mellan två stolar.Jag är arbetslös sen 1:a Januari och har sedan några månader jobbat som timvikarie på ett äldreboende. Jag har även fått sommarjobb där, första perioden (vecka 26-29)
Min chef är gullig och har valt att lägga in korta och få pass på mig första perioden, vilket är jättefint av henne. Andra perioden vill inte ens chefen anställa mig då man normalt sett har graviditetspenning i sådana yrken vid den tiden.
Arbetsförmedlingen anser, att så länge jag inte är sjuk (graviditet är ju ingen sjukdom) så ska jag söka dom jobben jag är utbildad inom (dvs vårdyrken) fram tills födsel.
Jag är uppskriven som timvikarie i hela kommunen och tackar jag nej till jobberbjudande finns det risk att jag förlorar min a-kassa. Det spelar alltså ingen roll att just den här chefen är gullig för jag blir bokad av andra också och nekar jag till ett pass pga att det är för långt så kan jag förlora min a-kassa.
Läkaren, kan såklart inte heller sjukskriva mig, för jag är inte sjuk och vad jag har förstått det som, är jag inte berättigad till att söka havandeskapspenning (vilket jag fick förra gången jag var gravid) då jag är timvikarie.
När jag jobbat ett pass är jag helt förstörd i hela kroppen och på jobbet kan jag knappt gå pga sammandragningar. Det går knappt sitta ner på huk eller hjälpa någon ur sängen.
Jag kan omöjligt jobba i vården, det är otroligt tungt redan nu men vad ska jag göra?
Kan bli sjukskriven från att söka just vårdjobb? som det är nu, MÅSTE Jag vara tillgänlig som timvikarie i gislaveds kommun fram till födsel. Jag vet att det är en variant att ta förädldrarpenning innan, men pga våran ekonomiska situation vill jag gärna slippa det, eftersom jag kommer behöva ta fullt sedan.
Jag försökte säga till min handledare i våras, att det var bättre på att jag satsade på att få ett annat sommarjobb, då det kommer vara svårt att jobba i äldreomsorgen när man är gravid i 7-9 månaden. Men hon hänvisade mig ändå till att söka mig dit, och självklart fick jag jobb.