• Frokenpilla

Arbetslös, undersköterska, gravid?!

Hej! Jag är gravid i vecka 28 och det känns som jag hamnat mellan två stolar. 

Jag är arbetslös sen 1:a Januari och har sedan några månader jobbat som timvikarie på ett äldreboende. Jag har även fått sommarjobb där, första perioden (vecka 26-29)

Min chef är gullig och har valt att lägga in korta och få pass på mig första perioden, vilket är jättefint av henne. Andra perioden vill inte ens chefen anställa mig då man normalt sett har graviditetspenning i sådana yrken vid den tiden. 

Arbetsförmedlingen anser, att så länge jag inte är sjuk (graviditet är ju ingen sjukdom) så ska jag söka dom jobben jag är utbildad inom (dvs vårdyrken) fram tills födsel. 

Jag är uppskriven som timvikarie i hela kommunen och tackar jag nej till jobberbjudande finns det risk att jag förlorar min a-kassa. Det spelar alltså ingen roll att just den här chefen är gullig för jag blir bokad av andra också och nekar jag till ett pass pga att det är för långt så kan jag förlora min a-kassa.

Läkaren, kan såklart inte heller sjukskriva mig, för jag är inte sjuk och vad jag har förstått det som, är jag inte berättigad till att söka havandeskapspenning (vilket jag fick förra gången jag var gravid) då jag är timvikarie. 

När jag jobbat ett pass är jag helt förstörd i hela kroppen och på jobbet kan jag knappt gå pga sammandragningar. Det går knappt sitta ner på huk eller hjälpa någon ur sängen.

Jag kan omöjligt jobba i vården, det är otroligt tungt redan nu men vad ska jag göra?

Kan bli sjukskriven från att söka just vårdjobb? som det är nu, MÅSTE Jag vara tillgänlig som timvikarie i gislaveds kommun fram till födsel. Jag vet att det är en variant att ta förädldrarpenning innan, men pga våran ekonomiska situation vill jag gärna slippa det, eftersom jag kommer behöva ta fullt sedan.

Jag försökte säga till min handledare i våras, att det var bättre på att jag satsade på att få ett annat sommarjobb, då det kommer vara svårt att jobba i äldreomsorgen när man är gravid i 7-9 månaden. Men hon hänvisade mig ändå till att söka mig dit, och självklart fick jag jobb. 
  • Svar på tråden Arbetslös, undersköterska, gravid?!
  • Placebo

Men du kan väl få gravidpenning trots att du är timanställd?

Jag jobbar också på timme, ungefär 80 % på en restaurang och ca halvtid inom vården nu under sommaren och jag får söka gravidpenning enligt försäkringskassan. Tänkte själv söka från v 34.

Hoppas det löser sig!   

• Frokenpilla
    Placebo skrev 2012-06-15 09:57:51 följande:
    Men du kan väl få gravidpenning trots att du är timanställd?

Jag jobbar också på timme, ungefär 80 % på en restaurang och ca halvtid inom vården nu under sommaren och jag får söka gravidpenning enligt försäkringskassan. Tänkte själv söka från v 34.

Hoppas det löser sig!   
    Får man det? jag har förstått det, genom att läsa överallt att man inte får det? Jag har ju inte fått jobb den andra perioden, så jag har ju inget just då att söka ifrån. Däremot måste jag tacka ja till timmar, vad det blir i procent, det vet jag ju inte. Det jag jobbar nu vecka 26-29 är säkert bara 65-70% (pga att min chef kortade ner mina pass)
  • Placebo
    Frokenpilla skrev 2012-06-15 09:59:48 följande:
    Får man det? jag har förstått det, genom att läsa överallt att man inte får det? Jag har ju inte fått jobb den andra perioden, så jag har ju inget just då att söka ifrån. Däremot måste jag tacka ja till timmar, vad det blir i procent, det vet jag ju inte. Det jag jobbar nu vecka 26-29 är säkert bara 65-70% (pga att min chef kortade ner mina pass)

Jag har inte hört att man inte får och vet med mig att andra som är timanställda på mitt ena jobb fått gravidpenning.
    Jag törs ju inte svära på något men jag tror att dom har rätt. Det är väl bara för FK att kolla tillbaka en period hur man jobbar så ser dom ju hur ens arbetsliv ser ut på ett ungefär.

Har du så att du lägger tillgänglighet eller måste du ta emot alla pass som bjuds?
    Jag har ju ett schema vecka för vecka på mitt ordinarie jobb men på äldreboendet där jag jobbar extra så lägger jag tillgänglighet dom dagar jag kan jobba.

Snällt av din chef att ge korta pass iaf, det är ju förbaskat tungt att t.ex dra upp nån ur en säng och assistera när dom inte kan hjälpa till själva. Har också väldigt ont när jag jobbar.

Om du inte kan få gravidpenningen, tror du inte att du kan bli sjukskriven?            
  • Frokenpilla

Placebo: 

Jag lägger upp när jag är tillgänglig, men jag måste ju vara tillgänglig ett visst antal timmar och tacka ja till passen för att få stämpla.

Jo, jag var hos läkaren för några veckor sedan (pga ordentlig foglossning+sammandragningar)  som mirakulöst gick över. Hon sa att hon då kunde sjukskriva mig för foglossningen men hon var tveksam till att fk skulle godkänna det, dom brukar tydligen vara tjuriga med det när man är arbetslös.

Det var också hon som bekräftade att jag inte kunde söka HP. Jag kände då att jag ville försöka jobba dessa fyra veckorna eftersom jag fått så lätta turer + att jag var orolig för att fk inte skulle godkänna det, vilket vore en katastrof för oss just nu.

Nu har dessutom min foglossningen gått helt över, vilket. läkaren sa att det gjorde i vissa fall, vilket är jätteskönt! Men jag har ju ingen anledning att bli sjukskriven. Tots det känner jag när jag är inne och jobbar att det är otroligt tungt. Fötterna svullnar när jag går i korridoren, och bara att sitta på huk och smörja någons fötter eller dra upp byxorna på någon är en mardröm. Magen är ivägen hela tiden och jag kan knappt bädda en säng ens. 

Så nu, känns det tufft att jobba dessa kommande fyra veckor också, men jag får bita ihop, och blir det förjävligt har jag ju samma rätt som alla andra att vara sjukskriven en vecka iallafall.  

Däremot  inser jag nu, att jag måste göra "något" åt resten av sommaren, då jag omöjligt kan gå på timmar då....

Men!! nu är jag ju så sent  ute med att söka. 
    Min ansökan kommer i såfall gälla from den 23:e Juli! (60 dagar före BF) 

• Placebo
    Frokenpilla skrev 2012-06-15 10:23:39 följande:
    Placebo: 

Jag lägger upp när jag är tillgänglig, men jag måste ju vara tillgänglig ett visst antal timmar och tacka ja till passen för att få stämpla.

Jo, jag var hos läkaren för några veckor sedan (pga ordentlig foglossning+sammandragningar)  som mirakulöst gick över. Hon sa att hon då kunde sjukskriva mig för foglossningen men hon var tveksam till att fk skulle godkänna det, dom brukar tydligen vara tjuriga med det när man är arbetslös.

Det var också hon som bekräftade att jag inte kunde söka HP. Jag kände då att jag ville försöka jobba dessa fyra veckorna eftersom jag fått så lätta turer + att jag var orolig för att fk inte skulle godkänna det, vilket vore en katastrof för oss just nu.

Nu har dessutom min foglossningen gått helt över, vilket. läkaren sa att det gjorde i vissa fall, vilket är jätteskönt! Men jag har ju ingen anledning att bli sjukskriven. Tots det känner jag när jag är inne och jobbar att det är otroligt tungt. Fötterna svullnar när jag går i korridoren, och bara att sitta på huk och smörja någons fötter eller dra upp byxorna på någon är en mardröm. Magen är ivägen hela tiden och jag kan knappt bädda en säng ens. 

Så nu, känns det tufft att jobba dessa kommande fyra veckor också, men jag får bita ihop, och blir det förjävligt har jag ju samma rätt som alla andra att vara sjukskriven en vecka iallafall.  

Däremot  inser jag nu, att jag måste göra "något" åt resten av sommaren, då jag omöjligt kan gå på timmar då....

Men!! nu är jag ju så sent  ute med att söka. 
    Min ansökan kommer i såfall gälla from den 23:e Juli! (60 dagar före BF) 
    Fast ring FK och hör med dom, dom vet ju ändå bäst.
    Och handläggningen brukar kunna gå ganska fort vad jag förstått. Det brukar ta ca 3 veckor och det hinns ju med om du söker nu. =)

Usch, jag ska till en läkare på Måndag pga foglossningen och ischias. Hoppas att han inte vill sjukskriva mig för jag måste jobba även om man har så ont att ens sambo måste hjälpa till att dra av kläderna på kvällen. Hatar det här med pengar!    
  • Frokenpilla
    Placebo skrev 2012-06-15 10:28:15 följande:
    Fast ring FK och hör med dom, dom vet ju ändå bäst.
    Och handläggningen brukar kunna gå ganska fort vad jag förstått. Det brukar ta ca 3 veckor och det hinns ju med om du söker nu. =)

Usch, jag ska till en läkare på Måndag pga foglossningen och ischias. Hoppas att han inte vill sjukskriva mig för jag måste jobba även om man har så ont att ens sambo måste hjälpa till att dra av kläderna på kvällen. Hatar det här med pengar!    
    Nej, jag vet vad du menar. Det är inte alls kul!! Vilken vecka är du i? Jag hade sjuk foglossning och ischias (tror jag?), det strålade ner i benen på nätterna, kunde knappt gå, sitta eller ligga. Hade det så i tre veckor, fick givetvis inte läkartiden förrens det började gå över. 3 dagar efter läkarbesöket var det bara borta! fick avboka akupunkturen, foglossningsbältet och allt. Enligt läkaren kunde det vara så för en del, att det gick över, och för andra blev det värre och värre fram till förlossning. ca 50/50 sa hon. Jag var då runt vecka 25 när jag hade dessa problem.
  • Ruggugglan

Jag jobbar också som timvikarie inom Gislaveds kommun och är inskriven i Vikariebanken. Är du med där i? Hur många timmar måste du vara tillgänglig för att få stämpla?
    När jag fortfarande var med i arbetsförmedlingen så var det aldrig någon som frågade hur ofta jag var tillgänglig för jobb. Men jag råkade ha en handläggare som glömde av mig, så kan ju bero på det.

Sök andra jobb och hoppas att du får ett annat. Barnomsorgen kanske inte är lika tungt? Hör om du kan vika inom det ist?

• Placebo
    Frokenpilla skrev 2012-06-15 10:32:35 följande:
    Nej, jag vet vad du menar. Det är inte alls kul!! Vilken vecka är du i? Jag hade sjuk foglossning och ischias (tror jag?), det strålade ner i benen på nätterna, kunde knappt gå, sitta eller ligga. Hade det så i tre veckor, fick givetvis inte läkartiden förrens det började gå över. 3 dagar efter läkarbesöket var det bara borta! fick avboka akupunkturen, foglossningsbältet och allt. Enligt läkaren kunde det vara så för en del, att det gick över, och för andra blev det värre och värre fram till förlossning. ca 50/50 sa hon. Jag var då runt vecka 25 när jag hade dessa problem.

Jag är i v 24 bara. Har haft såhär sen v 19. Förra gången jag var gravid blev jag sjukskriven i v 26. Men den här gången är det inte ett alternativ eftersom jag måste ställa upp på mitt ordinarie jobb.  Har foglossningsbälte och akupunktur hjälper inte. Så jag vette tusan, får försöka stå ut till mitten av Augusti iaf.
  • Frokenpilla
    Ruggugglan skrev 2012-06-15 10:36:15 följande:
    Jag jobbar också som timvikarie inom Gislaveds kommun och är inskriven i Vikariebanken. Är du med där i? Hur många timmar måste du vara tillgänglig för att få stämpla?
    När jag fortfarande var med i arbetsförmedlingen så var det aldrig någon som frågade hur ofta jag var tillgänglig för jobb. Men jag råkade ha en handläggare som glömde av mig, så kan ju bero på det.

Sök andra jobb och hoppas att du får ett annat. Barnomsorgen kanske inte är lika tungt? Hör om du kan vika inom det ist?
    Hej!

Japp, det är jag! Jag har också haft "tur" och haft en handläggare som glömt bort mig. Jag har hittills gjort så att jag inte varit tillgänglig när jag känt att jag inte orkat, och min chef har inte heller ifrågasatt. Nu ska jag dock på möte imorgon och för någon vecka sedan fick jag ett mail där dom undrade lite, så nu känns det som dom har mer koll.

Jag vet faktiskt inte exakt hur många timmar jag måste vara tillgänglig. Jag har inte frågat. Jag tycker själv att jag har varit ganska lite tillgänglig nu senaste och att det borde göra att man kanske inte blir bokad eftersom chansen att min tillgänglighet infaller med behovet av vikarie borde vara litet, MEN jag blir alltid bokad på min tillgängliga tid, vilket hade varit kul, om man orkat.

Jag har  alltså "fuskat" lite fram tills nu, det hade inte gått annars. Men jag är rädd att det ska uppdagas och jag inte får någon a-kassa. Jag får ju egentligen inte göra så? men har inte haft något val. 

Har nu fått reda på precis som Placebo skriver att jag har rätt att söka HP! synd att jag är så sent ute men jag ska iallafall göra det nu.

Tror tyvärr inte barnomsorgen är ett alternativ heller. Har gått upp 16kg och har ont överallt. Blä! 

Varför är du inte längre inskriven på arbetsförmedlingen?

Placebo: Då förstår jag. Det är så sjukt jobbigt att ha så ont, och ingen fattar hur ont det gör. Försök tänka på dig själv först. Tar man inte hand om sin foglossning kan man tyvärr ha besvären låååångt efter förlossningen också. 
  • Ruggugglan
    Frokenpilla skrev 2012-06-15 11:30:11 följande:
    Hej!

Japp, det är jag! Jag har också haft "tur" och haft en handläggare som glömt bort mig. Jag har hittills gjort så att jag inte varit tillgänglig när jag känt att jag inte orkat, och min chef har inte heller ifrågasatt. Nu ska jag dock på möte imorgon och för någon vecka sedan fick jag ett mail där dom undrade lite, så nu känns det som dom har mer koll.

Jag vet faktiskt inte exakt hur många timmar jag måste vara tillgänglig. Jag har inte frågat. Jag tycker själv att jag har varit ganska lite tillgänglig nu senaste och att det borde göra att man kanske inte blir bokad eftersom chansen att min tillgänglighet infaller med behovet av vikarie borde vara litet, MEN jag blir alltid bokad på min tillgängliga tid, vilket hade varit kul, om man orkat.

Jag har  alltså "fuskat" lite fram tills nu, det hade inte gått annars. Men jag är rädd att det ska uppdagas och jag inte får någon a-kassa. Jag får ju egentligen inte göra så? men har inte haft något val. 

Har nu fått reda på precis som Placebo skriver att jag har rätt att söka HP! synd att jag är så sent ute men jag ska iallafall göra det nu.

Tror tyvärr inte barnomsorgen är ett alternativ heller. Har gått upp 16kg och har ont överallt. Blä! 

Placebo: Då förstår jag. Det är så sjukt jobbigt att ha så ont, och ingen fattar hur ont det gör. Försök tänka på dig själv först. Tar man inte hand om sin foglossning kan man tyvärr ha besvären låååångt efter förlossningen också. 
    Okej. Förstår dig. Jag sökte HP de sista två månaderna när jag väntade andra barnet. Men jag hade turen att ha längre vikariat så jag visste att jag kunde söka. Men du ska absolut söka havandeskapspenning.

Jag skrev ut mig för jag tröttnade på deras strul. Jag väntade i 6 månader på ersättning men ist för ett beslut så blev det bara mer och mer krångel. Så jag bestämde mig för att fortsätta som timvikarie och fixa jobbsökandet helt själv ist.
Svar på tråden Arbetslös, undersköterska, gravid?!