Pompeia01 skrev 2012-07-06 10:30:53 följande:
Fast det handlar inte om ifall namn är "fina" eller inte. Jag kan t.ex. tycka att Melissa är ett "fint" namn, och Hedvig ett fult namn - rent ljudmässigt. Men skulle jag vara tvungen att välja mellan dom, så skulle jag ändå ge min dotter namnet Hedvig. För att det ger helt andra associationer - till drottningar, kvinnliga författare och andra intellektuella - medan Melissa ger associationer till s.k. trailor trash i USA. Eller dåliga amerikanska high school-komedier - där det alltid är den urblåsta blonda cheerleadern med k*ksugarmun som heter Melissa, Melinda, Melody och liknande namn.
För människor påverkas - medvetet eller omedvetet - av sådana associationer. Både lärare och arbetsgivare kommer att förvänta sig att Hedvig ska vara smartare och duktigare än Melissa - och det i sin tur påverkar barnets/tonåringens självbild.
Och JA - det finns undersökningar som visar att det ÄR så. När ett antal lärare fick bedöma SAMMA uppsats, fast med olika elevnamn på, så satte nästan alla högre betyg på Ruths uppsats än på Cinderellas..! Fast det var samma text, alltså..!
Fast nu vill inte jag veta vilka av dessa namn som låter WT o vilka som inte gör det. Jag tycker dessa namnen är fina o det gör min sambo med.
Vi är ute efter ett fint namn, sen spelar det ingen roll vad det har för historia från smarta eller dumma människor.
Vi vill bara ha ett fint namn.
Om någon tycker det är WT så är det upp till denne personen själv, inget som jag tänker rätta mig efter.
Sen vill jag bara meddela om att jag inte vill att detta ska bli en "bråk-tråd" Så vi alla håller oss på en jämn nivå