• JohannaAB

Tungt jobb och arbetsgivaren kan ej omplacera..

Hejsan! Jag är i v 9 och väntar tvillingar, jätte spännande och är jätte glad. Mår fruktansvärt illa men det är bara att stå ut :) Min fråga är hur fungerar det med sjukskrivningar och tunga jobb? Jag arbetar som vårdare med gravt funktionshindrade som är utåtagerande (har redan fått slag i magen). Barnmorskan säger att arbetsgivaren skall omplacera mig eller anpassa arbetsplatsen, arbetsgivaren säger att hon ingenting kan göra och att jag då måste sjukskriva mig. Då säger barnmorskan att det kommer aldrig försäkringskassan gå med på. Vad ska jag göra? Har för lite kunskap om detta för att kunna argumentera åt något håll :)

• Svar på tråden Tungt jobb och arbetsgivaren kan ej omplacera..
  • Ellab

Du kan visst bli sjukskriven men då får du havandeskaps penning och det är samma som sjukskrivning!

• Ellab

Menar stt det är samma summa sov sjukpenning, ochdet gäller när arbetsgivaren inte kan omplacera

• silavs

Man får 80 % av sin lön både vid sjukskrivning och graviditetspenning

• Rocktroll

Graviditetspenning kan man dock bara ta tidigast 60 dagar innan BF så det blir ju sjukskrivning. Hur kan arbetsgivaren veta att det inte går igenom? Är väll inte helt omöjligt.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • JohannaAB

Okej, tack för era svar.. Läkaren på MVC sa att "du kan glömma att fk godkänner att du är sjukskriven hela graviditeten, så din arbetsgivare måsta anpassa arbetsplatsen", men arbetsgivaren säger att hon ingenting kan göra..

• Klycka

Jobbar också med samma typ av yrke som du och blev först omplacerad samma dag som jag plussade (v.9) dock funkade det inte utan blev ännu mer våldsamt så blev avstängd efter bara några arbetspass och fick beviljad graviditetspenning från och med avstängningen. Förekommer det våld eller hot om våld så är det INTE 60 dagar som gäller utan hela graviditeten om arbetsgivaren gjort allt som står i hans/hennes makt att hitta andraarbetsuppgifter åt dig. (det får denne intyga till försäkringskassan en gång i månaden)

• silavs

Man kan bli avstängd från sitt arbete och det kan man bli när som helst under graviditeten.
    Om du har en riskfull arbetsmiljö och inte kan bli omplacerad så kan arbetsgivaren stänga av dej enligt bestämmelser i arbetsmiljön.
    Jag är avstängd från i Måndags, är i vecka 17.
    Jag får graviditetspenning till och med 10 dagar innan BF.

• diddisen80

jobbar du inom kommunen eller är det privat. Om det skulle vara kommunen så kan det ju inte vara så jätte svårt att ge dej omplacering till du får gravpenning. Men du kanske får tjata

citerat från fks hemsida

När kan jag få graviditetspenning

Det beror på varför du får graviditetspenning. Om du får graviditetspenning på grund av ett fysiskt påfrestande arbete så kan du få ersättning i högst 50 dagar, tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. Men om du har blivit förbjuden att fortsätta ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön får du graviditetspenning för varje dag som förbudet gäller.

Graviditetspenning betalas dock ut längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna före beräknad förlossning kan du i stället ta ut föräldrapenning.

.

• Saheell
    JohannaAB skrev 2012-06-15 20:32:53 följande:
    Okej, tack för era svar.. Läkaren på MVC sa att "du kan glömma att fk godkänner att du är sjukskriven hela graviditeten, så din arbetsgivare måsta anpassa arbetsplatsen", men arbetsgivaren säger att hon ingenting kan göra..
    Mm jag förstår känslan tyvärr. Jag har ett jobb som är jobbigt för en gravid kvinna. Dock tycker inte FK detta och godkänner vare sig sjukskrivning eller graviditetspenning. Och min chef kunde inte omplacera mig.

Jag vet inte vad jag ville egentligen med mitt svar men bara så du vet att du är inte ensam om att ha ett jobbigt arbete men inte får något från vare sig FK eller arbetsgivare. 
  • Saheell

Fast du kan ju gå till läkare och prata med denna angående sjukskrivning kanske även en sjukgymnast. Alltså en annan läkare än den du redan träffat. Dom är sura endel och endel är hur bra och förstående som helst. Sen är det ju upp till FK att godkänna din ansökan men man kan alltid försöka. Bara för att just den läkaren säger att FK aldrig kommer godkänna betyder inte att det blir så. Det är helt beroende på handläggare m.m.

• anneh

Saheell: men varför ska hon gå till en läkare och sjukskriva sig?? Hon är ju inte sjuk!?

TS: Be din arbetsgivare stänga av dig pga riskfullt arbete, då får du havandeskapspenning..

• JohannaAB

Tack för alla svar!! Jag ska träffa min chef på onsdag å skriva på papperna tillsammans, och bara hoppas på att fk godkänner det hon skriver.. Så jag måste verkligen få min chef att förstå att det hon skriver väger tungt.. Jag är sjukskriven denna vecka, pga kraftigt illamående, men det lär ju ta längre tid än ett par dagar för fk att godkänna eller inte godkänna ansökan.. Hur gör jag med mitt jobb då?! Jag jag dit nästa vecka eller hoppas jag på att fk godkänner min ansökan å stannar hemma?

• diddisen80

Så din chef ska stänga av sej från arbetet pga risker?? Då är det ju bara att gå hem från jobbet och invänta fks beslut. Som ju kan ta ett tag. Lycka till

Svar på tråden Tungt jobb och arbetsgivaren kan ej omplacera..