• Anonym (största gåvan)

Fler som har surrogatplaner?!

Då jag inte har någon livmoder kan jag inte bli eller vara gravid.
    Vi håller på att undersöka våra möjligheter till ett barn genom en surrogatmamma.

Finns det fler som har samma planer eller har fått ett barn genom en surrogatmamma här i Sverige?

Alla tips eller information mottages gärna! 

• Svar på tråden Fler som har surrogatplaner?!
  • gusb

Det är väl inte tillåtet med surrogatmödrar i Sverige? Kvinnan som föder barnet blir mamma med alla medföljande "rättigheter och skyldigheter" oavsett om det är hennes eller någon annans ägg. Hon får sedan adoptera bort barnet om hon vill, men man kan ju inte skriva ett avtal om att det ska ske som påverkar hur svensk rätt avgör moderskapet. Kan vara lurigt.

• Anonym
    gusb skrev 2012-06-15 20:26:19 följande:
    Det är väl inte tillåtet med surrogatmödrar i Sverige? Kvinnan som föder barnet blir mamma med alla medföljande "rättigheter och skyldigheter" oavsett om det är hennes eller någon annans ägg. Hon får sedan adoptera bort barnet om hon vill, men man kan ju inte skriva ett avtal om att det ska ske som påverkar hur svensk rätt avgör moderskapet. Kan vara lurigt.

Nej tyvärr är det inte accepterat ens om det handlar om t ex en släkting som vill hjälpa. Det är synd.
    Men det går fint att få hjälp med det i  t ex Indien!
    Är många svenskar som fått och väntar barn på det sättet.

Jag skulle gärna själv låna ut min livmoder men tror ej jag skulle bli godkänd pga medicin jag tar. Även om jag tagit den under graviditeterna med mina egna barn utan några problem för dem. Den är inte avrådd utan bara inte så mycket studier på den.
    Skulle nog faktiskt hellre låna ut livmodern åt ett annat pars barn än att ge bort mina ägg. Det känns mer känsligt för mig.  Dock skulle jag gärna göra det med men skulle nog inte få pga just denna medicin som de är lite osäkra på.
  • Anonym (största gåvan)

Det finns ingen lagstiftning angående surrogatmödraskap i Sverige, men det betyder INTE att det inte är tillåtet.
    Jag vet flera som fått barn på det viset. Att det inte finns en lagstiftning gör själva pappersarbetet svårare för myndigheterna då de ej vet hur de ska handskas med ärendet. Vad jag har hört är det stora skillnader beroende på vart man bor i landet.

Anonym: Det är en av de finaste gåvor man kan ge ett par som inte själva kan bli gravida, att bära deras barn. I mitt fall så har jag mina ägg kvar så det är ingen äggdonation inblandad. Vi behöver "bara" en livmoder...

Jag kan förstå oron om att kvinnor blir "handelsvara" och utnyttjade, men om det tillåts att man gör det utan betalning så försvinner den risken?! I danmark kan man vara surrogat med sina egna ägg. Dvs att gaypar har lättare att bli föräldrar på detta sätt men inte hetrosexuellapar...

Hoppas att Sverige tar tag i frågan! Om 10 år kommer det säkert finnas en lagstiftning, men det hjälper inte oss nu! :(

• Anonym

Har du opererat bort livmodern?
    Har du inget barn? 

• Anonym (största gåvan)

Anonym:

Dem fick operera bort min livmoder vid min första och enda förlossning för att rädda mitt liv.
    Jag har ett barn men önskar ett syskon...

Har du barn?
    Funderar du på surrogat?

• Anonym
    Anonym (största gåvan) skrev 2012-06-17 22:03:40 följande:
    Anonym:

Dem fick operera bort min livmoder vid min första och enda förlossning för att rädda mitt liv.
    Jag har ett barn men önskar ett syskon...

Har du barn?
    Funderar du på surrogat?

Härligt att ni har ett barn iallafall!
    Men vad tragiskt att tvingas ta bort livmodern när mn önskar fler barn....

Ja jag har tre barn. 
    Jag skulle gärna låna ut min livmoder men tror inte jag få pga en medicin. Fast har tagit den med mina egna barn utan problem för dem.     

Hoppas ni hittar någon som vill bära ert andra barn!  
Svar på tråden Fler som har surrogatplaner?!