Hur länge får man...?
Jag hoppas på hjälp här, då jag inte vet vart annars jag kan vända mig. Jag är styvmamma till två bonusflickor, 8 och 6 år, som jag trivs väldigt bra med. Min man och deras mamma avskyr varandra och kan oftast inte prata utan att gräla. Flickorna bor hos oss varannan helg.
Nu till problemet: vi är inte överens med mamman angående några saker. Hon hävdar att det är normalt för 6-åringar att: 1) ha napp, 2) ha snuttefilt ute och 3) sova i sin mammas säng. Flickan har i tre år varit nappfri hos oss ( i början, när vi bodde i samma stad, så bodde hon veckovis hos oss, och frågade aldrig efter nappen). Så fort hon kommer till mamma, så får hon nappen. Den har hon även utomhus ibland. Snuttefilt antar jag är normalt för åldern, men att även ha den ute på dagarna?
Både flickorna sover med sin mamma i hennes dubbelsäng. Äldsta tjejen har inga problem att ligga i egen säng, men den lilla klarar verkligen inte av det! Hos oss har de alltid legat tillsamman i en bäddsoffa, men nu har vi en ny säng, där stora flickan kan få sova (skönt, för hon tycker lillasyster ligger och trycker mot henne hela nätterna). Problemet är att lilltjejen inte klarar av att sova i egen säng, trots att storasyster sover i samma rum! Hon gråter och skriker och när hon väl somnade i den egna sängen, så gick hon över till storasyster på natten. Storasyster protesterade och det blev ett väldigt liv mitt i natten...
Dessutom har jag idag fått veta något mer som bekymrar mig: ingen av tjejerna har några kamrater hemma i Stockholm. Stora tjejen har gjort sig massor med kompisar hos oss (vi flyttade hit för några månader sedan), men lilltjejen vill inte skaffa egna kamrater. I stället vill hon hela tiden vara med storasyster och hennes ännu äldre kompisar (11- och 12-åringar). När hon ibland inte får vara med sitter hon hellre hemma med oss än går ut till alla andra barn. Jag är bekymrad över hennes ointresse att skaffa egna vänner (det finns massor i området!). Hon verkar så rädd för att stå på egna ben!
Nu är det 10 år sedan jag hade en sexåring, så jag minns inte så bra. Kanske är det normalt att ha napp då, kanske är det normalt att sova hela nätterna hos sin mamma. I så fall är jag tacksam att få veta det, så vi slipper bekymra oss för det. Om inte, så mottar jag tacksamt tips och idéer på vad vi kan göra!
(Att prata med mamman är givetvis lönlöst. Hon tror att min man, när han påpekar något, bara är ute för att jävlas med henne. Dessutom uppfostrar hon sina barn på sitt sätt, säger hon...)