• PolyPond

Kallar era barn era styvföräldrar för mormor/farmor/morfar/farfar?

Hur gör ni som har styvföräldrar i ert liv när ni har fått barn? Kallas de för mormor, farmor, farfar eller morfar? I så fall, kallas även era biologiska föräldrar detta, så barnen har dubbla uppsättningar, eller hur gör ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kallar era barn era styvföräldrar för mormor/farmor/morfar/farfar?
  • Mercurialis

Nej.

Nu är det alldeles nyligen som det har kommit in en "extramorfar" i bilden men barnen har en biologisk morfar och det är han som kallas för morfar. Mormors nya sambo/särbo kallades först för "mormors kompis" av 5-åringen och numera används hans förnamn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sophiemedPH

jag vill inte att mina barn ska kalla mina styvföräldrar mor/farföräldrar för det har dom ju redan.
    jag själv kallar inte min lossas pappa för pappa utan vid namn även fast han funnits med i bilden sen jag var 2år.
    jag tror att min pappa skulle ta jätte illa vid sig om mina döttrar kallade styvfar för morfar.
    1:a dottern kom på ett helt eget namn till honom å det har han fått heta sen dess å det passar oss alla super bra =)

• Adephi

Jag har en styvpappa som kallas för morfar, däremot så vet min barn om att jag har en annan pappa. Gubben är fosterbarn men hans fostermor är barnens farmor och hennes man som kom in i bilden när min gubbe var vuxen är farfar (även för min dotter sen innan) och barnen vet också att de inte är gubbens biologiska föräldrar.

Men däremot finns det ingen kontakt med de biologiska mor/farföräldrarna, däremot så tror jag att de hade kallats för samma ändå. Själv hade jag två uppsättningar farmor och farfar när jag växte upp. 

• Lillii

mormors man - Morfar/eller morfar h
    morfars sambo - Namn

skulle döttrarna vilja säga mormor åt pappas sambo så är det fritt fram, men jag kommer aldrig att göra det. 

• cloudberry79

Både och. Mammas man=morfar, pappas fru=namn. Min biopappa kallar han för morfar A, men hans låtsasmorfar kallar han rätt och slätt för morfar, de träffas flera gånger i veckan medan vi bara träffar min biopappa några gånger om året.

Sur, grinig och på smällen.
  • SilverEmma

Min mamma + man är mormor och morfar Kjell. Han har funnits med innan barnen kom. Min pappa + sambo är morfar och Kerstin, hon kom in i bilden lite senare och vi träffas inte så ofta pga avståndet.

*kattägd*
  • EmeliF

Har inga egna barn men syskonbarnen säger mormor och morfar till de biologiska och mormor 'namn' och morfar 'namn' till deras fru/man. Funkar finfint!

• ELLEoClara

Både Ja och Nej!

Dottern "styvfarfar" har funnits i hennes pappas liv sedan han var runt 1år och har en stor "pappa roll".

Självklart blev han då farfar till våran dotter. De har även en fin relation.

Hon kallar  dem farfar ## ( förnamn ).

Biologiska farfars sambo hade varit i familjen ca 1- 2 år när dottern föddes. Hon har INGEN styvmamma roll till dotterns pappa.

Hon kallas endast vid förnamn. De har ingen särskild relation.

• sextiotalist

Min sambos barn, vår gemensamma och alla deras kusiner på den sidan har en farfar och  NN och en farmor och NN. Farmor och farfar träffade sina nya långt innan fösta barnbarnet kom.

• Majken

Ja, min styvfar har funnits med i mitt liv sen jag var riktigt liten och han kallas morfar av barnen. Min biologoska pappa är varken engagerad eller intresserad av mitt liv och familj, dyker upp som "gubben i lådan" 1-2 ggr/år och tilltalas med sitt förnamn av barnen. Men de vet såklart att han är min biologiska far.

• Lillii
    Majken skrev 2012-06-16 18:07:22 följande:
    Ja, min styvfar har funnits med i mitt liv sen jag var riktigt liten och han kallas morfar av barnen. Min biologoska pappa är varken engagerad eller intresserad av mitt liv och familj, dyker upp som "gubben i lådan" 1-2 ggr/år och tilltalas med sitt förnamn av barnen. Men de vet såklart att han är min biologiska far.
    känner igen det där med gubben i lådan, min pappa förväntar sig liksom att min dotter (har två men bara en som kan prata än) ska utbrista morfar och komma springandes fast de kanske träffas en gång varannan månad.

Jag hade i smyg väldigt roligt här om veckan när min pappa å bonuspappa kom gående på jobbets gårdsplan och min 2 åring springer fram till bonusmorfar med öppna armar och ropar "mooooooffffaaaaaaa!" och inte ängar sin "riktiga" morfar det minsta uppmärksamhet.

Att vara morfar/mormor7farmor/farfar är nått man gör sig förtjänt av, inte något man bara är pga släktband! 
  • Majken

Lillii: Exakt!! Så är det här oxå, vår 7-åring ropar på "morfar" och menar min bonuspappa och till min biopappa säger hon "NN" (namnet). De känner inte varann alls...

• happy 78

Ja sonens farmors man kallas för farfar. Detta för att farmorn så gärna ville det. För oss kändes det väldigt fel. Den riktiga farfarn finns inte längre . Nu känns det väl ok att han kallas för farfar men väldigt påtvingat... Sonens morfars sambo kallas inte för mormor. Riktiga mormor lever.

• fröken argbigga

Farmors sambo kallas farfar av barnen och oss, min man kallar honnom vid namn när han pratar med honnom. Finns ingen biologisk farfar så det känns helt ok. När vi pratar om den biologiska farfadern med barnen kallar vi honnom farfar*namn*.

Mormors sambo och morfars sambo kallas vid namn.   

Skulle kännas lite konstigt att kalla styvisarna för morfar/mormor när det sinns biologiska närvarande morföräldrar.

Min pappa kallas också morfar av hans sambos barnbarn. Men det är samma sak där, det finns ingen biologisk morfar. 

• TvåTrollungar

Mina barn säger morfar till mormors man och farfar till farmors man! Barnen har aldrig träffat biologiska farfar eller morfar. Vi har valt att dom ska ha dessa som morfar och farfar :) än har dom inte koll på att det finns biologiska, men vi kommer självklart se till att dom vet de och att det är naturligt men känslomässigt kommer det ju inte vara det biologiska som är morfar och farfar. Barnen är 3.5 och 1.5

• AlexanderBubben

Annat: Har inte några styvföräldrar (inte i mitt liv då alltså, min styvfar har jag inte haft kontakt med sedan jag var sisådär 12 år), men däremot så är jag adopterad utav min biologiska mormor, som jag kallar för mamma då hon är den som har uppfostrat mig som hennes egna dotter. Så hon blir "mormor" till min son!

• The Doctor

Vi har kallat styvföräldern vid namn, vid något tillfälle har jag dock definierat denne som "bonus".

• Anna Svenssonliv

Vi försökte med att säga bonusfarmor medan äldsta var bebis men det satte dig aldrig riktigt. Det blev förnamnet som barnet lärde sig säga först och därmed är hon sitt förnamn numera.

• Houdini

Jag har inga barn men min storebror har och hon kallar våran styvmor för hennes namn Ulla.

Och tösen trodde att alla hade en Farfar farmor och en Ulla. 
    Och Ulla är den bästa Ulla något barn kan ha, hon är pensionerad förskolelärare och har världens bästa fantasi och tålamod. Farfar och farmor är inte lika tålmodiga ich påhittiga och orkar inte lika mycket, de är jämnåriga alla tre  

Svar på tråden Kallar era barn era styvföräldrar för mormor/farmor/morfar/farfar?