Queenie70 skrev 2012-06-16 11:51:26 följande:
Du är om jag förstått saken rätt alltså osäker på att du verkligen ÄR pappa till barnet, och vill ha det fastställt? Och sedan när du fått det bekräftat så vill du ha gemensam vårdnad?
Faderskapspappret kan du ju då inte skriva på innan du fått faderskapet bekräftat, och nån vårdnad kan du heller inte få förrän du skrivit på faderskapstestet. Således så finns det inget att skriva på innan du fått faderskapet bekräftat och det är väl bra om du kontaktar handläggaren innan och berättar att du önskar detta.
När faderskapet sedan är bekräftat, och påskrivet, så kan ni gemensamt besluta om gemensam vårdnad och skriva papper på detta. Om ni inte är gifta så har mamman automatiskt enskild vårdnad. Om hon ej går med på detta frivilligt så får du ta det till rätten och gå den vägen. Om du inte på nåt vis är olämplig som vårdnadshavare så kommer du att få det. Men det är en process som tar sin lilla tid-
Osäker och osäker. Tjejen försvann och uppträdde väldigt konstigt då vi slutade ses. Sedan levererar hon beskedet på ett märkligt och oschysst sätt. Jag vill vara delaktig till 100% och för att jag ska vara det så vill jag få det bekräftat via faderskapstest.
Nej jag har nog inga problem att få gemensam vårdnad, dock kommer det innebära kontakt med rätten. Har läst och hört att vårdnadstvister kan ta uppåt 1-2 år om man har otur. Har du koll på hur det fungerar med föräldrarledighet? på 1-2 år kommer mamman garanterat hinna förbruka alla 480 dagarna. Om jag vinner, anses dagarna förbrukade eller kan hon bli tvungen att hushålla med dom alternativt betala tillbaka vissa dagar så jag kan få ta del av dom?
Svider lite att jag inte kommer få njuta av lite pappaledighet i framtiden och få hitta på roliga saker med barnet under dessa...