• mightysam

Hur går det till vid faderskapserkännande?

Hej

När ett barn föds så kommer ett papper per post till pappan där han blir kallad till familjerätten för att skriva under att han är pappan. Väl där kan föräldrarna skriva om de ska ha ensam vårdnad eller gemensam om jag förstått det rätt.

Men om jag som pappan vill göra ett faderskapstest och få gemensam vårdnad. Hur går det till då? ringer jag och säger det till handläggaren så fort jag får brevet och förvarnar eller tar jag upp det då jag är på plats?

Vill nämligen göra ett faderskapstest och ha gemensam vårdnad. Mamman till barnet vill ha ensam vårdnad. Vet att det säkerligen kommer krävas en och annan advokat för att få som jag vill gällande gemensam vårdnad.

Så hur funkar det?

//Fredrik 

• Svar på tråden Hur går det till vid faderskapserkännande?
  • Queenie70

Du är om jag förstått saken rätt alltså osäker på att du verkligen ÄR pappa till barnet, och vill ha det fastställt? Och sedan när du fått det bekräftat så vill du ha gemensam vårdnad?

Faderskapspappret kan du ju då inte skriva på innan du fått faderskapet bekräftat, och nån vårdnad kan du heller inte få förrän du skrivit på faderskapstestet. Således så finns det inget att skriva på innan du fått faderskapet bekräftat och det är väl bra om du kontaktar handläggaren innan och berättar att du önskar detta.

När faderskapet sedan är bekräftat, och påskrivet, så kan ni gemensamt besluta om gemensam vårdnad och skriva papper på detta. Om ni inte är gifta så har mamman automatiskt enskild vårdnad. Om hon ej går med på detta frivilligt så får du ta det till rätten och gå den vägen. Om du inte på nåt vis är olämplig som vårdnadshavare så kommer du att få det. Men det är en process som tar sin lilla tid-     

• mightysam
    Queenie70 skrev 2012-06-16 11:51:26 följande:
    Du är om jag förstått saken rätt alltså osäker på att du verkligen ÄR pappa till barnet, och vill ha det fastställt? Och sedan när du fått det bekräftat så vill du ha gemensam vårdnad?

Faderskapspappret kan du ju då inte skriva på innan du fått faderskapet bekräftat, och nån vårdnad kan du heller inte få förrän du skrivit på faderskapstestet. Således så finns det inget att skriva på innan du fått faderskapet bekräftat och det är väl bra om du kontaktar handläggaren innan och berättar att du önskar detta.

När faderskapet sedan är bekräftat, och påskrivet, så kan ni gemensamt besluta om gemensam vårdnad och skriva papper på detta. Om ni inte är gifta så har mamman automatiskt enskild vårdnad. Om hon ej går med på detta frivilligt så får du ta det till rätten och gå den vägen. Om du inte på nåt vis är olämplig som vårdnadshavare så kommer du att få det. Men det är en process som tar sin lilla tid-     
    Osäker och osäker. Tjejen försvann och uppträdde väldigt konstigt då vi slutade ses. Sedan levererar hon beskedet på ett märkligt och oschysst sätt. Jag vill vara delaktig till 100% och för att jag ska vara det så vill jag få det bekräftat via faderskapstest. 

Nej jag har nog inga problem att få gemensam vårdnad, dock kommer det innebära kontakt med rätten. Har läst och hört att vårdnadstvister kan ta uppåt 1-2 år om man har otur. Har du koll på hur det fungerar med föräldrarledighet? på 1-2 år kommer mamman garanterat hinna förbruka alla 480 dagarna. Om jag vinner, anses dagarna förbrukade eller kan hon bli tvungen att hushålla med dom alternativt betala tillbaka vissa dagar så jag kan få ta del av dom?

Svider lite att jag inte kommer få njuta av lite pappaledighet i framtiden och få hitta på roliga saker med barnet under dessa... 
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-06-16 11:51:26 följande:

För att ts ska kunna vara föräldraledig med sitt barn kan han skynda på processen och göra ett interimistiskt yrkande i samband med att stämningen lämnas in. Då kan ts skyndsamt få gemensam vårdnad tills dess att slutlig dom faller, och har alltså rätt att vara föräldraledig.
  • mightysam
    Anonym skrev 2012-06-16 12:04:04 följande:
    För att ts ska kunna vara föräldraledig med sitt barn kan han skynda på processen och göra ett interimistiskt yrkande i samband med att stämningen lämnas in. Då kan ts skyndsamt få gemensam vårdnad tills dess att slutlig dom faller, och har alltså rätt att vara föräldraledig.
    Okej, men om det mot alla odds tillslut skulle bli så att jag inte får gemensam vårdnad. Och jag har utnyttjat en hel del dagar. Vad händer då?
  • Barbamamah
    mightysam skrev 2012-06-16 12:02:13 följande:
    Osäker och osäker. Tjejen försvann och uppträdde väldigt konstigt då vi slutade ses. Sedan levererar hon beskedet på ett märkligt och oschysst sätt. Jag vill vara delaktig till 100% och för att jag ska vara det så vill jag få det bekräftat via faderskapstest.  Nej jag har nog inga problem att få gemensam vårdnad, dock kommer det innebära kontakt med rätten. Har läst och hört att vårdnadstvister kan ta uppåt 1-2 år om man har otur. Har du koll på hur det fungerar med föräldrarledighet? på 1-2 år kommer mamman garanterat hinna förbruka alla 480 dagarna. Om jag vinner, anses dagarna förbrukade eller kan hon bli tvungen att hushålla med dom alternativt betala tillbaka vissa dagar så jag kan få ta del av dom? Svider lite att jag inte kommer få njuta av lite pappaledighet i framtiden och få hitta på roliga saker med barnet under dessa... 

När du får gemensam vårdnad tillfaller hälften av föräldrapenningdagarna dig, eller så många det råkar finnas kvar. Mamman kan fritt använda sina dagar tills dess och blir inte återbetalningsskyldig eftersom hon inte gör någonting fel eftersom hon haft enskild vårdnad och använt sina egna dagar. Tanken med föräldrapenning är att den ska finansiera föräldrars ledighet under barnets första år i första hand eftersom barn då är för små för att börja på förskolan (om man inte lyckas få dispens). Många sparar av sina dagar för att kunna förlänga lov men det är egentligen inte tanken med föräldrapenning utan mer en lyx som vissa har råd med. Om du får igenom gemensam vårdnad kommer du alltså få resterande föräldrapenningdagar. Hur har du tänkt att göra då om barnet fortfarande är för litet för att börja på förskolan men inte kan vara hemma med mamman för att hon inte har råd och inte kan vara med dig för att ni fortfarande har för dålig relation? Värt att tänka på.
  • mightysam
    Barbamamah skrev 2012-06-16 12:18:09 följande:
    När du får gemensam vårdnad tillfaller hälften av föräldrapenningdagarna dig, eller så många det råkar finnas kvar. Mamman kan fritt använda sina dagar tills dess och blir inte återbetalningsskyldig eftersom hon inte gör någonting fel eftersom hon haft enskild vårdnad och använt sina egna dagar. Tanken med föräldrapenning är att den ska finansiera föräldrars ledighet under barnets första år i första hand eftersom barn då är för små för att börja på förskolan (om man inte lyckas få dispens). Många sparar av sina dagar för att kunna förlänga lov men det är egentligen inte tanken med föräldrapenning utan mer en lyx som vissa har råd med. Om du får igenom gemensam vårdnad kommer du alltså få resterande föräldrapenningdagar. Hur har du tänkt att göra då om barnet fortfarande är för litet för att börja på förskolan men inte kan vara hemma med mamman för att hon inte har råd och inte kan vara med dig för att ni fortfarande har för dålig relation? Värt att tänka på.
    Har funderat lite på att jag tar barnet t.ex. Torsdag, Fredag, lördag och söndag utan att ta ut pappadagar. Dessa dagar kan mamman spara sina dagar och arbeta om hon nu vill. Så räcker ju hennes dagar längre.

Inte vetat så länge att jag ska bli pappa och har därmed inte haft så många månader som mamman att planera och förbereda sig menalt.

Skriver jag något korkat så beror det nog på att jag är dåligt påläst eller något tack vara ovanstående. 
  • mightysam

Eller så kan mamman arbeta heltid t.ex. när barnet är 14-15 månader gammal så bor barnet hos mig 1-2 månader och mamman tar barnet varannan helg etc.

• Queenie70
    mightysam skrev 2012-06-16 12:35:59 följande:
    Har funderat lite på att jag tar barnet t.ex. Torsdag, Fredag, lördag och söndag utan att ta ut pappadagar. Dessa dagar kan mamman spara sina dagar och arbeta om hon nu vill. Så räcker ju hennes dagar längre.

Inte vetat så länge att jag ska bli pappa och har därmed inte haft så många månader som mamman att planera och förbereda sig menalt.

Skriver jag något korkat så beror det nog på att jag är dåligt påläst eller något tack vara ovanstående. 
    Du tänker växelvis boende och att barnet ska bo mest hos dig när det är fött alltså? Det kan du nog slå ur hågen, Dels skulle det inte fungera med amningen, och dels så rekomenderar man inte växelvis boende för barn under tre år och absolut inte för spädbarn. Ett så litet barn klarar inte av två boenden, utan blir då otryggt, Hinner glömma bort den andre föräldern under tiden, vilket innebär problem med anknytningen. Barnet bör ha ett boende, men tätt umgänge med den andre föräldern för att bygga en relation.
  • Barbamamah
    mightysam skrev 2012-06-16 12:35:59 följande:
    Har funderat lite på att jag tar barnet t.ex. Torsdag, Fredag, lördag och söndag utan att ta ut pappadagar. Dessa dagar kan mamman spara sina dagar och arbeta om hon nu vill. Så räcker ju hennes dagar längre. Inte vetat så länge att jag ska bli pappa och har därmed inte haft så många månader som mamman att planera och förbereda sig menalt. Skriver jag något korkat så beror det nog på att jag är dåligt påläst eller något tack vara ovanstående. 

För att du ska kunna bygga upp en bra relation till barnet under det första året krävs det att ni klarar av att samarbeta eftersom du till en början åtminstone kommer att ha ditt umgänge med barnet hemma hos mamman. Beroende på hur ni får det att fungera kan du förmodligen ta barnet någon timme själv när mamman slutat att amma. Första året kommer du förmodligen inte ha några övernattningar om allting inte flyter på extremt bra. När barnet blir ett år kommer ditt umgänge kanske vara en övernattning i veckan, återigen kan vara mer eller mindre beroende på hur pass bra det flyter på. Om barnet ska kunna vara ensamt med dig under längre perioder som spädbarn behöver barnet vara tryggt med dig. Du kommer behöva träffa barnet ofta. Om det går mer än någon enstaka dag då du inte träffar barnet hinner denne glömma bort dig och du får börja om med att bygga upp en relation till det. Dessutom kan det vara svårt för barnet att vara ifrån mamman mer än någon timme åt gången det första halvåret om hon ammar. Det kommer att krävas mycket hårt arbete och en förmåga till samarbete och kompromisser att få det att fungera väl under barnets första år.
  • EnsamMammaTillTvå

Nu har jag inte läst de andra svaren men jag uppgav mitt ex som pappa till familjerätten. De ringde honom o bokade möte. Man kunde antingen gå dit tillsammans eller först jag o sen han. Då frågade de honom om han ville göra faderskapstest vilket han då kunde göra gratis, ville han göra senare fick han betala själv. På mötet frågade de om vi ville ha delad vårdnad eller ej. Sen var det klart.

• Barbamamah

När barnet är fött och faderskapet fastställt kan du och mamman få hjälp av familjerätten med samarbetssamtal där ni får hjälp att enas kring vårdnad, boende, umgänge och fostran av barnet. De är professionella och kan råda er och medla om ni har svårt att samarbeta.

Svar på tråden Hur går det till vid faderskapserkännande?