Sjukersättning och gravid?
Hej,
Jag har hel sjukersättning (sjukpensionär) och är nu gravid. Hur blir det med föräldrapenning? Kommer jag klara mig?
Hej,
Jag har hel sjukersättning (sjukpensionär) och är nu gravid. Hur blir det med föräldrapenning? Kommer jag klara mig?
Hej! Om man vårdar barnet kan man få föräldrapenning. Har man hel sjukersättning eller aktivitetsersättning kan man få föräldrapenning på grundnivå d v s 180 kronor per dag. Här kan du läsa mer om föräldrapenning: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/ Med vänliga hälsningar Gabriella, handläggare
Hej och tack!
Jag förstår inte om jag endast får föräldrapenning och ingen sjukersättning? Jag kommer vara hemma med barnet eftersom jag inte kan arbeta, får jag lägre inkomst än jag har idag?
Hej!
Du blir inte av med sjukersättningen för att du blir gravid eller får barn. Däremot så kan man få föräldrapenning och sjukersättning samtidigt om man kan ta hand om sitt barn men ändå inte har en arbetsförmåga. Det betyder att du får sjukersättning + 180 kronor per dag före skatt för varje dag du tar föräldrapenning.
Hälsningar,
Anders, handläggare