• sommar 77

Min vackra dotter på snart 7 år!!

Hej! Har bara ett stort behov att skriva av mig känner jag. Har tre barn, varav mellanbarnet är en underbar tjej, som fick diagnosen högfungerande Autism för ett år sen. Hon har precis klarat av 6-års och börjar ettan i höst. Hon ser ut som vilken tjej som helst men säger lite tokiga saker då och då som gör henne lite annorlunda. Och detta är ju pga hennes svårigheter hon har. Orkar inte gå in på allt det just nu men varför mitt behov just nu är stort att skriva handlar om kompisar, hennes kompisar. Jag märker mer och mer att hennes ett år äldre bror har stadiga vänskapsrelationet och dem är på samma nivå. Just nu hör jag sonen ligga å snacka med sin kompis som sover över här i natt, dem har så kul ihop:) Min dotter har en "kompis" sen dagis som nog har åt adhd hållet, dem fungerar både bra och dåligt ihop. Men någonstans är det också den enda äkta "kompisrelationen". Hon leker med två till på skolan men det märks på föräldrarna att dem inte hör av sig och bestämma att dem kan leka efter skolan. Vi träffar andra barn genom mina kompisar men även där märks det att de flesta "försvinner" och får ingen nära relation med min dotter. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Min vackra dotter på snart 7 år!!
  • Blå damcykel

Låter helt normalt tycker jag. Man måste inte ha ett par bästisar. Man kan va lite mer löst kompis med flera.

• Chrome

Jag har en väninna med en dotter med högfungerande autism. Hon har hållit sig mycket för sig själv, men det har ofta varit hennes eget val. Hon har inte samma behov av sällskap som andra helt enkelt. Nu är hon 20 år gammal, så hon har länge kunnat förklara att det är hennes eget val.

• Liindaae

Min lillebror har autism så känner igen de där.. :( :)

Vissa dagar leker han super bra med andra och vissa dagar inte.

• Ronjami

Vi har precis samma situation. Det är sorgligt och tar tid att acceptera, jag önskar inget hellre än att min dotter var som alla andra. Samtidigt har ju hon sin värld och sina prioriteringar.

• sommar 77

Det är bara det att min dotter vill ha kompisar men kan vara distanslös även om det har blivit mycket bättre!! Det är det att jag märker att det svider när jag ser att hon inte efterfrågas på samma sätt som sonen gör..

• sommar 77

Ronjami, känner igen ditt namn från andra trådar, du bor inte i Stockholm?

• cruz

Jag har en pojke med högfungerande autism som är 5,5 år. Jag känner också igen problemet. Sonen har en tvillingbror så vi ser vilken stor skillnad på "populäritet" det är mellan barnen. Vår autistiska son har dock haft en jättefin kompis på dagis som han har varit ganska tight med. Men jag ser också att de börjar växa i från varandra och min pojke ligger efter. Just nu leker han tex. allra bäst med sin lillebror som är 2,5 år. Vi har tänkt börja bjuda hem andra barn för lekträffar nu när sonen börjar skolan. Kanske hittar vi någon som det funkar ihop med? Vår pojke har även precis börjat spela fotboll i ett handikappslag och det är många barn som tex. har downs syndrom som är med och spelar. Kanske han kan hitta någon kompis därifrån? Jag upplever att min son gärna vill ha kompisar och att han har utbyte av andra barn, men jag ser också att hans behov av kompisar faktiskt är mindre än hans normalstörda tvillingbrors. Vi kommer alltid att försöka uppmuntar och hjälpa till för att vår pojke ska hitta kompisar, men någonstans får vi nog också jobba med våra egna tankar när det inte blir som man föreställer sig hur ett "normalt" socialt umgänge ser ur. För människor med autism ser det annorlunda och det behöver inte nödvändigvis vara dåligt.

• sommar 77

Cruz, Kloka tankar. Märkte ni tidigt att det var något med sonen? Jämförde ni med tvillingbrodern? Jag har också tagit hem olika kompisar men tillsist kan man ju inte hela tiden vara där och hjälpa, tillsist blir det ju som det blir. Idag känns det bättre, idag träffade min bästa kompis å hennes barn. Hennes dotter som är jämngammal med min dotter har verkligen kul ihop. Den tjejen e lite "barnslig på ett bra sätt om ni förstår" och min dotter kan va som hon är och den tjejen verkar "köpa det" :) Ska försöka ses allt oftare! Men det är ju i skolan och i klassen oron finns , att hon ska bli retad osv..

• Ronjami
    sommar 77 skrev 2012-06-16 23:15:26 följande:
    Ronjami, känner igen ditt namn från andra trådar, du bor inte i Stockholm?
    Jo, vi har "pratat" förut Glad. Vi bor i Stockholm. Min dotter är också distanslös men leker ibland helt ok med andra även om hon har en tendens att vilja dominera leken. Jag hoppas och tror att hennes behov av kompisar kommer att bli större med tiden och nu förstår hon ju att hon inte alltid kan få sin vilja fram så jag hoppas att det löser sig. Det som är svårast just nu är kommunikationen, hon har bra ordförråd men låser sig då hon blir stressad. Jag försöker att ta det som det kommer men visst svider det när man ser hur andra tjejer i klassen umgås på ett sätt som min dotter inte riktigt klarar.
  • sommar 77

Ronjami, var i Stockholm bor du? Jag bor i Sollentuna. Tanken har aldrig slagit mig förut men det kanske skulle vara kul att träffa någon "likasinnad". Igår var vi på ett lekpalats och vid ett tillfälle kom hon till mig och var sur, det var för trångt där dem skulle klättra och hon ville till Gröna Lund ist, ja en låsning. Min kompis som satt vid andra sidan bordet som vet om allt såklart sa sen att hon inte märkt någonting. Att det eg var en situation. Kändes bra att höra för jag försöket alltid göra situationer så diskreta som det går. Sen släppte det och hon blev glad igen och lekte vidare. Visst hade du fler barn? Jag har en son 04 och en dotter 11 också, vad skulle du tycka om att ses?:)

• sommar 77

Våra döttrar kanske inte alls skulle "funka" men det kunde va kul att se;)

• Ronjami
    sommar 77 skrev 2012-06-18 11:04:28 följande:
    Våra döttrar kanske inte alls skulle "funka" men det kunde va kul att se;)
    Jag har inboxat dig!
  • cruz

Sommar77: Vi märkte tidigt att det var något som inte stämde med sonen. Det var ju lätt eftersom vi har tvillingar och vi såg att tvillingbrodern var precis som de andra bebisarna på öppna förskolan medan vår autistiska son betedde sig annorlunda. Han kunde sitta i timmar och snurra på saker eller leka med ett tygstycke. Vi började googla på autism då sonen var 9-10 månader. Då var symptomen tydliga. Ett drygt år senare fick han sin diagnos. Han började med IBT då han var två år och sedan dess har utvecklingen tagit fart. Men fortfarande så skär det i hjärat när man ser att han ibland väljer bort social gemenskap för att ägna sig åt sina specialintressen. Då gäller det att också acceptera att läget är som det är. Man kan hjälpa autistiska barn att utveckla sína social förmågor oerhört mycket, men ibland får man stanna upp och låta saker få ta sin tid också. Att acceptera att specialintressen och ensamlek är viktigt och det måste också finans utrymme för det med. Min son är inte olycklig trots att hans social liv inte ser ut som tvillingbroderns. Inte än i alla fall.

Svar på tråden Min vackra dotter på snart 7 år!!