• Anonym (mamma)

ang. umgänget

Bakgrund:

Pappan till hen misshandlade mig kontinuerligt under graviditeten (bröt bl. a fyra revben), dock blev det dömd till grov misshandel. Nu är det tal på umgänget.

Pappan har flera diagnoser, och har god man. Han är inte ens betrodd med sina egna matpengar, utan det är upp till andra att handla åt honom. (Han brände allt på droger förr iaf, osäker på det nu, men misstänker att han fortfarande sysslar med sådant)

Saken är den att han hotade barnet när det var ca 2 mån gammalt, han skulle ha ihjäl oss båda när chansen gavs. Jag känner mig inte helt trygg med ett umgänge.

fam.rätten säger inte så mkt om detta, det är upp till mig att fatta alla beslut, dock har pappan gått med på "alla tänkbara krav" jag kommer ställa. Så ska det bli ett umgänge, går han med på både övervakat och drogtester. (drogtesterna har han inget att säga till om tydligen, då öppna förskolan kommer kräva det av honom när ev. umgänget sker där )

Jag har bollats fram och tillbaka med tankar hela dagen, bör jag låta dem träffas? Vad är värst, växa upp utan pappa, eller ha ett reducerat förhållande till en sjuk förälder?

Jag är inte rädd att förlora vårdnad (har egen) eller boendet, då jag inte kan tänka mig att det är en enda domstol som tycker han är lämplig. Men jag är rädd att något faktiskt kan hända, och jag skulle aldrig förlåta mig själv om han skadar barnet

• Svar på tråden ang. umgänget
  • Virus85

Jag hade något försökt med allt för att han inte ska kunna ha umgänge iallafall inte utan en sådan person som är med för att de inte ska hända barnet nått kommer inte på vad de heter nu

• Adela

Men en kontaktperson utsedd av socialtjänsten ksom är med så kan du vara trygg för dennes uppgift är ju då att se barnets bästa under ug. Denne kp har sen anmälningsplikt om nåt sker under ug samt rapporterar till handläggarn efter varje ug hur det gått och längre fram kan du använda denna som vittne om det skulle bli en tvist då du behöver vittnen.

• Anonym (mamma)

Han har gått med på övervakat umgänge med kontaktperson, och även med min faster närvarandes. Men jag tror han kommer köra så ett tag, och sedan stämma mig om att få umgänget ensam. Och kontaktperson ska unte ses som en permanent lösning enligt fr.

Svar på tråden ang. umgänget