• MammaTillDomFinaste

när är det man kan byta stolar??

Ser ju att de finns framåtvända bilstolar från ca 4 år. Är dom ok att använda??

Vi har 2 barn och har nu 2 bakåtvända bilstolar, nu har jag fått jobb och efter sommaren kommer vi båda behöva åka bil till jobbet.
    då kommer äldsta vara över 3.5år.
    och eftersom jag jobbar olika tider så skulle de abnsolut smidigaste vara qatt ha en bakåtvänd i varje bil åt 1åringen å en enklare stor åt stora barnet som e lättare att flytta. (att köpa ytterligare 2 bakåtvända bilstolar för att slippa allt krångel vid att byta är inget alternativ)

Jag har bara lärt mig om när man ska byte från baby skydd å vad man ska tänka på då, jag är helt lost på när de kommer upp i åldrarna å övriga bilstolar så undervisa mej gärna, för jag har verkligen ingen aning!!! 

• Svar på tråden när är det man kan byta stolar??
  • Vendelsö

Barn ska åka bakåtvända minst till de är fyra år och helst längre enligt rekommendationerna.

• tinis77

Jag hade köpt 2 bakåtvända till, absolut inte satt en 3,5åring framåt. Ni kan ju köpa 2 begagnade stolar till den bilen de åker minst i.

• Coyote

Jag hade aldrig vänt en unge som inte ens fyllt fyra framåt. Köp en two-way åt stora barnet, med dubbla uppsättningar förankringsremmar, så är den plättlätt att flytta mellan bilarna.

• MammaTillDomFinaste

ah okay, vet att rekomendationen e minst 4 år å hade för mej att de skulle vara hellst längre, men blev förvirrad när jag av en slump såg märkes stolar som de stod från 4 år på. därför jag blev förvirrad. 

de finns alltså extra remmar att köpa? (vi har 12 mil till närmaste återförsäljare så vi har inte varit å frågat) för vi diskuterade det om de fanns extra remmar att köpa så man inte behöver ha det jäkla krånglet, för då går de ju fort. 

• MammaTillDomFinaste

ja men dåså, då var de ju inte problem :D

tack för alla svar!!!

men som sagt, de var ju som jag trodde, men varför säljs stolarna från 4år för?  

• Sisisisi

Det finns ju 4-åringar som vuxit ur den bakåtvända stolen och då måste byta till bältesstol. Bältesstolar är.godkända.från 15 kg redan men det finns ju ingen anledning att byta så tidigt.

Mina barn sitter bakåtvända tills de vuxit ur de bakåtvända stolarna, runt 5 år. Har haft två bakåtvända stolar i båda bilarna.

• gbgumman

Mina barn sitter bakåt så länge det går. Pojken växte ur när han var 4.5 år. Dottern ät snart 5 åt och sitter bak för att det går. Hon kommer nog sitta så tills hon är 5,5 eller 6 år med tanke på hur sakta hon växer. Tänker som så. Ju starkare nacken är desto bättre. Nacken blir ju inte starkare för att det står en ålder på stolspaketet.

Svar på tråden när är det man kan byta stolar??