• Alux

Tanzania, Safari, 10 dagar - Tänka på?!

Jag behöver lite hjälp och tips nu alla FLare!

Jag ska i november åka till Tanzania för att hälsa på min pappa som jobbar där. Vi ska åka på ett safari som är en vecka långt är det tänkt. Men jag behöver tips då min son på (då) 1.5 år följer med,
    vad ska man tänka på? Vad ska man ha med sig? Någon som har varit i tanzania och åkt safari eller bara allmänt utomlands?   

Det är ganska långt kvar tills vi åker men jag tänkte det är väl lika bra att få tips och sånt redan nu!!  

• Svar på tråden Tanzania, Safari, 10 dagar - Tänka på?!
  • Dixie

jag har varit på safari i Tanzania på safari och det var verkligen en upplevelse! Men jag skulle inte ta med en 1,5-åring på en sådan resa............ det är långa bilresor, mycket väntetider osv - detta passar inte för ett litet barn, jag skulle nog inte ta med ett barn på safari förrän de är ca 10 år.....

tänk på att det är många vaccinationer som man bör ta innan man åker, så man bör börja några månader innan för att få alla 

• Kodia

Har din pappa kollat upp så att barn verkligen får följa med på safarin? Eller har ni en privat guide? Safari brukar ju inte anses lämpligt för barn.

Jag har rest med småbarn, men inte på safari! Generellt är det ju solskydd, blöjor, mat, leksaker, sovplats, osv man ska tänka på. Att anpassa aktiviteter osv efter barnets behov.

• No Logo

Även om man är ett större sällskap med egen guide (dvs inte delar jeep med andra safariturister) så får man tänka på att guiderna kommunicerar med varandra för att berätta om de ser de mer "svårhittade" djuren, vilket innebär att när man väl ser tex de sällsynta trädklättrande lejonen så står där kanske 10 jeepar till bredvid. Om ens 1.5-åring just då bestämmer sig för att testa röstresurserna så blir man nog inte populär...

Kom ihåg att även kolla om det är åldersgräns på de boenden ni tänkt er på safarin, alla tar inte imot barn, eller enbart större barn.

Förutom vaccinationer så bör man ta malariaprofylax.
    Nedre viktgräns för Lariam är 5 kg, men Lariam är känd för sina biverkningar.
    Malarone (dyrare, färre biverkningar) har en nedre viktgräns på 11 kg.

Man kan barnanpassa safarin lite genom att korta ner den, alt göra safarin i två omgångar med några dagars paus imellan. Man kan välja parker som inte ligger så långt ifrån varandra för att minska ner biltiden. Viktigt att hitta rätt boende så att barnet får en chans att busa av sig emellanåt. 

Vi hade en möjlighet att åka på safari när minsta var 2 år, men valde att skjuta på det (främst pga malariaprofylaxen och de långa bilfärderna +  minstingens oförmåga att vara tyst/stilla så länge) och åker nu när yngsta är 8 år istället. Nu låter vi alla negativa, men kom ihåg att Tanzania är ett fantastiskt land som har mycket att erbjuda förutom safari! Om din pappa ska jobba där en längre tid så kanske ni kan vänta lite med resan?

Svar på tråden Tanzania, Safari, 10 dagar - Tänka på?!