• Catox9

LCHF, fattar inte, hjälp snälla! Snabba svar tack!

Jag försöker köra med LCHF, har dock inte tid att sitta och läsa på olika sidor om själva kosthållningen utan har fått info (kanske felaktig) från vänner och bekanta som säger sig köra på detta...

Hur ska man göra, jag väger i dagsläget någonstans runt 95kg (gissar jag) och jag vill droppa ca 20kg.
    Enl den info som jag fått så kan jag äta i princip vad jag vill av grönsaker som växer ovan jord, under jord är no no..
    Kött är tillåtet hur mkt som helst (!) och jag kan äta dessertostar hela dagen...???
    Jag kan äta allt som inte innehåller mer än 5g(?)KH/100g, alltså 5%, eller fattar jag fel? 

Kan någon ge mig en fingervisning om hur en normal portion ska se ut?
    När jag äter ägg t ex så äter jag 3st med majo till..
    Hur mkt protein kan jag äta/dag, går det att äta t ex kött både till lunch och middag? Ägg, är väl oxå protein? Går det att kombinera?

Känner att jag skulle behöva ngn som säger åt mig vad jag ska äta och vad jag ska göra, är inget vidare på sånt här och känner inte att jag hinner googla alla sidor som finns, jag vill ha rak info.. om det går, snälla!

Hur mkt får jag äta varje dag, är mejeriprodukter OK, vad är FAKIR osv...

Någon som kan ge en snabb och BRA genomgång.. Gärna fort då jag måste åka och handla och vill inte gärna handla fel saker... :/

Tack till er som tar er tid!        

• Svar på tråden LCHF, fattar inte, hjälp snälla! Snabba svar tack!
  • Catox9
    Hedebris skrev 2012-06-17 13:47:48 följande:
    Beror ju på hur snabbt du vill gå ner... Jag körde Max 15g kolhydrater om dagen.. När jag nått mitt mål levde jag efter 5g/100 som du skrev. Ang kolosterol så minskade mitt kolestorol när jag gick på lchf
    Jag tror ju inte att det går på en pisskvart men säg 6-7mån kanske, är det helt orimligt?
  • c89
    banansmoothie skrev 2012-06-17 13:10:01 följande:
    Jag skulle vilja råda dig ifrån LCHF. JA det kan leda till viktminskning men du får också höga kolesterolvärlden, dåliga blodfetter osv som kan leda till hjärtinfakt eller stroke.

www.cbc.ca/news/health/story/2012/06/11/low-c...

Om du vill gå ner i vikt vill jag istället råda dig en växt baserad kost som är låg i fett.

www.drmcdougall.com/free.html

- gå igenom tabbarna så förklarar han hur dieten fungerar. Den är även mycket billig i jämnförelse med LCHF!

I korthet:

Ät:
    - Fullkorn eg. råris, fullkornspasta, quinoa, bovete, hel råg, vete, havregryn (ej snabbhavregryn) osv. Unvik dock mjölprodukter. Bröd osv max en gång i veckan.

- Potatis, sötpotatis, pumpa

- Grönsaker, ALLA, så mycket du kan!

- Frukt 2-4 per dag

- gröna grönsaker, grönkål, bok choi osv.

- bönor, linser, ärtor

- 1 matsked malda linfrön per dag, plus max 30 gram nötter/frön per dag.

Unvik:
    Kött, mjölkprodukter, fisk och alla animaliska produkter
    OLJA! inklusiver olivolja!
    Socker och sockerprodukter
    Mjöl och mjölprodukter
    Alla raffinerade produkter
    Salt
    Torkad frukt (okej när du är nere på din målvikt)
    Men lägg av. Det där är inte hälsosam MÄNNISKOKOST! För en person som blivit tjock pga att man äter för mycket så ska man INTE äta sallad och frukt i mängder för det mättar inte ett skit.

TS, undvik mjölk om det visar sig att du är känslig mot det t.ex, vissa kan fuska mer utan att det skadar medan andra behöver vara mer strikta, man får prova sig fram.
    Likaså kunde jag när jag körde LCHF inte hålla mig från sallad, och det är ju okej, men problemet är att det bara mättar en kort stund. Anledningen till att man ska försöka ha med så mycket fett som möjligt i kosten är för att det mättar fort och LÄNGE vilket gör att man inte äter för mycket, du behöver därför inte oroa dig så mycket över portionerna utan ät så sakta du kan och ät dig MÄTT, då har du ätit lagom.
    Likaså ger kolhydrater jobbiga blodsockertoppar och dalar vilket gör att man blir sugen. Om man då är sockerberoende så är det fruktansvärt svårt att hålla sig till kaloridieter eftersom att de inte tar bort blodsockerdalarna så suget efter sötsaker som snabbt får upp blodsockret igen kommer. Inte lätt att stå emot i mitt fall i alla fall.
    Med lchf så ligger ju blodsockret på en stabil nivå och det är då lättare att kontrollera suget.  
  • Chrome

Varifrån kommer all den där skiten om man skulle få dåliga värden på blodfetter och kolesterol av LCHF?

Jag åt strikt LCHF i ett år, och tog blodprov innan och efter för att se skillnaden. Innan LCHF hade jag ätit så som sjukvården rekommenderar (tallriksmodell, portionskontroll etc).

Resultat: Bättre värden över hela linjen. Speciellt märkbart var att det dåliga kolesterolet låg kvar på samma nivå, medan det goda kolesterolet ökat med hela 30%!

Slutsats: Det är klart att man kan äta dåligt sammansatt mat även inom LCHF, men LCHF i sig ger inte sämre värden av blodfetter och kolesterol.

• Hedebris

Jag gick ner 10kg på en månad. Och 20cm i midjan. Men jag tycker det är lättare med en maxgräns med kolhydrater. Annars åker man lätt dit på mejeriprodukterna. Hade en blogg ett kort tag om du vill läsa. Lchfhedebris.blogg.se

• Catox9
    Hedebris skrev 2012-06-17 14:19:02 följande:
    Jag gick ner 10kg på en månad. Och 20cm i midjan. Men jag tycker det är lättare med en maxgräns med kolhydrater. Annars åker man lätt dit på mejeriprodukterna. Hade en blogg ett kort tag om du vill läsa. Lchfhedebris.blogg.se
    Tack så mycket :) Ska försöka skapa tid att läsa alla länkar och bloggar jag hittar :))
  • Catox9
    Hedebris skrev 2012-06-17 14:19:02 följande:
    Och wow! 10kg på en månad är ju fantastiskt! Hur har det sett ut sen dess? Ligger du kvar eller går det upp och ner?
  • c89
    Catox9 skrev 2012-06-17 14:32:30 följande:
    Och wow! 10kg på en månad är ju fantastiskt! Hur har det sett ut sen dess? Ligger du kvar eller går det upp och ner?
     Jag gick ner 6kg på EN VECKA med LCHF när jag väl kommit in i ketosen. Det handlar ju lite om hur stor man är från början.
  • Catox9
    c89 skrev 2012-06-17 14:33:46 följande:
     Jag gick ner 6kg på EN VECKA med LCHF när jag väl kommit in i ketosen. Det handlar ju lite om hur stor man är från början.

Men shit! Vad åt du då? Kommer du ihåg det??
  • c89
    Catox9 skrev 2012-06-17 14:38:44 följande:
    Men shit! Vad åt du då? Kommer du ihåg det??
    En typisk vecka var väl typ:
    Frukost: 4-6 ägghalvor med majonäs på eller ett paket bacon. Många gör ju omelett men jag är inte så förtjust i det. Kaffe till.
    Lunch: Gårdagens middag
    Middag:
    Kotlett med sallad och tjock vitlökssås gjord på fet creme fraiche och cantadou vitlöksost.
    Tacogratäng med philadelphiaost blandat med creme fraiche i botten, sedan på med egenkryddad tacoköttfärs och sedan ett lager fet riven ost på och sallad till.
    LCHF-hamburgare, egna nöthamburgare med sallad och ost som man har i salladsblad (går att köpa liknande på max) och egengjord riktigt god hamburgerdressing.
    Kycklingsallad med aioli som "dressing". 
    Kycklingsoppa.
    Flygande jakob LCHF-style, broccoligratäng till (hatar egentligen broccoli men det är ju nyttigt...).
    Baconlindad fläskfilé med bearnaisesås och sallad.

Drack alltid vatten till och ibland fuskade jag med light-läst på helgen, funkar för vissa men inte för andra, men det är ju inte nyttigt oavsett.

Om jag var sugen på kvällen på något så brukade jag göra hallonsmoothie på hallon, fetaste vispgrädden och fetaste creme fraichen. 

• c89

Kommer utan tvekan köra igång med LCHF igen efter denna graviditet. Min kropp har bara klarat av kolhydrater nu eftersom att jag kräkts till vecka 22 Rynkar på näsan Lättast att käka frukt, mackor och sådant då... billigt när det ändå kommer upp igen...

Hade tyvärr stora omställningsbesvär första gången jag gav lchf en chans, hade konstant huvudvärk i 2,5 vecka innan jag gav upp, trots att jag mådde bättre än någonsin i övrigt.
    Sedan andra omgången så trappade jag ner försiktigt först innan jag gick över, men blev bara nästan en vecka strikt för sedan kom plusset Solig

• Hedebris

Jag har nästan hållt vikten och nu äter jag "normal" kost... Men äter jag kolhydrater känner jag mig uppsvälld

• Catox9
    c89 skrev 2012-06-17 15:16:16 följande:
    Kommer utan tvekan köra igång med LCHF igen efter denna graviditet. Min kropp har bara klarat av kolhydrater nu eftersom att jag kräkts till vecka 22 Rynkar på näsan Lättast att käka frukt, mackor och sådant då... billigt när det ändå kommer upp igen...

Hade tyvärr stora omställningsbesvär första gången jag gav lchf en chans, hade konstant huvudvärk i 2,5 vecka innan jag gav upp, trots att jag mådde bättre än någonsin i övrigt.
    Sedan andra omgången så trappade jag ner försiktigt först innan jag gick över, men blev bara nästan en vecka strikt för sedan kom plusset Solig

Åh roligt med en bebis :) Jag fick min andra för snart 5mån sen (vilket är en av orsakerna till att jag vill pröva det här!).
    Tack för dina tips! Har beställt två böcker idag så jag hoppas att jag snart ska fatta grejen, som hur mkt man får äta varje dag osv.. Har problem att räkna ut vad som innehåller vad..
    Men det ger sig nog :)
    Hedebris skrev 2012-06-17 15:18:45 följande:
    Jag har nästan hållt vikten och nu äter jag "normal" kost... Men äter jag kolhydrater känner jag mig uppsvälld
    Oj, vad härligt ändå! Jag tänker köra på det här så mkt tills jag blir nöjd och sen ändå skippa pasta/ris/potatis och bröd.

Svar på tråden LCHF, fattar inte, hjälp snälla! Snabba svar tack!