Autistiska drag?
Jag har en dotter på 3 ½ år som enligt psykologen vi träffat har "tendenser till autistiska drag". Min flicka undviker gärna stora grupper med barn, hon föredrar mindre grupper. Hon har en bästa vän på förskolan som hon umgås med hela dagarna när han är där men när han inte är där så tycks hon vara likgiltig inför kontakt med de andra barnen. Hennes tal var något sent och länge väldigt otydligt. Hon har utvecklats oerhört mycket på väldigt kort tid de senaste månaderna och pratar nu väldigt bra,alla kan förstå henne. Men upplever dock att om man går djupare in i samtalet får hon lite svårt att förstå och undviker då att svara eller upprepar det hon sa tidigare.. Hennes leder är för mjuka så hon kompenserar detta genom att "stylta" upp sig,hon går lite stelt,eller stappligt om man så vill. Men i övrigt så lystrar hon på sitt namn (på tilltal),svarar,tittar folk i ögonen,vågar ta kontakt med nya människor. Kan dock ibland vara lite blyg och vända bort kroppen om någon okänd tar kontakt med henne.
Oj,detta blev långt. Det jag undrar är om någon har barn med autistiska drag och hur har det varit för er? Era upplevelser,"symtom" o.s.v.
Tack på förhand.