• Casslo08

Autistiska drag?

Jag har en dotter på 3 ½ år som enligt psykologen vi träffat har "tendenser till autistiska drag". Min flicka undviker gärna stora grupper med barn, hon föredrar mindre grupper. Hon har en bästa vän på förskolan som hon umgås med hela dagarna när han är där men när han inte är där så tycks hon vara likgiltig inför kontakt med de andra barnen. Hennes tal var något sent och länge väldigt otydligt. Hon har utvecklats oerhört mycket på väldigt kort tid de senaste månaderna och pratar nu väldigt bra,alla kan förstå henne. Men upplever dock att om man går djupare in i samtalet får hon lite svårt att förstå och undviker då att svara eller upprepar det hon sa tidigare.. Hennes leder är för mjuka så hon kompenserar detta genom att "stylta" upp sig,hon går lite stelt,eller stappligt om man så vill. Men i övrigt så lystrar hon på sitt namn (på tilltal),svarar,tittar folk i ögonen,vågar ta kontakt med nya människor. Kan dock ibland vara lite blyg och vända bort kroppen om någon okänd tar kontakt med henne.

Oj,detta blev långt. Det jag undrar är om någon har barn med autistiska drag och hur har det varit för er? Era upplevelser,"symtom" o.s.v.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Autistiska drag?
  • Casslo08

Och jag vill tillägga att hon är som alla andra treåringar i allt förutom då det jag nämnt ovan.Ingen har misstänkt att hon ens är annorlunda. Så det är isf som psykologen sa, "mycket ytligt". Men jag kan inte sluta oroa mig! Till hösten skall en utvecklingsbedömning göras och jag är redan nervös.

• Kryztina

Min son har drag av autism. Han har också språkstörning och utecklingsförsening så ibland ä det svårt att se vad som beror på vad.. Som jag tolkar det yttrar sig de autistiska dragen på detta sätt: han fastnar i vissa saker, t ex om en situation inte blir som han förväntat sig kan han bli väldigt upprörd. Det har blivit bättre när han har blivit äldre men när han var i 3-4 års åldern var det väldigt jobbigt. Han fick utbrott som inte kändes normala. T ex en gång när vi åkte tåg mellan Halmstad och Västerås var han vansinnigt arg och ledsen hela vägen på grund av att det var fel färg på tåget. Han vile åka med ett blått tåg men det var ett svart... Han fastnar även i vissa aktiviteter t ex pusslande och tv-spel, men även detta har blivit extremt mycket bättre när han blivit äldre. Förut var det svårt att bryta för en annan aktivitet eller t ex middag. Han är inte osocial men när han var yngre kunde han ibland vara lite utanför gruppen t ex på dagis. Om de hade samling deltog han inte utan tittade bara på de andra. Detta har också så gott som försvunnit. Han kan ha svårt att koncentrera sig och inlärning fungerar bäst i mindre grupper. F.Ö är han väldigt social, har några bra kompisar och är ett barn som många vill leka med. Han missförstår ibland  men det är svårt att veta om det beror på språkstörningen/utvecklingsförseningen eller om det är de autistiska dragen.

Det jag vill vara tydlig med är att fastän Wilmer har dessa drag så är han i många fall mycket enklare än många "normala" barn. Jag ser det som en personlighetsläggning, vissa barn och vuxna som har mycket energi skulle nog kunna bedömas som att de har drag av adhd eller liknande.. men många utreds ju inte. Min sambo har säkert också drag av autism men han har ju ingen utrett . Wilmer är ett lyckligt barn. Han uppskattar de små sakerna i livet mer än de flesta andra barn gör. Jag har mått väldigt dåligt genom åren och han har utretts många gånger (han är svårt bedömd). Men nu har jag kommit till ro i sinnet. Han mår bra och det är ju det viktiga! . Det är ingen katastrof att han har dessa diagnoser.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Casslo08

Tack så mycket för ditt svar. Det lugnade mig lite. Det är ju toppen att din pojke inte hindras av sina diagnoser :) Om min flicka får någon diagnos överhuvudtaget så hoppas jag att hon inte heller hindras att göra det hon vill göra,att hon kan fungera som alla andra i samhället.

• Casslo08

Min dotter är också väldigt tillgiven,inte avståndstagande på något sätt. Vill kramas och pussas ofta. Det är väl gången,talet och leken med andra barn som dragit igång allt detta. Kan inte koppla bort alla tankar.

Någon fler som har erfarenhet eller tips o råd att ge?

• Vintergatan

Min dotter har precis fått diagnosen adhd och UNS: genomgripande störning i utvecklingen p g a autism spektrum tillstånd. Hon har vissa svårigheter inom området autism och en del liknar de problem som din dotter har. Min dotter har inget problem med kroppskontakt eller ögonkontakt mm. Hon kramas och älskar att gosa med mamma och pappa. Hon tar också kontakt med nya människor. Hennes svårigheter är också att hon inte förstår allt man säger. Hon förstår kanske ca 2 av 5 ord i en mening. Hon får också upprepade utbrott. Hon leker inte tillsammans med andra barn utan bredvid dom. Det är bara vissa barn som fungerar att vara tillsammans med. Tycker ni ska gå vidare och få komma till neuropsykiatriska enheten för utredning. För hur som helst är det bättre att hon får riktig hjälp från början och en riktig diagnos. =),.

Svar på tråden Autistiska drag?