• bengke

Tips på bra land för höstlovsresa!

Vecka 44 skulle vi vilja åka med barnen (3 och 7 år) på en höstlovsresa. Har ni några bra tips på vilka länder som är trevliga att besöka då? jag har aldrig rest i november förrut. Vi är intresserade av allt från storstad till charter till kultur och natur till vad som helst

• Svar på tråden Tips på bra land för höstlovsresa!
  • katalysator

Egypten kanske? Ganska nära och ganska billigt, goda möjligheter till charter, borde vara svensk högsommarvärme i november och gott om kultur och annorlunda natur Glad

• bengke
    katalysator skrev 2012-06-17 19:56:10 följande:
    Egypten kanske? Ganska nära och ganska billigt, goda möjligheter till charter, borde vara svensk högsommarvärme i november och gott om kultur och annorlunda natur Glad
    Ja, fast jag har hört så många som blivit så ovanligt otroligt magsjuka där så jag är lite skeptisk
  • katalysator
    bengke skrev 2012-06-17 20:01:17 följande:
    Ja, fast jag har hört så många som blivit så ovanligt otroligt magsjuka där så jag är lite skeptisk
    Reser ni charter kan ni ju äta på hotellet, så är det absolut ingen större fara än något annat land med annorlunda bakterieflora. Det som är lite extra viktigt i Egypten mot många andra länder är att använda rikligt med handsprit, inte minst när man tagit i pengar (som aldrig blir rengjorda där utan är en riktig bakteriehärd).
  • bengke
    katalysator skrev 2012-06-17 20:03:33 följande:
    Reser ni charter kan ni ju äta på hotellet, så är det absolut ingen större fara än något annat land med annorlunda bakterieflora. Det som är lite extra viktigt i Egypten mot många andra länder är att använda rikligt med handsprit, inte minst när man tagit i pengar (som aldrig blir rengjorda där utan är en riktig bakteriehärd).
    Är det så?
  • bengke
    Dixie skrev 2012-06-17 20:08:21 följande:
    Kanarieöarna är ju ett bra alternativ i november!
    Vilken ö är trivsammast och solsäkrast tycker ni? Till och med tips på hotell eller stad kanske?
  • katalysator
    bengke skrev 2012-06-17 20:09:25 följande:
    Är det så?
    Pja, det är min erfarenhet i alla fall. Jag har aldrig blivit magsjuk i Egypten, och ingen i mina ressällskap heller Glad

Andra alternativ i närheten är väl Kanarieöarna som Dixie säger, annars får du nog börja spana lite längre bort, det är ju ganska kallt runt Medelhavet i november. Mexico och sydamerika överlag har jag hört är fantastiskt på vintern, men det är ju en bra bit att flyga med en treåring så det kanske går bort?
  • bengke
    katalysator skrev 2012-06-17 20:17:21 följande:
    Pja, det är min erfarenhet i alla fall. Jag har aldrig blivit magsjuk i Egypten, och ingen i mina ressällskap heller Glad

Andra alternativ i närheten är väl Kanarieöarna som Dixie säger, annars får du nog börja spana lite längre bort, det är ju ganska kallt runt Medelhavet i november. Mexico och sydamerika överlag har jag hört är fantastiskt på vintern, men det är ju en bra bit att flyga med en treåring så det kanske går bort?
    Mexico  och sydamerika vore toppen, och jag skulle nog tro att barnen klarar flygresan om vi kunde vara borta i alla fall två veckor men helst längre, tyvärr blir nog höstlovsresan en enveckas.

Bra att du prövar mitt motstånd mot egypten!
  • Lisa RMB

Att man skulle bli mer magsjuk i Egypten är delvis en myt. Men det beror förstås vilka länder du jämför med.
    Läs gärna artikeln om risk för olika typer av magsjuka per resmål.

Kanske Dubai kan vara ett alternativ? Ligger bara ca 7 timmar bort om jag minns rätt. November till April ska vara den bästa tiden att besöka Dubai. Har aldrig varit där själv men är absolut ett resmål jag är sugen på!

• bengke
    Lisa RMB skrev 2012-06-19 13:47:45 följande:
    Att man skulle bli mer magsjuk i Egypten är delvis en myt. Men det beror förstås vilka länder du jämför med.
    Läs gärna artikeln om risk för olika typer av magsjuka per resmål.

Kanske Dubai kan vara ett alternativ? Ligger bara ca 7 timmar bort om jag minns rätt. November till April ska vara den bästa tiden att besöka Dubai. Har aldrig varit där själv men är absolut ett resmål jag är sugen på!
    Tack för en ovanligt bra länk!!!!
Svar på tråden Tips på bra land för höstlovsresa!