• Sunrise72

    Kan man bli godkänd i utredningen trots villkorlig dom?

    Hej, vi är under utredning & har precis upptäckt att en villkorlig dom hänger kvar i 10 år, det är alltså 4 år kvar. Visst blir man nekad att adoptera då´;(??

  • Svar på tråden Kan man bli godkänd i utredningen trots villkorlig dom?
  • en glad

    Det kan säkert vara möjligt att få svenskt medgivande (beroende på brottets art) men det kan ändå bli så att inget ursprungsland (trots medgivande) vill ge barn till er. De vill helst ha "rena" föräldrar (i alla avseenden) ....

  • fabbemam

    Det är olika intyg som man skickar till landet och som man ger utredarna olika allvarliga saker syns och jag tror även tiden innan "plumpen" försvinner varierar mellan de olika intygen. Har ni beställt dem och sett vad som står?

    Om det syns på intyget till socialtjänsten är det nog beroende av brottets karaktär om man kan få medgivande eller ej. Jag menar innehav av barnporr är ju otroligt mer allvarligt än tex att ha missat 70 skylten och kört 105 på en 70 sträcka! Enligt vår utredare så är det det sammantagna bilden som räknas så om ni bedöms som lämpliga för övrigt så kanske utredaren kan ha överseende med domen. Om så är fallet så anser hon ju inte att domen är relevant för er föräldraförmåga och då bör hon ej heller nämna det i utredningen, om det inte syns på Polisintyget som ska skickas till landet, jag tror att det till de flesta länder är intyget som är på 5 språk samtidigt som ska skickas, ring organisationerna o kolla.  

  • Emeli

    Även om ni skulle kunna få ett medgivande i Sverige och även om er utredare väljer att inte skriva något om domen i er utredning är det med största sannolikhet svårt för er att hitta ett land som accepterar er som föräldrar så länge anmärkningen hänger kvar i belastningsregistret. Såvitt jag vet kräver alla utlandskontakter utdrag därifrån och inga anmärkningar brukar accepteras. 

    I ert fall är det antagligen bäst att avvakta med adoptionen tills de 10 åren har passerat. Det låter hårt, men så är det tyvärr. Hoppas att ni inte har åldern emot er. Under tiden kan ni stå anmälda som sökande och med tiden få en fin köplats.

    Fortkörning och andra trafikförseelser som ger förhållandevis låga böter syns över huvud taget inte i detta utdrag. Man ska uppge att det gäller adoption när man begär det.

  • Hönan

    Nu har jag nåt superviktigt att berätta för de som råkat göra ett misstag i sitt liv och fått en dom men som inte har med brott mot barn att göra.

    De som har fått domar som står i Rikspolisregistret är det utdrag som utredaren får. Detta dokument är INTE det som skickas till landet. Det som skickas till landet är ett registerutdrag för Utland som man beställer på Rikspolisstyrelsens hemsida och man skickar in en kopia på personen ifragas pass. 1-2 veckor senare får man dokumentet och då kan det visa sig att det man är dömd för INTE syns där då det baseras på att du ej begått något brott som är grovt.

    Mitt råd är att när utredaren tar upp att det finns en dom registrerad så förklarar man vad som är anledningen och dessutom redan har tagit ut ett Utlandsregister för att se om det syns där eller ej. För detta baserar utredaren sin utredning på. Syns det inte så kommer utredaren om hon/han är en duktig sådan ej att ta upp det i texten.

    Tänk på att alla dokument måste vara färskvara, så detta utlandsregister behöver man ta ut igen om landet man ska skicka sina papper till kräver det.

    Alltså skriv inte en massa och skräm livet ur människor som undrar när man inte vet. Jag hoppas vid gudarna att Sunrise72 inte har givit upp hoppet pga de tidigare svaren.

    Önskar alla därute lycka till! vi åker känslomässig berg -och dalbana utan dess like. Vi själva just nu befinner oss i total limbo efter att äntligen fått medgivande och väntar nu på att få veta vilket land som passar vår profil bäst och har kortast kötid.

    Solig

  • Sunrise72
    Hönan skrev 2012-12-04 16:50:27 följande:
    Nu har jag nåt superviktigt att berätta för de som råkat göra ett misstag i sitt liv och fått en dom men som inte har med brott mot barn att göra.

    De som har fått domar som står i Rikspolisregistret är det utdrag som utredaren får. Detta dokument är INTE det som skickas till landet. Det som skickas till landet är ett registerutdrag för Utland som man beställer på Rikspolisstyrelsens hemsida och man skickar in en kopia på personen ifragas pass. 1-2 veckor senare får man dokumentet och då kan det visa sig att det man är dömd för INTE syns där då det baseras på att du ej begått något brott som är grovt.

    Mitt råd är att när utredaren tar upp att det finns en dom registrerad så förklarar man vad som är anledningen och dessutom redan har tagit ut ett Utlandsregister för att se om det syns där eller ej. För detta baserar utredaren sin utredning på. Syns det inte så kommer utredaren om hon/han är en duktig sådan ej att ta upp det i texten.

    Tänk på att alla dokument måste vara färskvara, så detta utlandsregister behöver man ta ut igen om landet man ska skicka sina papper till kräver det.

    Alltså skriv inte en massa och skräm livet ur människor som undrar när man inte vet. Jag hoppas vid gudarna att Sunrise72 inte har givit upp hoppet pga de tidigare svaren.

    Önskar alla därute lycka till! vi åker känslomässig berg -och dalbana utan dess like. Vi själva just nu befinner oss i total limbo efter att äntligen fått medgivande och väntar nu på att få veta vilket land som passar vår profil bäst och har kortast kötid.

    Solig
    Å, tack för ditt uppmuntrande svar, imorgon ska vi på vårt tredje möte, än så länge har de inte kört iväg oss:). Hör gärna av dig med hur det går med länderna!!
  • Sunrise72
    fabbemam skrev 2012-06-18 06:34:39 följande:
    Det är olika intyg som man skickar till landet och som man ger utredarna olika allvarliga saker syns och jag tror även tiden innan "plumpen" försvinner varierar mellan de olika intygen. Har ni beställt dem och sett vad som står?

    Om det syns på intyget till socialtjänsten är det nog beroende av brottets karaktär om man kan få medgivande eller ej. Jag menar innehav av barnporr är ju otroligt mer allvarligt än tex att ha missat 70 skylten och kört 105 på en 70 sträcka! Enligt vår utredare så är det det sammantagna bilden som räknas så om ni bedöms som lämpliga för övrigt så kanske utredaren kan ha överseende med domen. Om så är fallet så anser hon ju inte att domen är relevant för er föräldraförmåga och då bör hon ej heller nämna det i utredningen, om det inte syns på Polisintyget som ska skickas till landet, jag tror att det till de flesta länder är intyget som är på 5 språk samtidigt som ska skickas, ring organisationerna o kolla.  
    Samma här, tack för infon, det kanske inte är kört iaf:)
  • Terrus

    Hej! Min man hade en strulig period i tonåren upp till att han var runt 20 år. Han har dömts för rattfylla,  lättare misshandel & våld mot tjänstman. När våra utredare fick information om detta + att de varit i kontakt med AC som meddelade att inga länder accepterar någon som adoptionsförälder om de finns med i registret, så uppmande de oss att lägga ner vår ansökan. Detta då varken något land eller socialnämden skulle godkänna oss som adoptionsföräldrar. Handläggarna  avslutade mötet med att säga att de var oerhört ledsna över detta då de ansåg att vi skulle bli bra föräldrar men att det inte var någon idé med tanke på min mans belastningsregister. Väldigt trevligt att höra när man precis har fått beskedet om att samhället anser att vi inte är godkända som föräldrar. Vi har genomgått flertalet IVF:er och kan inte få barn så en adoption var vår väg...trodde vi. Vägen nu verkar vara att skilja oss och jag adopterar själv och sedan får vi gifta oss igen...

  • Terrus

    oj råkade posta mitt inlägg innan jag var klar...

    Våra handläggare skickade efter ett utdrag och det menar du inte är samma som ska skickas till adoptionslandet? 

    Som jag förstod det så försvinner aldrig en dom ur belastningsregistret förutom enklare lagöverträdelse så som fortkörning etc. Men så fort man har fått en dom så finns det alltid med i belastningsregistret..stämmer alltså inte detta?   

  • Hönan
    Terrus skrev 2012-12-10 12:43:32 följande:
    oj råkade posta mitt inlägg innan jag var klar...

    Våra handläggare skickade efter ett utdrag och det menar du inte är samma som ska skickas till adoptionslandet? 

    Som jag förstod det så försvinner aldrig en dom ur belastningsregistret förutom enklare lagöverträdelse så som fortkörning etc. Men så fort man har fått en dom så finns det alltid med i belastningsregistret..stämmer alltså inte detta?   
    Sunrise72 skrev 2012-12-04 20:48:12 följande:
    Å, tack för ditt uppmuntrande svar, imorgon ska vi på vårt tredje möte, än så länge har de inte kört iväg oss:). Hör gärna av dig med hur det går med länderna!!
    Terrus skrev 2012-12-10 12:43:32 följande:
    oj råkade posta mitt inlägg innan jag var klar...

    Våra handläggare skickade efter ett utdrag och det menar du inte är samma som ska skickas till adoptionslandet? 

    Som jag förstod det så försvinner aldrig en dom ur belastningsregistret förutom enklare lagöverträdelse så som fortkörning etc. Men så fort man har fått en dom så finns det alltid med i belastningsregistret..stämmer alltså inte detta?   
    Som sagt gör nu en beställning på utdrag för utland och kolla om det syns Ingenting är säkert förrän ni sett om det syns i utlandsutdraget. Håller verkligen tummarna!


  • Hönan
    Sunrise72 skrev 2012-12-04 20:48:12 följande:
    Å, tack för ditt uppmuntrande svar, imorgon ska vi på vårt tredje möte, än så länge har de inte kört iväg oss:). Hör gärna av dig med hur det går med länderna!!
    Hur har det gått? Är såå nyfiken!
Svar på tråden Kan man bli godkänd i utredningen trots villkorlig dom?